Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Българско национално радио © 2021 Всички права са запазени

Контракултурата на 60-те след 60

Снимка: bayardmusique.com

Запитвали ли сте се защо музика, определена като контракултура в 60-те и донякъде в 70-те, в момента може да звучи толкова актуално, особено в различните ѝ джаз интерпретации? Последният пример е от края на юни 2021-ва. Тогава излязоха два албума: „Besouros 2” (бръмбари на португалски), посветен на музиката на Beatles от бразилския майстор на духовите инструменти Карлос Малта и пианиста Фернандо Моура, и „Gainsb‘Art” на „Django all stars” - „експортния“ за САЩ квартет на акордеониста Людовик Бейер.

За бразилците това е втори албум, посветен на „Бийтълс“, след излезлия преди четири години „Besouros“ и участието им в компилацията „Бийтълс шоро“. Ониричната атмосфера не се дължи само на богатите аранжименти на Фернандо Моура, работил между другото с петия Бийтълс - Джордж Мартин.

Лично за мен най-впечатляваща е употребата на флейти от цял свят от страна на Карлос Малта. Не че досега майстори на инструмента не са правили свой прочит на парчета на „Великолепната четворка“ – Симеон Щерев, Хорхе Пардо и Хърби Мен са едни от впечатляващите примери. Сега са включени индийско бансури, японско шакухачи, китайско ди-зи и бразилски традиционни флейти пифе редом със саксофоните.

Не по-малко успешна е работата на Фернандо Моура с клавишните, започвайки с кристалния звук на неговия Стейнуей, минавайки през Хамънд органа и стигайки до детско пиано. Именно подобна палитра от инструменти е доказателство за универсалните хармонии в незабравимите мелодии на ливърпулци. Тропическите атмосфери в парчета като „Вlackbird”, „Here, there and everywhere” и „Dear Prudence” са невероятна находка и поредното обогатяване на класиките на „Бийтълс“.

Това е голямата разлика между свободните джаз интерпретации и поредните кавър версии, към които бих добавил и появилата се в същия ден „While My guitar gently weeps”, изпълнена от туванците „Ят-кха“. Но нека да затворим скобата и да отидем с формацията „Django all stars” към това, което те наричат „Gainsb‘Art”, изкуството на Серж Генсбур в стилистиката на джаз мануш. Макар и работещи в Щатите предимно с музиката на Джанго Рейн(х)ар(д) и неговите следовници, Людовик Бейер и компания вкарват два не много използвани от Генсбур инструмента, акордеона и цигулката.

Свободни, но и запомнящи се, изпълненията им показват, че дори и набили се по един начин в съзнанието ни песни като „Je t’aime – moi non plus”и „La Javanaise”, могат да се радват на различен живот. Така че имаме подходящи примери като отговор на въпроса от началото: кога и как, обявени за контракултура произведения на изкуството, с течение на времето и благодарение на всеки интересен в творческо отношение техен прочит, се превръщат в непреходна култура. В конкретния случай за това спомагат творци с креативен подход като Карлос Малта и Фернандо Моура, както и „Django all stars”.

Още с първия стон на пианото с издърпана под капака струна, дублиран от пронизващия сакс в началната „Help”, синкопираната „Revolution” и закачките с „Weather report”, танго нуево („Yesterday”), или джипси суинг, тези красива музика може да ни накара за пореден път да си кажем че освен „какво“, не по-малко важно е „как“, за да бъдат нещата „джаз+“.

Премиерата им в българския ефир е, разбира се, тук по Радио София в петък вечер след новините в 23, с повторение събота след първите сутрешни новини, а след това и в плейлиста на „Дуенде“ по Бинар.

Нощта е млада.
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Кадър от видеото към новия сингъл

Рут Колева с нова плоча, изцяло направена в България

Певицата Рут Колева представи пред Радио София последния си сингъл „Wassup“  и сподели подробности около новия си албум. Стилът е „Soul“ и „R’n’b“, като по него е работила с Георги Линев и Илияна Недялкова, записите са направени от Димитър Ганчев. Видеото пък е дело на Георги Пеев, а дизайна на обложката е на София Добрева. „В..

публикувано на 29.11.21 в 12:34
Раин Султанов и Исфар Сарабски

Раин Султанов - саунд а ла Гарбарек

Както си обещахме, в началото на всеки месец представяме джазмени, останали встрани от кръга на нашия прожектор. Сега е ред на азербайджанския саксофонист Раин Султанов, когото при първо слушане, като нищо можете да сбъркате с Ян Гарбарек. Както ще се окаже, има и друго общо между тях.. Общото с Пол Хорн -  героят ни от миналия месец е, че Раин..

публикувано на 28.11.21 в 15:50

„Интелиджънт мюзик проджект“ ще представи България на „Евровизия 2022“

Групата „Интелиджънт мюзик проджект“ (Intelligent Music Project) ще представи България на песенния конкурс "Евровизия“ в Италия догодина, съобщиха от БНТ. Създател на музикалния проект е д-р Милен Врабевски, а основен вокалист е Рони Ромеро, познат като един от новите гласове в   групата „Рейнбоу“. Другите участници в проекта са Стоян..

публикувано на 25.11.21 в 19:03

Бийтълмания 2.0

2021 определено е годината на Бийтълс. С кулминация ТВ премиерата на 25 ноември на трисерийния документален филм “Get Back“ на режисьора на „Властелинът на пръстените“. Подробностите със сигурност да стигнали до всеки от феновете на Великолепната Четворка и няма смисъл да се преповтарят – факт е, че от около 56 часа заснет материал са направени 3..

публикувано на 21.11.21 в 15:15
Blessings And Miracles

Благословени чудеса

"Слънчев джаз+" отново започва с първия ни "кръстник" - Чик Кърия, но като гост на друг любимец, Карлос Сантана, когото имах възможност за пръв път да представя с интервю в БНР в далечното лято на 1988-а. От последния албум на Сантана "Blessings And Miracles" слушаме Чик и съпругата му Гейл Моран с "А ngel Choir/All Together", продължението е с версия на..

публикувано на 19.11.21 в 13:58
Паоло (вдясно)

Продавачи на метафори

"Слънчев джаз+" стопля с места и музики от наши "кръстници", като кубинският пианист Омар Соса и сардинският тромпетист Паоло Фрезу. Този път не са заедно, но проектите и на двамата заслужават внимание. Вторият съвместен дуетен албум на Омар Соса с потомствения гриот и познат ни и от София майстор на кората Секу Кейта ни води към "Suba" (изгрева) с..

публикувано на 12.11.21 в 10:50
Пол Хорн

Позабравените джазмени 1: Пол Хорн

В „Слънчев джаз+” започваме една поредица, условно наречена „(не)забравените джазмени“. В нея ще става дума за артисти, които са оставили следа далеч след своето време или са вкарали инструмента си в съкровищницата на джаза. Началото ни е с американския флейтист, кларинетист и саксофонист Пол Хорн . Той като че ли има две съществувания:..

публикувано на 05.11.21 в 09:25