Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Компаниите са по-отворени към иновациите от институциите, които трябва да осигурят среда за тях

Снимка: Архив БНР
По някои показатели на иновативното мислене и процесите в България наистина се отбелязва напредък, но по други нещата изглеждат другояче и може да се направи още нещо. Изводите са резултат от доклада „Иновации БГ“, а данните пред Радио София интерпретира Теодора Георгиева – експерт в Програма „Иновации и подкрепа за бизнеса" към фондация "Приложни изследвания и комуникации".

Положителните тенденции се отнасят за бизнеса, за фирмите, които стават все по-активни и инвестират средства за иновации. С течение на времето те осъзнават, че ефектите от тези процеси се мултиплицират - обясни Георгиева. - От друга страна по-различно е положението на макрониво, по отношение на политиката.

Всяка иновация е свързана с риск и когато една компания е готова на този риск, добре е поне да разчита на по-комфортна среда, която обаче трябва да бъде осигурена от политиката. Дори не става дума толкова за финансово подпомагане. Едва 30% от иновациите са с публични средства. Всички останали са направени със собствени ресурси на компаниите.
Най-рискови са факторите, които подбиват доверието и сигурността в партньорите (корупция, липса на коректност).

Сред положителните тенденции трябва да се отбележи промяната в манталитета и поведението при бизнеса. И това е характерно не само за високотехнологичния сектор, но и при традиционните отрасли (агро, текстилна индустрия и др.). Тук това се отразява както на обновяване на технологиите, така и на качеството на живот.

Иновациите вече на се „чужда територия“ и за малките и средни предприятия, които не разполагат с толкова средства за инвестиции.

Това допринася на повишаване на иновационната и инвестиционната култура.

Иновационният мениджмънт вече говори за по-дългосрочно планиране при съответната компания (дори стратегии), за координиране на различни инвестиционни проекти. Важно е да се насърчава, да се насочва креативността на персонала. Мотивацията може да се изрази с по-гъвкаво работно време или някакъв вид признание за постигнатото, включително и финансови бонуси.

За появата и умножаването на новите идеи трябва да има благоприятна среда и възможност за тяхната реализация на практика. За всички това, освен политически условия, самите фирми могат и трябва да познават технологическите постижения, да „улавят и слабите сигнали“, да бъдат смели.

Чуйте целия разговор на Лили Големинова с Теодора Георгиева.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Милена Стойчева: Стартъп културата е част от моето ДНК

Милена Стойчева бе министър на иновациите и растежа в периода от юни 2023 до април 2024 година. В разговора с нея в днешното ни "Радиокафе“ т я разказа как да изградим устойчива система за иновации и успех, как страната ни да бъде привлекателна дестинация за иновации, какво е нужно, за да може държаавата, бизнесът и творците да създадат общо..

публикувано на 18.09.24 в 18:09

Септември е месец на осведоменост за рака при децата

Всяка година през месец септември, Сдружение „Деца с онкохематологични заболявания“ реализира различни инициативи, свързани с осведоменост за рака при децата. Стигмата в обществото по отношение на рака е голяма, каза пред Радио София Петя Александрова - член на УС на сдружение „Деца с онкохематологични заболявания“. „Все септември месец..

публикувано на 18.09.24 в 17:55

Д-р Марина Желябова: Все повече хора предпочитат дистанционна или хибридна работа

Нови правила за провеждане на обучение и инструктажи по здравословни и безопасни условия на труд в България, влизат в сила от 27 септември 2024 г. Целта е да се модернизират и улеснят процесите, свързани с безопасността и здравето на работното място. Фактът, че след Covid пандемията все повече хора работят онлайн, налага промени и в тази..

публикувано на 18.09.24 в 16:32
Стани Милев(вдясно)

"Криейтив бъз“ и ролята на държавата в творческо-креативната индустрия у нас

Част от "Кошера" и неговата креативна същност е Стани Милев. Той е създателят на студио за анимация и криейтив Chase a cloud, което работи с утвърдени имена на световния пазар. Дългогодишният му опит е свързан със създаването на различни успешни и неуспешни бизнеси, той е дизайнер/аниматор/създател по натура. Най са му на сърце собствените..

публикувано на 18.09.24 в 16:26
Иво Инджов

Доц. Иво Инджов: След изборите ни очаква още от същото

След изборите ни очаква още от същото, коментира пред Радио София доц. Иво Инджов - политически наблюдател с интерес в медийните изследвания. Според него не се очакват съществени промени. „Няма да бъде съставено устойчиво правителство, ако въобще се стигне до създаване на редовно правителство. Иначе, да, ще има преразпределение на силите в..

публикувано на 18.09.24 в 15:18

Променя ли изкуственият интелект стандартите за красота?

Екипът на предаването "Радиокафе" днес е в Интер Експо Център, където излъчваме на живо от събитието "Тук-там Кошер" - кошер от жужащи, добри енергии, на бизнеса, на  младите хора, които живеят и работят в България, или живеят и работят в чужбина. Всъщност, идеята на "Тук там" е да ги свързва, за да има едно добро бъдеще за тези, които искат да се..

публикувано на 18.09.24 в 14:29
Интер Експо Център

Форумът "Тук-Там Кошер" събира 150 компании

Друг лектор, Борислав Василев също се включи с тема за управлението на знанието във времената на дигитална трансформация. "Дигиталната трансформация много често се бърка с термина "дигитализация". Дигитализацията е просто преминаване от аналогови към цифрови продукти за компаниите, докато дигиталната трансформация е нещо по-глобално...

публикувано на 18.09.24 в 12:55