Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Хотелиерите в стрес от нестабилната обстановка, инфлацията и недостига на персонал

Снимка: БГНЕС

Противоречиви отзиви пристигат от българското Черноморие това лято. Туристическият бранш не е единодушен в оценката си за сезона. Някои го определят като слаб, други пък са доволни, като отчитат немалък ръст на туристите. Но всички са категорични – войната в Украйна, неизвестността и инфлацията правят невъзможно всяко планиране, а и не е ясно дали бизнесът им е на печалба или на загуба покрай галопиращите цени на пазара.

Според допитване на Българската асоциация на професионалистите в мениджмънта на хотели, през първото полугодие на тази година много малка част от хотелиерите могат да се похвалят с ръст на приходите, който да е по-висок от инфлацията. Същевременно 43% от тях са били принудени да повишат между 10 и 20% цените на услугите си.

Веселин Налбантов, заместник-председател на Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация (БХРА) и собственик на хотел в Слънчев бряг, твърди, че хората са "ошашавени от хаоса с цените" , а това е сериозен стрес за бизнеса му. "Например в момента ВИК Бургас завиши цената на водата двойно. Те казват, че е с 60%, а на практика ръстът е с почти 100%, да не говорим за неизвестността около газа…", обяснява хотелиерът и добавя:

"При мен почиват англичани, румънци, поляци, чехи, имаме и някой друг немец. Преди работих предимно с немци, сега няма такова голямо количество. Румънците и поляците компенсират липсата на гости от Русия, а руснаците бяха прекрасни клиенти! Някои твърдят, че при нас има и украинци, но няма такива. Те са във война. Всъщност войната най-много вреди на нашия бранш."

Недостигът на персонал е тревожна тенденция, която сериозно се задълбочи покрай пандемията. Налбантов обаче не е съгласен, че причината е ниското заплащане:
"Непрекъснато се говори, че не плащаме, а плащаме много повече, отколкото можем да изкараме. Ще ви направя една малка сметка. През 1989 г. Слънчев бряг беше потънал в растителност и с едва 38 хиляди легла. В момента курортът разполага с 500 хиляди. За обслужването на тези легла са необходими десетки хиляди работници. Ние откъде да ги вземем?" – пита Налбантов. И добавя, че при него няма заплата на неквалифициран работник под 1000 лв. В момента в хотела му работят хора от Киргизстан и Украйна. Миналата година наел персонал от Сенегал. "Но това са временни работници и е ходене по мъките. Плащам им и самолетните билети и ми излиза дори по-скъпо от това да наема българи" – твърди хотелиерът.


Въпреки добрата заетост по Черноморието това лято, хората в бранша не са сигурни дали до края на сезона няма да са на загуба. Причините са не само войната, инфлацията, недостигът на персонал, газовата криза и пр., но и нестабилната политическа обстановка в страната ни. В момент, когато секторът се нуждае от решителна и ефикасна подкрепа от държавата, България отново е със служебно правителство, на прага на поредните парламентарни избори с непредвидим изход. Налбантов и колегите му очакват след изборите Министерството на туризма най-сетне да бъде оглавено не от политическа фигура, а от представител на бранша, който да е наясно с действителните проблеми в сектора.

Снимки: БГНЕС, архив


По публикацията работи: Анна Фуцкова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Google актуализира функцията си за навигация с нови снимки от нашата страна

Колите на Google Street View отново ще прекосят България тази година. През следващите месеци те ще посетят над 25 града, сред които Смолян, Златоград, Исперих, Кърджали и Перник. Целта, освен да се актуализират изображенията на градовете и пътищата,..

публикувано на 06.04.24 в 09:10

Пътувай емоционално – туризмът като автентично преживяване и уединение с природата

Свръх туризмът, причинен от невиждания бум на пътуванията след края на епидемията е причина хората да търсят алтернатива на общоприетите представи за почивка. Особено сред по-младите поколения има пресищане от стандартните екскурзии до известни..

публикувано на 04.04.24 в 10:10

"А place of many stories" – южното ни Черноморие с нов рекламен клип (ВИДЕО)

"А place of many stories" или "Място с много истории“ – така се нарича най-новият клип, който рекламира възможностите за летен отдих и развлечения на южното ни Черноморие. Видеото е насочено предимно към пазарите във Великобритания и Средна Европа и..

публикувано на 31.03.24 в 09:10