Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Производителите на самолети и авиокомпаниите ще бъдат силно повлияни от кризата

Пилотът Марио Бакалов: Авиацията ще свързва хора и култури и след пандемията

4
Снимки: Личен архив

Mарио Бакалов е старши първи офицер в най-голямата авиокомпания в Европа, инструктор, част от отрядите за бързо реагиране след авиоинциденти и мотивационен лектор. Подкрепя инициативи, които имат за цел популяризирането на авиационните професии. През 2016 година пилотът приземи в София на демонстрационен полет най-големия пътнически самолет в света “Еърбъс A-380” , с което влезе в авиационната история на България.

Разговора води Таня Балабанова

- Сред най-силно засегнатите от COVID – 19 са авиокомпаниите в световен мащаб. Kак се промени ритъмът Ви на живот в дните на пандемия, г-н Бакалов?

- Намирам се вкъщи във Франкфурт. От последния ми полет се завърнах вече преди близо 3 седмици и оттогава ежедневието ми се промени изцяло. От един живот с голяма динамика, различни преживявания и предизвикателства, сред постоянно нови хора, а сега внезапно спиране и продължителен застой у дома. Но и това има своите предимства, имам времето и спокойствието да обърна внимание на моето семейство, и също така на себе си. Пиша домашни със сина ми, чета повече, използвам барбекюто почти всеки ден, спя дълго и спокойно и нямам никакъв джет лег, освен този един час миналата събота при промяната на времето. И още нещо, свалих всички куфари в килера. Отдъхвам си от живота в куфар.


-В какво е най – добър пилотът на земята?

-Някои от качествата, характерни за пилотската професия като например запазване на самообладание, аналитично мислене, вземане на решения в кризисни ситуации или управление на промяна и стрес, се оказват в тази криза от голяма полза. За това може би пилотите по-трудно се поддават на паника или нерационални постъпки и така помагат и на околните. Също така пилотите са свикнали да подхождат структурирано и планувано, това важи и за живота на земята. Като пример мога да  дам, че се улавям как в ежедневието използвам ментални чек листи, даже и те да не са ми нужни.

-Как Германия се справя в тази извънредна ситуация? Ефективни ли са мерките, които предприемат властите, за да се ограничи разпространението на вируса?  

-Смятам, че Германия се справя сполучливо и умерено в тази тежка ситуация. Разбира се, чак след време ще разберем дали наистина е било така. Приветствам мерките, взети от държавата, защото те са организирани така, че да могат да бъдат реално следвани от населението. Не са крайни, както в други държави, защото се залага на отговорността и дисциплината на хората. Във Франкфурт положението засега е спокойно, но прави впечатление разбира се, че няма хора  по улиците и почти всичко е затворено.

-Предлага  ли спасителни мерки държавата, за да се гарантират работните места в гражданската авиация и в подкрепа на сектора като цяло?

-Държавата обяви различни мерки в подкрепа на работещите в гражданската авиция, като например съкратено работно време. Също така държавата помага на предприятията с кредити, които целят запазване на ликвидността. Моят работодател въвежда работен режим със съкратено работно време за 31000 души.

-Какви са прогнозите Ви за авиоиндустрията след края на кризата?

-Много е трудно да се каже. Повечето експерти са на мнение, че авиацията като цяло ще се консолидира и обемът й осезаемо ще намалее, защото хората ще имат сериозни икономически и финансови проблеми, и няма да им е до летене. Аз лично съм склонен да вярвам, че по-скоро ще наблюдаваме обратен ефект - след дългата карантина и скучен живот, голяма част от населението ще пожелае разнобразие под формата на пътуване и почивка на екзотично място. Също така да не забравяме, че една от главните цели на авиацията е да свърза държави, народи, хора и култури. Това няма как да не бъде необходимост и след кризата. Смятам, че и бизнес пътуванията ще се възстановят, макар и не така бързо като туристическите пътувания. Така или иначе, обаче, едно е ясно - непроведените пътувания по време на кризата са невъзвръщаемо загубени за индустрията. Това означава огромни загуби, които за някои ще са пагубни.

-Проблемите с модела 737 Макс на компанията „Боинг“ ще променят ли авиацията на глобално ниво?

Не смятам, че в момента някой повече се интересува от 737 Макс  и изобщо от самолети. Производителите на самолети ще бъдат за години напред силно ощетени и доминирани от кризата, защото никому няма да са нужни самолети в обозримо време. Междувременно „Боинг“ трябва да анализира изцяло направените грешки, за да има шанс да оцелее и в бъдеще.

-Как софтуерните разработки усъвършенстват кокпита и допринасят за сигурността на полетите през последните години?

Развитието в технологиите е невероятно и подобрява безопасността в стотици пъти. Разбира се, това води и до проблеми, защото пилотите трябва да реагират и да се адаптират на тази нарастваща автоматизация и дигитализация. Но мисля, че тази обширна тематика може да бъде повод за цял друг разговор.

-Колко важна ще бъде авиацията в бъдеще?

-Както споделих по-горе, убеден съм, че авиацията изпълнява важни функции в този глобален свят. Тя свърза хора и култури, унищожава предразсъдъци и така допринася за един по-добър свят. Убеден съм, че желанието на хората да летят и опознават света ще съществува и след тази криза,  и силно се надявам скоро да може да полетим отново. 




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Още от категорията

Община Казанлък поздрави жителите за Празника на града с пищно цветно пано от 72 000 розови цвята, обединени в една красива роза.

Представители на европейски държави са изявили желание да се запознаят с организацията на "Празника на розата"

Двадесет представители на 7 европейски страни са изявили желание да посетят град Казанлък, за да се запознаят с безценния опит на Общинското ръководство по организирането на “Празник на розата“, информират от община Казанлък. Делегатите са част от..

публикувано на 25.04.24 в 09:17

Енергетици и миньори на протест с искане за отлагане на либерализацията на пазара на ток

На протестен митинг в столицата излизат днес енергетици и миньори от комплекса, „Марица изток“, "Бобов дол", ТЕЦ "Брикел", както и "Топлофикация-Перник" . Протестът организиран от синдикатите е с искане за отлагане на либерализирането пазара на..

публикувано на 25.04.24 в 05:45

Иван Ланджев запали огъня на литературните дни "Южна пролет" в Хасково

Литературни дни „Южна пролет“  бяха официално открити в Хасково преди минути с традиционното запалване на огъня на националния конкурс за дебютна литература пред театър „Иван Димов“.Тази година честта да го направи получи Иван Ланджев, който е и сред..

публикувано на 24.04.24 в 18:51

Два случая на коклюш в Сливенска област

Два са регистрираните случаите на коклюш в Сливенска област, съобщи началника на РЗИ Сливен д-р Николина Иванова. Децата са на възраст между 1 и 4 години.  Двата случая нямат връзка помежду си. Децата са с непълен имунизационен статус, каза д-р Иванова...

публикувано на 24.04.24 в 17:50

Община Стара Загора и РИМ готвят нов фестивал през май

Община Стара Загора и Регионален исторически музей – Стара Загора организират първия по рода си фестивал „От Августа Траяна до Боруй“. Той  ще покаже обичаите на предците ни, както и осъществяването на исторически реконструкции на бит, облекло,..

публикувано на 24.04.24 в 17:01

"Бебемания" в Стара Загора

На 26 и 27 април покритият пазар „Васил Шаханов“ в кв. „Казански“ ще бъде домакин на изложението „Бебемания“, чийто организатор за поредна година е Асоциацията на търговците на стоки за детето в България (АТСДБ).Своите продукти ще изложат 46 фирми,..

публикувано на 24.04.24 в 16:54

Случай на коклюш е регистриран в Ямболско

Случай на коклюш е регистриран в ямболското село Бояджик. Диагнозата е поставена на дете на 3 години и половина, което е лекувано в Университетската болница в Стара Загора. Това е първият случай на заболяването за областта, уточняват от Здравната..

публикувано на 24.04.24 в 16:03

ЕЦИХ „Тракия” ще сътрудничи с Националната агенция по киберсигурност на Румъния и Министерството на електронното управление

Директорът на румънската Национална агенция по киберсигурност Дан Кимпеан, беше на двудневно посещение в България по покана на Европейски цифров иновационен хъб „Тракия”, чийто координатор е ССИ. Трансграничното сътрудничество в областта на киберсигурността..

публикувано на 24.04.24 в 15:49

Няма яснота кога стартира втората фаза от проекта за спасяване на сградата на НЧ "Светлина" в Шипка

Няма яснота кога ще стартира втората фаза от проекта за спасяване на сградата на НЧ "Светлина 1861" в град Шипка. В началото на декември миналата година Министерството на културата одобри втория етап за финансиране от проекта на стойност 120 000 лева,..

публикувано на 24.04.24 в 15:35

Кметът на Чирпан Ивайло Крачолов подписа споразумение за две улици

Кметът на Чирпан  Ивайло Крачолов подписа поредното споразумение по капиталовата инвестиционна програма на общината. Документът бе подписан с министъра на регионалното развитие инж. Виолета Коритарова и касае основен ремонт на  улица в с.Зетьово на..

публикувано на 24.04.24 в 15:34