Mарио Бакалов е старши първи офицер в най-голямата авиокомпания в Европа, инструктор, част от отрядите за бързо реагиране след авиоинциденти и мотивационен лектор. Подкрепя инициативи, които имат за цел популяризирането на авиационните професии. През 2016 година пилотът приземи в София на демонстрационен полет най-големия пътнически самолет в света “Еърбъс A-380” , с което влезе в авиационната история на България.
Разговора води Таня Балабанова
- Сред най-силно засегнатите от COVID – 19 са авиокомпаниите в световен мащаб. Kак се промени ритъмът Ви на живот в дните на пандемия, г-н Бакалов?
- Намирам се вкъщи във Франкфурт. От последния ми полет се завърнах вече преди близо 3 седмици и оттогава ежедневието ми се промени изцяло. От един живот с голяма динамика, различни преживявания и предизвикателства, сред постоянно нови хора, а сега внезапно спиране и продължителен застой у дома. Но и това има своите предимства, имам времето и спокойствието да обърна внимание на моето семейство, и също така на себе си. Пиша домашни със сина ми, чета повече, използвам барбекюто почти всеки ден, спя дълго и спокойно и нямам никакъв джет лег, освен този един час миналата събота при промяната на времето. И още нещо, свалих всички куфари в килера. Отдъхвам си от живота в куфар.
-В какво е най – добър пилотът на земята?
-Някои от качествата, характерни за пилотската професия като например запазване на самообладание, аналитично мислене, вземане на решения в кризисни ситуации или управление на промяна и стрес, се оказват в тази криза от голяма полза. За това може би пилотите по-трудно се поддават на паника или нерационални постъпки и така помагат и на околните. Също така пилотите са свикнали да подхождат структурирано и планувано, това важи и за живота на земята. Като пример мога да дам, че се улавям как в ежедневието използвам ментални чек листи, даже и те да не са ми нужни.
-Как Германия се справя в тази извънредна ситуация? Ефективни ли са мерките, които предприемат властите, за да се ограничи разпространението на вируса?
-Смятам, че Германия се справя сполучливо и умерено в тази тежка ситуация. Разбира се, чак след време ще разберем дали наистина е било така. Приветствам мерките, взети от държавата, защото те са организирани така, че да могат да бъдат реално следвани от населението. Не са крайни, както в други държави, защото се залага на отговорността и дисциплината на хората. Във Франкфурт положението засега е спокойно, но прави впечатление разбира се, че няма хора по улиците и почти всичко е затворено.
-Предлага ли спасителни мерки държавата, за да се гарантират работните места в гражданската авиация и в подкрепа на сектора като цяло?
-Държавата обяви различни мерки в подкрепа на работещите в гражданската авиция, като например съкратено работно време. Също така държавата помага на предприятията с кредити, които целят запазване на ликвидността. Моят работодател въвежда работен режим със съкратено работно време за 31000 души.
-Какви са прогнозите Ви за авиоиндустрията след края на кризата?
-Много е трудно да се каже. Повечето експерти са на мнение, че авиацията като цяло ще се консолидира и обемът й осезаемо ще намалее, защото хората ще имат сериозни икономически и финансови проблеми, и няма да им е до летене. Аз лично съм склонен да вярвам, че по-скоро ще наблюдаваме обратен ефект - след дългата карантина и скучен живот, голяма част от населението ще пожелае разнобразие под формата на пътуване и почивка на екзотично място. Също така да не забравяме, че една от главните цели на авиацията е да свърза държави, народи, хора и култури. Това няма как да не бъде необходимост и след кризата. Смятам, че и бизнес пътуванията ще се възстановят, макар и не така бързо като туристическите пътувания. Така или иначе, обаче, едно е ясно - непроведените пътувания по време на кризата са невъзвръщаемо загубени за индустрията. Това означава огромни загуби, които за някои ще са пагубни.
-Проблемите с модела 737 Макс на компанията „Боинг“ ще променят ли авиацията на глобално ниво?
Не смятам, че в момента някой повече се интересува от 737 Макс и изобщо от самолети. Производителите на самолети ще бъдат за години напред силно ощетени и доминирани от кризата, защото никому няма да са нужни самолети в обозримо време. Междувременно „Боинг“ трябва да анализира изцяло направените грешки, за да има шанс да оцелее и в бъдеще.
-Как софтуерните разработки усъвършенстват кокпита и допринасят за сигурността на полетите през последните години?
Развитието в технологиите е невероятно и подобрява безопасността в стотици пъти. Разбира се, това води и до проблеми, защото пилотите трябва да реагират и да се адаптират на тази нарастваща автоматизация и дигитализация. Но мисля, че тази обширна тематика може да бъде повод за цял друг разговор.
-Колко важна ще бъде авиацията в бъдеще?
-Както споделих по-горе, убеден съм, че авиацията изпълнява важни функции в този глобален свят. Тя свърза хора и култури, унищожава предразсъдъци и така допринася за един по-добър свят. Убеден съм, че желанието на хората да летят и опознават света ще съществува и след тази криза, и силно се надявам скоро да може да полетим отново.
Двадесет представители на 7 европейски страни са изявили желание да посетят град Казанлък, за да се запознаят с безценния опит на Общинското ръководство по организирането на “Празник на розата“, информират от община Казанлък. Делегатите са част от..
На протестен митинг в столицата излизат днес енергетици и миньори от комплекса, „Марица изток“, "Бобов дол", ТЕЦ "Брикел", както и "Топлофикация-Перник" . Протестът организиран от синдикатите е с искане за отлагане на либерализирането пазара на..
Литературни дни „Южна пролет“ бяха официално открити в Хасково преди минути с традиционното запалване на огъня на националния конкурс за дебютна литература пред театър „Иван Димов“.Тази година честта да го направи получи Иван Ланджев, който е и сред..
Два са регистрираните случаите на коклюш в Сливенска област, съобщи началника на РЗИ Сливен д-р Николина Иванова. Децата са на възраст между 1 и 4 години. Двата случая нямат връзка помежду си. Децата са с непълен имунизационен статус, каза д-р Иванова...
Община Стара Загора и Регионален исторически музей – Стара Загора организират първия по рода си фестивал „От Августа Траяна до Боруй“. Той ще покаже обичаите на предците ни, както и осъществяването на исторически реконструкции на бит, облекло,..
На 26 и 27 април покритият пазар „Васил Шаханов“ в кв. „Казански“ ще бъде домакин на изложението „Бебемания“, чийто организатор за поредна година е Асоциацията на търговците на стоки за детето в България (АТСДБ).Своите продукти ще изложат 46 фирми,..
Случай на коклюш е регистриран в ямболското село Бояджик. Диагнозата е поставена на дете на 3 години и половина, което е лекувано в Университетската болница в Стара Загора. Това е първият случай на заболяването за областта, уточняват от Здравната..
Директорът на румънската Национална агенция по киберсигурност Дан Кимпеан, беше на двудневно посещение в България по покана на Европейски цифров иновационен хъб „Тракия”, чийто координатор е ССИ. Трансграничното сътрудничество в областта на киберсигурността..
Няма яснота кога ще стартира втората фаза от проекта за спасяване на сградата на НЧ "Светлина 1861" в град Шипка. В началото на декември миналата година Министерството на културата одобри втория етап за финансиране от проекта на стойност 120 000 лева,..
Кметът на Чирпан Ивайло Крачолов подписа поредното споразумение по капиталовата инвестиционна програма на общината. Документът бе подписан с министъра на регионалното развитие инж. Виолета Коритарова и касае основен ремонт на улица в с.Зетьово на..
Студио на Радио Стара Загора
Телефон на слушателя
тел. 042 616440
Email: efir@radio-sz.net
Нюзрум на Радио Стара Загора
тел./факс 042 604227
Email: rsz@radio-sz.net
Рекламен отдел
тел. 042 616431, 042 616432
Email: reklama@radio-sz.net