Милко Божков е роден 1953 г. в с. Ресен, В. Търновско. През 1972 г. – завършва Художествената гимназия в София, а през 1978 г. – "Живопис" в НХА. Автор на над 80 самостоятелни изложби в България, Полша, Чехия, Русия, Австрия, Швейцария, Люкембург, Швеция, Холандия, Франция, Германия. Над 100 участия в групови изложби и биеналета на живописта и графиката в България, САЩ, Мексико, Венецуела, Бразилия, Япония, Дания, Норвегия, Швеция, Белгия, Холандия, Русия и др. Негови произведения са в колекциите на Конгресната библиотека – Вашингтон, Музея на изкуствата – Портланд, Националната библиотека на Франция, Галерията на префектура Канагава, Япония, Музея за съвременно изкуство – Шчечин, Колекция за съвременно изкуство "Петер Лудвиг" – Аахен, Колекция Юго Вутен, Чешка национална галерия, Музея на малкия формат – Бонсекур, Белгия и др.
Даниела Стойнова разговаря с художника, който не престава да рисува, дори и по време на извънредното положение.
Чуйте още:
Сега е валидно казаното от Чърчил - "Ако нямаме култура, за какво водим тази война?!"
- Сигурно сте в село Ресен?
- До село Ресен, в село Стефан Стамболово, където ми е ателието ,в Ресен съм роден, там живее баща ми.
- Колко души сте там?
- Много души, аз съм едната, няколко кучета и една котка.
- Съвсем по библейски ?
- Да /смее се/.
- Как се чувствате там? Наистина ли е като в рая?
- Е, в този всеобщ ад, Раят не може да е определено място, но не е толкова тежко,защото това самооттегляне, тази карантина, самоизолация, аз я направих преди 20 години . Разбира се, едно е доброволна, друго е принудителна, но не е толкова тежко. Проблемът е, че трябва да ходя отвреме-навреме до баща ми, да му вземам лекарствата от Търново, което изисква писане на декларации, но се справяме.
- А рисувате ли с маска и ръкавици?
- Не,не /смее се/. Рисувам много, даже ще ти призная, че толкова много не съм рисувал никога.Чувствам се по-свободен,защото е само това,което е в главата ми и аз.
- Как се казва това ново ?
- Това е един проект,който ние с Борис Христов го замисляме отпреди две години.Миналото лято започнахме по-активно да обменяме –той текстове ,а аз започнах сериозно от началото на годината.Би трябвало,ако всичко премине както трябва в световен мащаб, в късната есен-ноември,да направим изложба в Софийската градска галерия. Ако не стане,просто ще имам удоволствието да съм работил върху нещата на Борето и да си направя картините,които смятам,че трябва да направя.
- Това са картини по поезията на Борис Христов ?
- Да, по едни негови четиристишия, но няма да казвам цялата тайна, защото има и нещо друго негово, освен текста. А моите картини са точно 80.
- Доколкото ви познавам,т ова са пейзажи на душата ви ?
- Работното заглавие е „Салонът на природата”,т ака че може да се каже и това, което споменаваш.
- Удоволствие е да се работи с Борис Христов, предполагам ?
- Да,голямо удоволствие, не само удоволствие, стандартните думи отговорност и т.н.няма защо да споменавам, защото той респектира, не те прави да се чувстваш страхлив, че не можеш да посегнеш към това, което е направил.
- Мисля,че много си подхождате...
- В интерес на истината,ние се чуваме един път седмично, дълги разговори, обикновено вечерно време и си говорим и за други неща- за хубаво вино,защото сме с чаша в ръка,за ей такива прости неща,когато беше хубаво времето,как сме орязали дръвчетата,такива неща,които в тези моменти намират истинското си значение,простите неща.
- Обаче като си спомня заглавието на една от вашите изложби , май свърши „лимонаденото” време, сега никой няма чувството,че е вечен и не ходим на кино ?
- Да,то тези,които са смятали,че са вечни и по време на „лимонаденото” време, и преди него,и след това ,бих казал,че са просто едни глупаци.Човекът е краен като физиология,има начало , има и край,няма как да се избегне- щом си се родил,идва и следващия етап.Въпросът е да не се вманиачаваш в този край, да търсиш смисъла между двете точки.
- Значи не сте паникьосан, че може да ви „пипне” COVID19 ?
- Не, в никакъв случай! Старая се да бъда дисциплиниран, за разлика от творчеството си. Но наистина трябва да се спазват правилата, които нашето племе хич не обича да спазва във всякакви насоки.
- И особено творците ?
- Да ти кажа,понякога творците са по-изпълнителни,когато става дума за правилата в обществото,а не в творчеството. В творчеството трябва непрекъснато да ги нарушаваш ,но в живота има неща, които трябва да се правят и много ме ядосват понякога някои ситуации. Ето сега, като ходя до Ресен,до магазина,има промяна в дисциплинирането на хората,може би идва от страха,но ме притеснява това недоумение и чудене какво ще стане и какво ще правиш в следващия момент. Всеки момент нещата се променят ,казва се едно,издава се заповед и след половин ден се променя.Това обърква тотално нещата и не ми вдъхва вяра в институциите .
- Всъщност точно това ми даде повод да ви потърся,реакцията ви във фейсбук на промяната на заповедта за носенето на маски,май не издържате такива ситуации?
- Ами не,не че не издържам мерките,те трябва да се спазват,това е задължително ! Обаче не през 15-20 часа да се сменят.Ако не ти отърва-затова има оставки,казваш,че не си съгласен и си заминаваш ! Това е достойното.
- Да има повече смелост?
- Трябва да има първо достойнство човек, независимо на какъв пост е!
- Задават се сериозни икономически последици от кризата, не знам как ще е при художниците?
- Ние можем да рисуваме, но не можем да рисуваме пари ! Всъщност ние сме по финансовата верига не на върха, а на дъното.Защото зависим от хората с възможности, а те са тези, които правят, които произвеждат нещо. И в тази цялата финансова суматоха , криза, надали на хората ще им бъде не толкова до изкуство,а до купуване на изкуство.Ето, виждаш -театри,опери,колективните изкуства ,киното също , се гледат онлайн .Човек има нужда от изкуство и той ще си го намери по тоя начин .Обаче да купуваш изкуство, според мен ще стане много трудно.
- Мисля,че хората с пари, ако са умни/а има такива/, могат точно обратното да преценят,че в несигурни времена,най-сигурното е да инвестират в нещо непреходно - в картините на известни художници ?
- Дай Боже да си права ! Надявам се на този хубав сценарий ,не само за художниците,а и за всички,които се занимават с изкуство , защото прословутата фраза на Чърчил,която се върти сега по повод Втората световна война е : „Ние,ако нямаме култура,за какво водим тая война ?”
- Това трябва да си го кажем и ние, защото сега водим война срещу невидим противник. Но си задаваме и други въпроси –за какво са ни скъпи коли, къщи ,диаманти, нито има кой да ги види, нито има къде да отидем ?! Може пък да стане преоценка на ценностите ?
- Точно така е,защото наистина тази мярка за самоизолация навежда на мнго въпроси точно в тази посока.И започваш да разбираш кое е важното и кое - маловажното.Суетата ,оказва се,може да бъде заличена от едно невидимо нещо - вирусът !
- И може би като отмине кризата да си направим правилните изводи и да не ги забравяме твърде бързо?
- Да ти кажа,точно това си говорихме с Борис Христов. И двамата бяхме категорични ,че не сме изобщо оптимисти, защото това,което се случва,няма да го забравят хората, които са го преживели,съвременниците.Виж от историята какви уроци си е взело човечеството,от всичко, което е станало ! Когато отмине тази криза,когато си отиде поколението ,което е било свидетел,след това остават думите, разказите,остава написаното в историята и започва да се възприема като урок по история,а не като урок,от който хората си правят изводи,за да не бъркат пак отново.
- Дано да не си прав!
- Аз мисля,че съм прав,но това не е толкова страшно,защото е от хилядолетия.Виждаш - между Първата и Втората световна война има - няма 20 години- такива ужаси .Нашата съвременна история е от 40 години,не е ли същото ? Ние забравяме това,което е било преди,преди 20 години дори забравяме...
- Както казва Блага Димитрова - „Нямаш минало, щом нямаш памет, а пък искаш бъдеще да имаш!”
- Ето,това е ! И нашата памет,особено историческата, е толкова фалшива .Защото малките народи трябва да осъзнаят ,че са малки и че тяхната сила е в тяхната дребнота, а не да се бият в гърдите колко са велики и да се бутат,както се казва,между атовете ! И ние започваме да си измисляме една история, да я официализираме фалшиво...Нашите големи исторически паметници ,най-големите,тънат в разруха.Тези, които са направени сега, не всички са от итонг, но това са едни възстановки ,които имат по-скоро исторически характер.
- Да ти пожелая накрая, там, където си, да чуваш всяка вечер вечерния тромпет на Борис Христов !
- Благодаря! Не е чак толкова страшно /то че е страшно,страшно е/ ,но ще го преживеем. Каквото е решил Господ, ще стане! Което не е намислено, не е станало.
- Все пак идва Възкресение Христово ?
-Да, няма да ходя на църква, ще бъда вкъщи. Аз имам ритуал-църквата се вижда на 50 метра през дувара, ще си помисля нещо, ще си кажа нещо, което е съкровено – и така.
- Но Бог е в сърцата ни,нали ?
-Той ако не е в сърцата ни, в каквото и да го криеш, в каквото и да го обличаш, в каквото и да го рисуваш –Той е никъде!
Иван Люцканов е създател на проекта "Землевеж" , който представя статистически данни, представени по достъпен начин. Той у частва в подкаста "Европеец", посветен на евроизборите и перспективите пред Европейския съюз, а домакин на събитието беше Концертното студио на Радио Варна. "Х аресва ми да мисля, че мотото на подкаста е: "Светът и..
За много сериозна липса на интерес да се изучават и работят професиите на корабни строители и инженери, алармира Пламен Манушев, вицеадмирал от запаса, който сега работи като консултант военни проекти и развитие в корабостроителния и кораборемонтен завод „Делфин“ във Варна. Според Манушев отливът от тази професия е от доста години, а в момента..
Интервю с Ed Wynne (OZRIC TENTACLES) OZRIC TENTACLES е английска инструментална рок група. В музиката им се преплитат елементи от разнообразни жанрове, включително психеделичен рок, прогресив рок, джаз, фюжън, електронна музика, дъб музика, уърлд, ембиънт. Създадени в Съмърсет през 1983 година, групата е издала над 30 албума, продадени в над..
„Морска роботика“ и „Енергийно ефективен електрически транспорт“ са двете нови лаборатории на Технически университет-Варна. Те са факт, заради участието му в проекта „Национален център по мехатроника и чисти технологии“. По проекта университета се сдобива с хибриден плавателен съд (с два електрически двигателя и един вътрешно горене), с..
Човекът на мотор, поетът Красимир Симеонов с нова книга. Тя се казва "Няма тайни". Поетичен сборник събрал в себе си "целия" изпитан живот. Поезията е неговата по-романтична част. В страни от всичко, добавя Красимир Симеонов. За него поезията е върховно изкуство. Достъпът до нея е труден и ограничен, но той умее да пресъздава мислите си в стихове. "Провя..
Коалиция „За да остане природа в България“ протестира срещу промените в Закона за опазване на околната среда и Закона за устройство на територия. Протестът се състоя в неделя в центъра на Варна. Промените бяха внесени от депутатите на ГЕРБ и ДПС между първо и второ четене на законопроекта за изменение и допълнение на Закона за насърчаване на..
Интервю с Øystein G. Brun (BORKNAGAR) „Fall“ e 12 студиен албум на норвежците BORKNAGAR. И отново природата е в основата на композициите. Така е било преди, така е и днес. Дискът излезе в края на февруари и със сигурност е поредният добър повод за поредното гостуване на Øystein G. Brun в „От другата страна“. Интервюто с Øystein G. Brun..