Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Световен джаз ден всеки ден

Хосе Луис Монтон
Снимка: abc.es

В Световния джаз ден напомняме, че за "Слънчев джаз+" такъв е всеки ден. Ето и втората част от разговора ни с днешния гост на предаването, испанският китарист Хосе Луис Монтон. Тази вечер от 23 премиерно тук ще звучи музика от последния му албум "Фламенко и класика". Продължаваме с интервюто оттам, където бяхме свършили - мястото на текстовете, също негови авторски:

Сега свириш вековни класики, които не са имали текстове и сигурно ти е било по-лесно да напишеш свои?

Всяка тема ме инспирира. Зависи какво искам да разкажа. Например, „Вече няма тъга“ с Питинго идва от етюда на Шопен „Тъга“ и нещата са обратни. Първо избирам какъв да бъде фламенко стила и това го правя с всичките теми. Казах си, ще направя тъгата „алегриас“ и по същия начин са и текстовете. Говорим и за любов, и за нещата, които ние сме изживяли в момента, говорим за прегръдки, и за времето, когато нещата ще ги правим по-добре. Между ритъма, който избрах и текста, направих една тема, която нормално те кара да плачеш, но при мен бе по-скоро другия вид носталгия - когато ти си с приятелката си в къщи, навън вали и нещата може да изглеждат тъжни, но всъщност меланхолията не е тъга.

А защо Одата на радостта ти не я направи „алегриа“, а я направи „булерия“?

Ами защото ритмиката на Бетовен е същата като ритмиката на „булерия“, само слагаш пляскането с ръце и това е „булерия“. Също и Прелюдията на Бах си е „булерия“. „Булерия“ също не говорят за трагедии, това са празници, особено края на фламенко фиести, това е щастието в чисто състояние.

Имаш ли усещането, че си върнал музиката на Албенис към фламенкото?

Да, с цялото ми уважение с нея към него и с признанията за моите теоретични пропуски, съм си позволил много свобода, но с любов. Това е моят начин - правя нещата, които ми харесват, а пък времето ще реши какво съм допринесъл в музиката. Аз мисля, че нищо не съм допринесъл  - просто съм направил нещо красиво, защото когато имаш един китарен концерт, той не трябва да прилича на другия, не трябва да бъде стереотипен. Има култ, свързани с техническата трудност, докато при мен чипът е сменен: отивам към красотата, към ритъма, хармонията и най-важното какво ще ти остане, когато си чул албума, дали ще искаш да го чуеш втори път.

Имаме неща които ни останаха извън диска. Според мен в един албум е достатъчно да имаш до 10 парчета, а имаме само две инструментални пиеси и осем изпяти. Предпочетох тази интензивност, да оставя нещо за после. Трябва да слушаш целия диск без да се чувстваш уморен. Концепцията понякога уморява - например възможността ти да изненадваш, не винаги присъства. Този проект може да бъде възприет много лесно.

Затова в „Слънчев джаз+“ решихме да изпратим Разпети петък с него:




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Дами от 5 страни свирят и пеят в любимата на публиката поредица "Ритъмът на Балканите"

На 25 април от 19.00 ч. в Първо студио на БНР   Оркестърът за народна музика с диригент Димитър Христов ще представи деветото издание на "Ритъмът на Балканите".   В концерта публиката ще има възможността да чуе впечатляващи изпълнения на традиционна балканска музика от невероятните  Неда Николич от Сърбия (фрула), Байса Арифовска от..

публикувано на 18.04.24 в 11:05

“Великият Гетсби“ – новият балетен хит на сцената на Софийската опера

В едното от двете най-големи събития в областта на музикално-сценичните изкуства, заедно с “ Фантомът на операта “, които белязват ярко столичния афиш през изминалата и тази седмица, се превърна премиерата на Националния ни балет на “Великият Гетсби“ – спектакъл на знаменития хърватски хореограф Лео Муич по музика на Гершуин, Бърнстейн, Барбър и..

публикувано на 17.04.24 в 12:05
Фантомът на операта

Отзвук от “Фантомът на операта“ в НДК

35 години след премиерата си, след близо 14 000 спектакъла и баснословни приходи, миналата година – на 16-и април, най-дълго играният на Бродуей мюзикъл – “Фантомът на операта“ на Андрю Лойд Уебър, слезе от афиша на нюйоркския Majestic Theatre заради постпандемичната криза. Знаменитият продуцент Камерън Макинтош обеща, че някой ден “Фантомът“ ще се..

публикувано на 16.04.24 в 09:42

“Фантомът на операта“ на Андрю Лойд Уебър на софийска сцена

Преди дни най-големият карго самолет в света - Боинг 747 Freighter, кацна в София с декорите за предстоящите спектакли на “Фантомът на операта” у нас. Знаменитият мюзикъл на Андрю Лойд Уебър ще се играе от 11-и до 21-и април в зала 1 на НДК.  Една от най-мащабните продукции, гостували някога на българска сцена, пристига със стотици тонове декори,..

публикувано на 11.04.24 в 14:25

Тромбонист от Датския радиооркестър с майсторски клас в София

В „Радиокафе“ в четвъртък гостува Ларс Карлин, роден в Швеция, понастоящем първи тромбонист на Симфоничния оркестър на Датското национално радио. Той е в България по покана на сдружението „Брас перспективи“, представено от Атанас Карафезлиев, който пък е първи тромбонист на Симфоничния оркестър на БНР, така че в студиото ни бяха представени цели..

публикувано на 29.03.24 в 14:05
Финалът на международния конкурс беше вчера

Певци от Двореца на децата спечелиха големи награди в Малта

Голямата награда на Международния музикален конкурс "Златният глас" в Малта в две от категориите спечелиха младите изпълнители от Националния дворец на децата.  За БНР вокалният педагог Светлана Струнджева даде подробности за представянето на децата: "Нашите представители от Националния дворец на децата в лицето на вокална формация "Sweet teens" беше..

публикувано на 25.03.24 в 13:51

Детският хор на БНР с Пролетен концерт в зала "България"

Световната слава на българското певческо изкуство е безспорна. Детският хор на БНР, със своята 64-годишна история, вече има легендарен статут у нас и на световната сцена. Певческата формация е изнасяла концерти на почти всички континенти, с репертоар от ренесансови до съвременни композиции. Ню Йорк, Вашингтон, Лондон, Париж, Берлин, Москва, Виена,..

публикувано на 21.03.24 в 17:25