Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Арх. Христо Топчиев: Нека варненската общественост реши, високи сгради навсякъде или обособени в определена зона

| обновено на 21.11.20 в 14:41

Високите сгради във Варна пораждат високи страсти. И не защото до сега не е имало такива в морската столица. Страстите дори не касаят въпроси свързани както със сигурността, така и с безопасността. По скоро споровете са в посока естетика и функционалност. Периодично в общественото пространство възниква напрежение, предимно за начина по който варненци научават за поредния проект касаещ централната зона на града. Имаше протести срещу издигането на висока сграда в района на паркинга на х-л „Одесос”. На нож беше посрещната и идеята за висока сграда срещу х-л „Черно море”, предвидена за застрояване на парцела на бившия шахматен клуб. Последния за сега казус касаещ високото строителство във Варна е проект, който обещава сграда с височина 140 метра в района на МБАЛ „Света Анна”. Поне такива са параметрите обявени в сайта за световна архитектура e-architect.com.

https://www.e-architect.com/bulgaria/astral-tower-building-varna


За предаването "Позиция", потърсихме мнението на варненския архитект Христо Топчиев, който зададе следните въпроси, относно високото строителство, без предварителна концепция.

Арх. Христо Топчиев: Първо- има ли транспорт на довеждаща инфраструктура за хилядите автомобили ползващи такъв голям обект? И според мен отговорът е „не”. Нека си припомним какви са задръстванията на това кръстовище в 17 ч и то към този момент. Представете си го след такъв обект.

Второ. Задавам въпроса, има ли социална и техническа инфраструктура на място подобни  да поемат всички нови обитатели без значение дали функцията е жилищна или обществена, дали това са офиси? Според меня няма изградена такава инфраструктура.

Трето и най- важно. Това ли е най- ключовото пространство във Варна, че то да бъде подчертано с такъв сериозен пространствен репер? Да погледнем другите добри градове и то не само в Европа. Навсякъде има правила и такива сгради се правят в най- значимите зони и те рядко стоят сами. Отношението между високите и по ниските ограждащи сгради рядко надвишава три към едно. Погледнете къде е Torre Agbar в Барселона. Най- високата сграда в каталунската столица е всъщност с два етажа по ниска от това което се предлага във Варна. Тя се намира на най- големия пътен възел в град Барселона, където се срещат трите най- значими булеварда. И забележете, макар, че тя е най- високата сграда, тя е в ансамбъл с постепенно понижаващи към съседните квартали сгради.


Погледнете Лондон. Там има зона с десетина високи сгради, макар и контрастиращи на останалия град, също постепенно успокояват силуета. И макар да са високи, съотношението между ниски и високи сгради отново е с преходи не по големи от три към едно. Погледнете Париж. Консенсусът между обществото и гилдията на архитектите там, е че такива сгради трябва да са в специален квартал. Те са си го построили преди години, казва се Дефанс (La Défense) и там също има преходи между ниските и високите сгради.


Във Варна говорим за сграда, която пространствено е разположена на едно второстепенно кръстовище, не чак толкова голямо и значимо. Тя надхвърля като съотношение съседните сгради девет към едно. Стои дори пространствено сбъркано. Лично на мен ми прилича на пръчка в нищото. Без значение каква архитектура ще има сградата, не искам да коментирам естетичните достойнства на сградата, арх. Станиславов има хубав почерк и приветствам част от сградите за които работи, нямам архитектурна критика, но нейното позициониране и мащаб, ще бъдат проблем за града. За това, моето мнение е, че трябва да се направи една обществена и професионална дискусия. Тя може да бъде проведена от главния архитект на общината или от кмета на града. За тези сгради, преди да започнем да ги допускаме с такива щедри габарити и на такива места. Моето лично мнение, че мястото на такива сгради е примерно долу в островната зона, където биха могли да оформят силуета на града. Там биха могли да се оформят инфраструктурата, пространствата, необходимите довеждащи транспортни коридори, връзки с града и т.н. Такива сгради биха могли да се явят като пунктови, на важните кръстовище в града. При това 25-30 етажни. 140 метра сграда е огромна сграда. И ще подчертава едно пространство което не е значимо и това ще е грешка.

Но какво правим в ситуация която е реална и много често е извинение за всяка администрация. ЗУТ-а и ОУП-а позволяват такива сгради да бъдат издигнати. Ако общината издаде забрана за такъв строеж, инвеститора завежда дело и съдът на база действащата нормативна база дава зелена светлина. Какво правим при положение, че законът и нормативната база позволяват такива сгради?

Според мен бедата е в това, че във всеки един по голям имот в града, където бензиностанцията не носи достатъчно приходи, може да цъфне един подобен небостъргач. Без значение каква е концепцията. Разбирам и администрацията, тя в някаква степен е със сравнително вързани ръце. Поради тази причина, моят призив е, нека най- накрая ние, професионалната гилдия и обществото, да стигнем до някакъв консенсус през дискусия за това развитие на града, за предела на височините на сградите в града. И това да бъде формулирано в някакъв законодателен инструмент който да се прилага, без значение кой е кмета, възложителя на проекта, кой е архитекта. За да има правила които са ясни за всички. Това че някъде има ПУП не е достатъчно условие за правилността на едно решение и мисля, че всеки колега архитект това го знае. Подробния устройствен план е просто една нормативна врата. Трябва да се измисли механизъм и според мен това е работа на гилдията и на администрацията, който може да насочи инвестиционния интерес и намерения, такъв тип сгради, да се случват на правилните места. Според мен това е напълно възможно, но за съжаление не се прави.

Ето ви хипотеза в която инвеститор ви възлага проект, който е в противоречие с това което вие имате като естетика и нормалност. Бихте ли казали на този инвеститор, „Съжалявам, но не мога изпълня вашия проект защото не кореспондира с моите представи как трябва да изглежда тази среда в която реализирате инвестицията си”

Да, това съм го правил. За обекти на други места. Въпросът е в това, че не трябва да оставяме на личната преценка, защото тя е много субективна.

Няма как да разубедите такъв инвеститор. Ако вие откажете, той ще намери друг архитект.

Абсолютно. За това казвам, че трябва да има система от правила и обществен консенсус. Ако обществото каже, че трябва да строим небостъргачи навсякъде, няма проблем. Ако обаче обществото и гилдията смята, че такива сгради трябва да се обособят отделно в определени зони, администрацията да ограничава, дори неограничените параметри по отношение на височина в ОУП. В Кърджали например няколко пъти правят корекция в Общия устройствен план, което по принцип е трудна процедура.

(цялото интервю може да чуете в звуковия файл)



БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Мелодия и ритъм на формата" - изложба на скулптора Ангел Атанасов във Варна

Градската художествена галерия “Борис Георгиев” във Варна представя самостоятелна изложба на Ангел Атанасов - скулптор, чиито творчески интереси са съсредоточени върху чистите форми. Изложбата включва 12 скулптури, изработени в бронз и 4 в дърво, обединени от името “Мелодия и ритъм на формата”. Ангел Атанасов завършва Националната художествена..

публикувано на 25.04.24 в 08:20
Факсимиле от проекта за трасе на лекото метро във Варна, публикуван в сайта на Община Варна

Арх. Христо Топчиев: Проектът за бул. „Цар Освободител“ дава приоритет на автомобилите

Разширението на бул. „Цар Освободител“ беше припознато като приоритетно за реализация и от новия екип на Община Варна. Предвидено е да се прави със смесено финансиране, общинско,  държавно и европейско, а най-вероятно и по Плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ). П о този повод днес от администрацията организират  обществено обсъждане,  от..

публикувано на 24.04.24 в 07:58

Ани, която бяга с кауза и заразява с добро!

Да бягаш с кауза, за да помогнеш на друг. Това прави от близо две години Анна Христова, която е успешен маркетинг специалист. Макар и със сериозен дефицит на желязо, чисто здравословно, Анна се мобилизира, за да продължи да бяга с кауза и да заразява с добро още повече хора от своето обкръжение. Тя участва в маратони и полумаратони в..

публикувано на 23.04.24 в 16:08
Анна Заркова

Анна Заркова за събитията от убийството на Луканов и сега: Паметта ни се трие като червило с изтекъл срок на годност

Журналистът Анна Заркова ни връща към убийството на бившия премиер Андрей Луканов с новата си книга "Смъртта на Бялата лисица". Казва, че историята ѝ не е абсолютната истина, но е достоверен разказ, в който всички герои са истински личности - с изключение само на един - предполагаемият убиец. Неговата история е измислена, но в резултат на сериозни..

публикувано на 23.04.24 в 08:30

Проф. Милчо Лепоев: Дали да има леко метро зависи от пътникопотока

Инвестицията в леко метро е първоначално по-голяма, когато се прави подземно, после за поддържането се дават по-малко средства. Когато се прави по открит способ първоначалната инвестиция е по-малка, а след това за поддържане е по-голяма сумата. Именно това е работата на експертите в този Експертен съвет да намерят оптималното, което е..

публикувано на 22.04.24 в 08:15
Илин Димитров

Илин Димитров: Има голяма вероятност заради въздушния Шенген да останем без чуждестранна работна ръка през летния сезон

Туристическият бранш и това лято ще бъде изправен пред проблема с липсата на кадри и това не е новина. Това каза в обзорното предаване на РВ „Позиция“ Илин Димитров, съветник на президента Румен Радев по туризъм, образование и култура. „При вноса на кадри тази година е пълна каша, защото Шенген по въздух, позволява на всички, които влизат в..

обновено на 20.04.24 в 15:34

Alexander Krull (LEAVES' EYES, ATROCITY): Иска ми се холивудските филми за викингите да са по-достоверни

Интервю с Alexander Krull (LEAVES' EYES, ATROCITY) Творческият път на LEAVES' EYES започва преди 21 години. В групата се преплитат съдбите на музикантите от ATROCITY. Няма да сгрешим, ако кажем, че ATROCITY е тяхната по-мрачна, а LEAVES' EYES – по-нежна страна. LEAVES' EYES издадоха „Myths of Fate”, заради който идеологът зад двете групи..

публикувано на 20.04.24 в 15:15