Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Българско национално радио © 2021 Всички права са запазени

Разкажи се: Хосе Луис Монтон

С Хосе Луис Монтон в Мадрид, 27.4.16
Снимка: архив Л. Фотев

При Хосе Луис Монтон нещата се случват като с магическа пръчка. Китарист и в случая аранжор на Бах, Бетовен, Брамс... Когато се срещнахме за пръв път в Мадрид, вече бях програмирал доста от неговата музика: фламенко - с любими музиканти, с арабски аромати, за деца. “Семейството на майка ми искаха да свиря на фламенко китара, тя самата свиреше и пееше, дядо – също. Така постепенно научих фламенко-езика. После дойдоха нещата, които исках да кажа“ – започна тогава да се разказва Хосе Луис.

После дойде соловия му албум за ЕСМ. Тогава ми направи впечатление неговата отдаденост към Бах. „Класиката ни дава познанията, фламенкото - новите цветове” - казва по този повод Хосе Луис. Сега разговорът ни като че ли продължава от онзи момент преди пет години и изненадата ми, че не е учил музика:

- Мога само да чета ноти. Музиката я научих интуитивно, не мога да я обясня теоретично и подредено.Всичко, което научих от големите музиканти, с които работих, ми помогна да направя този албум с музиката на Бах и Бетовен.И преди съм правил аранжименти на Бах,на испански барок, свирил съм много "Концерта за Аранхуе" на Хоакин Родриго, също и „Чаконата“ - извадих ѝ партитурата с много търпение и много бавно. "Токата и фуга" също съм свирил с Ара Маликян като „булерия“. Всичко, което уча интуитивно, го прилагам. За мен правенето на диска без забавление. Имах много свободно време по време на карантината. Един мой ученик ме помоли да му аранжирам „Аве Мария“ на Шуберт - казах му, че нямам време, но после си дадох сметка, че мога да го направя. Така малко по малко, албумът стана.

На стрийминг представянето му накрая изсвирихте „Токата и фуга“ различно от диска, доколко сте импровизирали при правенето му?

- Много е късметлийско да имаш флейтист като Хуан Карлос Арасил. Той ме придружава във всичките ми проекти. Хубаво е гении да са ти приятели! Самият той е музика - като че ли композира импровизациите си. На  секундата ги композира, всичко прави в движение - страхотен е! Фламенкото е също като джаза с много импровизации - много ритмични, както и бързината на свирене. Винаги във фламенкото е имало място за импровизации - в някои от жанровете му, това е силата, с която докосваш струните. Всичко зависи от деня, от твоето душевно състояние…

- Ти като музикант, слушаш ли колегите си, преди да направиш нещо ново? Например, слушал ли си "Арията" на Бах на Ришар Галиано на неговия акордеон?

- Да, аз съм записвал няколко версии на "Арията", но сега ѝ написах и текста и направих също аранжимент за струнни. "Арията" си е "Ария". Много ми е харесвало това, което сме правили с Ара Маликян, но въпроса беше да имаме и ритмично продължение, нещата трябва да са добре в ритмично отношение.

- Разликата между това,  което свирихте с Ара като “Tocate y fuga”, където също пееш, и сега, когато сте само с флейта и кахон?

- Да, мина време. Аз много съм помъдрял, идеите ми са отлежали. Разбира се, всеки може да му хареса или да не му хареса това което правим. Много от идеите ми са различни за този диск - това е опит, години, спокойствие и естествено отношение към нещата. Не ме интересува, дали ми казват нещо може ли да се направи, или не. Аз сложих своята песъчинка за това, тези два музикални стила да бъдат близки, почти заедно. Всичките музики се раждат от човешката душа и те са за хората.

- Ти създаде не само музика, а и текстове. Наистина ли за един ден си написал текста към „Унгарски танц номер 5“ на Брамс?

- Ако трябва да съм честен, написах го за час и половина, но винаги казвам, че когато си в студио, на теб не ти плащат за часа в студиото, а ти се плащат за целия дотогавашен опит, който ти позволява да направиш нещата за час и половина. През целия си живот съм писал други текстове. Много китаристи са, както казва Пако де Лусия за себе си, фрустрирани певци. Аз също, като човек от Средиземноморието съм един фрустриран cantautor, автор на текстове като Серат и Сабина. Не ми е достатъчна само музиката - има послания, които трябва да се кажат с глас. 



Цялото интервю и голяма част от албума в специалното издание на "Слънчев джаз+" в края на Разпети петък, 30 април.


Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Раин Султанов и Исфар Сарабски

Раин Султанов - саунд а ла Гарбарек

Както си обещахме, в началото на всеки месец представяме джазмени, останали встрани от кръга на нашия прожектор. Сега е ред на азербайджанския саксофонист Раин Султанов, когото при първо слушане, като нищо можете да сбъркате с Ян Гарбарек. Както ще се окаже, има и друго общо между тях.. Общото с Пол Хорн -  героят ни от миналия месец е, че Раин..

публикувано на 28.11.21 в 15:50

„Интелиджънт мюзик проджект“ ще представи България на „Евровизия 2022“

Групата „Интелиджънт мюзик проджект“ (Intelligent Music Project) ще представи България на песенния конкурс "Евровизия“ в Италия догодина, съобщиха от БНТ. Създател на музикалния проект е д-р Милен Врабевски, а основен вокалист е Рони Ромеро, познат като един от новите гласове в   групата „Рейнбоу“. Другите участници в проекта са Стоян..

публикувано на 25.11.21 в 19:03

Бийтълмания 2.0

2021 определено е годината на Бийтълс. С кулминация ТВ премиерата на 25 ноември на трисерийния документален филм “Get Back“ на режисьора на „Властелинът на пръстените“. Подробностите със сигурност да стигнали до всеки от феновете на Великолепната Четворка и няма смисъл да се преповтарят – факт е, че от около 56 часа заснет материал са направени 3..

публикувано на 21.11.21 в 15:15
Blessings And Miracles

Благословени чудеса

"Слънчев джаз+" отново започва с първия ни "кръстник" - Чик Кърия, но като гост на друг любимец, Карлос Сантана, когото имах възможност за пръв път да представя с интервю в БНР в далечното лято на 1988-а. От последния албум на Сантана "Blessings And Miracles" слушаме Чик и съпругата му Гейл Моран с "А ngel Choir/All Together", продължението е с версия на..

публикувано на 19.11.21 в 13:58
Паоло (вдясно)

Продавачи на метафори

"Слънчев джаз+" стопля с места и музики от наши "кръстници", като кубинският пианист Омар Соса и сардинският тромпетист Паоло Фрезу. Този път не са заедно, но проектите и на двамата заслужават внимание. Вторият съвместен дуетен албум на Омар Соса с потомствения гриот и познат ни и от София майстор на кората Секу Кейта ни води към "Suba" (изгрева) с..

публикувано на 12.11.21 в 10:50
Пол Хорн

Позабравените джазмени 1: Пол Хорн

В „Слънчев джаз+” започваме една поредица, условно наречена „(не)забравените джазмени“. В нея ще става дума за артисти, които са оставили следа далеч след своето време или са вкарали инструмента си в съкровищницата на джаза. Началото ни е с американския флейтист, кларинетист и саксофонист Пол Хорн . Той като че ли има две съществувания:..

публикувано на 05.11.21 в 09:25
Нилс Петер Мьолвер - гост в Кутанс

Рапсодии не само в синьо

Както вече си споделихме тук , "афтър-партито" след концерта на Марко Мескида тази вечер продължава с негови концертни записи от цял свят (вкл. "Рапсодия в синьо" от този месец в Барселона) при нас, в "Слънчев джаз+" след новините в 23. Но не само негови, а и на един друг наш стар познайник и приятел, чийто концерт сме ви представяли по това време и от..

публикувано на 29.10.21 в 15:32