Българско национално радио © 2021 Всички права са запазени

Цанко Цанков представя тази вечер безвремието на Индия в образи

| обновено на 06.04.21 в 07:04

Градската художествена галерия „Борис Георгиев“ – Варна, представя нови работи живопис на художника, вдъхновени от пътуванията и духовния му опит.

В сложната обстановка на противопандемичните мерки своите нови платна живопис подреди в Градската художествена галерия „Борис Георгиев“ – Варна, утвърденият варненски автор Цанко Цанков. Събрани под показателното название „Безвремие“, тези работи пресъздават духовния опит на артиста, почерпан от дълбокото му и промислено потапяне в света на будистките практики и от срещите му с техните автентични живи носители.

Изложбата на Цанко Цанков е отворена за посещения, а официалното й представяне ще бъде по време на нейния финисаж на 6 април от 17:30 в Градската галерия „Борис Георгиев“ - Варна. С Цанко Цанков ни среща Мартин Николов.

- Картините са от различен период от време, рисувани са в продължение на 22 години. Сред тях има фигуративни, с текстове, такива с текстове на санскрит.  Но това, което ги обединява е Изтокът.

Обикновено стигаме до Изтока като тръгнем на Запад. Вашата история обаче е друга...

- По времето, когато аз отпътувах за Индия хората заминаваха за Канада. Но аз не съжалявам. Тази изложба също е следствие от това някогашно решение.

С какво Ви впечатли Индия?

- Самата книга, в която е закодирано древното знание за света, човека, природата, космоса. Този мой интерес ме отведе в Индия и тогава се срещнах с нейния свят, култура, география, атмосфера. И всичко това се отразява и композиционно, и като цветове, и като послания върху платната.

Как Ви промени Индия?

- Трудно е да се каже промяна, но докато е жив човек добива опит и промяната става естествена. За да им промяна трябва да има голям отскок, пауза или пространство, в което да направиш съпоставката. Тези картини са част от мен и всичко това преживяно ме е развило в някаква посака.

А защо "Безвремие"?

- Времето е ума. Самият живот е настоящето. Ти живееш тук и сега. Тук няма ум. Много често уж работиш нещо, а умът ти хвърчи или в имналото или в бъдещето. И в този смисъл безвремието е, когато си тук и сега в самия живот. Тези картини са правени в продължение на 20 години, но те носят едно състояние на Индия не като географско понятие а като усещане.

Мъдростта излиза на преден план

- Да. Може и така да се каже. Това е общочовешка мърост. Не може да се квалифицира като Индийска. Това е мъдростта на човечеството..

Кои от тези платна носят в най-голяма степен тази мъдрост

- Не може да се каже по този начин. И бикът е символ на аскетичната, духовна сила. И образите на индийците, текстовете от древността също носят тази мъдрост. Всяка една картина носи в себе си и прибавя нещо към общия пъзел. Зад всеки слой има история, време, животи, цветове по 5-10 слоя, които дават усещане за древност и топлина.

Къде е краят на всички краища?

- В свободата. Това е една сутра, двустишие. Краят на всички краища е тогава, когато спре умът. Тогава идва живият живот. Ние живеем един сън, минало, бъдеще, а когато всичко това спре тогава автоматично се появява свободата, т.е живия живот. Ние сме тук и сега. Безвремие....

Изложбата представя познавача на индийската изобразителна традиция изкуствоведът Пламена Димитрова-Рачева, директор на ГХГ-Варна:

Изложбата на Цанко Цанков „Безвремие“ ни открива пътеводни сигнали с прозренията на твореца от пътуванията и духовното му израстване в Индия, във Вараджа Академи във Вриндаван между 1994-1998 г.  След Борис Георгиев (1888-1962), той е другият художник от Варна, който след повече от половин век поема  пътя на Изток в търсене на своята истинска същност, като следва стъпките на своя духовен учител Шри Пад Баба.

В живописните му платна тематично можем да разпознаем песенната поезия на Рабиндранат Тагор със стиховете от сборника „Гитанджали“. В търсене на своята истинска същност, Цанко Цанков тръгва по пътеката на бхакти йога и изучава текстовете от „Бхагавад гита“, за да намери същността си, такава, каквато е, и в изкуството да я изобрази в нейния философски еквивалент.


Гравира текстовете от „Бхагавад гита“ на санскрит в горната част на картината. Разчита идеята за времето като еквивалент на абсолюта, който има две форми на брахман – време и безвремие и избира втората за метафора на творчеството си. И точно тук, в изкуството си Цанко Цанков успява визуално да споделя срещите си с духовните светове на Кумбха Мелла, на светеца от Вриндаван, на странстващите Садху за които реалният/материален свят е отражение на духовния.


Във фигуралните му композиции „Пътят към реката“, „Бикът Нанди“, „Срещи по пътя“, „Малката принцеса“, „Краят на краищата“ са изобразени портретни фигури на гопите, хора които живеят и се грижат за кравите в селцето на Кришна и Радха – Вриндаван. Това са образи, изпълнени с една естествена красота и грациозност, които излъчват духовно удовлетворение и блаженство от това, че имат свое собствено място, място, в което живеят, изпълнени с безкористна и безпределна любов към Бога.

  Живописните платна носят белезите на сложно изградената тонална живопис, в която богатството на цветните нюанси е постигнато с използването на полутонове и велатури, постепенно положени като воали. Напластени фино при пластичното изграждане на живописните изображения и в пространството около тях, те му придават онази звучност, сравнима с музика или с усещането за някакво възвишено поетично преживяване. Хармонията между форми и цветове е постигната и с изразителната красота на чистите линии и силуети. Образите, поставени в преден план на композицията, визуално се приближават до зрителя и въздействат директно. Художникът използва този сценичен похват, за да направи визуалния разказ видим и въздействащ. А там, където словото се намесва в живописното пространство, то въображаемо и асоциативно поражда образите в него.  Цветове, ритъм, хармония и сред тях словото – образ от поезия от древна мъдрост или реверсирани визии от реалността, носители на поезия, хармония и древна мъдрост. Те се срастват в пространството в едно цяло, то ги осмисля и те него осмислят, защото са наситени с енергията на божественото.

Цанко Цанков постига своето творческо духовно единение в изкуството и това го прави много по различен в контекста на изобразителната тематика за Индия. Той ни пренася в един свят на видимо и невидимо, в който духовните практики, интегралната визия, възгледа за цялото на човешката природа ни се разкриват със свещеното канонично знание от древните ведически времена. Това е живото знание, предавано и днес чрез будизма и неговите различни школи и направления в неговото систематично етическо учение и практики. В този смисъл по моста на културното общуване между Изтока и Запада, поставен от Рабиндранат Тагор и Борис Георгиев в 30-те години на ХХ век, мост условно хвърлен между два духовни свята и реката между тях, преминава и оставя своите следи в изкуството художникът от Варна, Цанко Цанков.“




ВИЖТЕ ОЩЕ

Георги Господинов получава литературната награда на фестивала Узедом

Българският писател Георги Господинов получава днес наградата на фестивала Узедомски литературни дни, съобщи посолството на ФРГ в София. Узедомските литературни дни се провеждат тази година онлайн под мотото "Божественото" от 14 до 17 април. Господинов ще участва в литературно четене днес по обяд, когато ще му бъде връчена наградата...

публикувано на 17.04.21 в 11:43

Портрети на български царици в изложба на Марина Варенцова-Русева

От 16 април до 9 май 2021 г. в Градската художествена галерия „Борис Георгиев“ ще бъде представена изложба - живопис на Марина Варенцова-Русева. Тя е известна на варненската публика със символните и митологични теми, пейзажи и натюрморти, но този път акцентът е друг. С Марина Русева ни среща Светлана Вълкова. От какъв период сте избрали..

публикувано на 16.04.21 в 06:56

Да поиграем с трите прасенца на открито

Поредната премиера в Държавен куклен театър - Варна е спектакълът за деца "Трите прасенца". Поради изключителния интерес към новия спектакъл той ще се играе три пъти  тази събота, 17-ти април от 11.00, 12.00 и 13.00 ч., на откритата сцена в театъра. Представлението "Дядовото дворче", планувано за 11.00 ч. в закритата зала отпада, като закупените..

публикувано на 15.04.21 в 11:55

Любо Киров с нова песен, предстоящ албум и лятно турне

"Целуни ме" е заглавието на новия сингъл на Любо Киров, който поставя началото на предстоящия му албум. В предаването "Алея на музиката" в ефира на Радио Варна , изпълнителят разказа какво се е променило за него през изминалата година: Усетихме колко са важни за нас простичките неща, като това свободно да пътуваме, да се виждаме, да..

публикувано на 15.04.21 в 10:59

Номинират екипа на ДТ "Стоян Бъчваров" за златен знак за заслуги към Варна

Екипът на ДТ "Стоян Бъчваров" ще бъде номиниран от кмета на Варна Иван Портних за удостояване с почетен знак за заслуги към Варна - златен, по случай 100-годишнината на театъра. Най-големите отличия на Варна се връчват на празника на града - 15 август. Това стана ясно снощи, след финала на юбилейния спектакъл "100", с режисьор Боян Иванов, хореограф..

публикувано на 13.04.21 в 15:45

Златни страници юридическа литература представя Икономически университет-Варна

„Златни страници нормативни актове и юридическа литература от фонда на Икономически университет-Варна“ – така е озаглавена изложбата, организирана от катедра „Правни науки“ съвместно с университетската библиотека. Събитието се провежда в рамките на Седмицата на правото, която продължава до 16 април – Денят на българската конституция. Виртуална..

публикувано на 13.04.21 в 14:10
Spectrum Vocal Band

Фолклорни отпечатъци в новите сингли на Spectrum Vocal Band

От началото на творческия сезон 2020-2021 акапелната група Spectrum Vocal Band работи върху своя втори самостоятелен албум. Проектът е озаглавен "Singerprints" и се фокусира върху нов, съвременен поглед към българския фолклор чрез композиции за 5-гласна акапелна формация, в която единственият музикален инструмент е човешкият глас...

обновено на 13.04.21 в 11:06