Европарламентът гласува за по-чисти автомобили по пътищата до 2030 година

Снимка: ЕПА/БГНЕС

Емисиите от въглероден двуокис от нови автомобили трябва да намалеят с 40 процента до 2030 г. и да се ускори навлизането на пазара на електрически автомобили и автомобили с ниски емисии, решиха днес европейските депутати, съобщи пресслужбата на Европейския парламент.

В проектодоклада, гласуван днес, евродепутатите предложиха по-амбициозна цел за намаляване на емисиите от нови автомобили в ЕС с 40 на сто до 2030 г. (в сравнение с предложеното намаление от ЕК с 30 на сто, с 2021 г. като референтна година), с междинна цел от 20 на сто до 2025 г. Подобни цели са поставени и за нови микробуси.

Производителите, чиито средни емисии на CO2 превишават тези цели, следва да заплащат такса към общия бюджет на Евросъюза, която ще се използва за повишаване на квалификацията и образованието на работниците, засегнати от структурни промени в автомобилния сектор.

Производителите на леки автомобили ще трябва да гарантират, че превозните средства с нулеви и ниски емисии (електрически автомобили или автомобили, които емитират по-малко от 50г CO2/км) заемат 35 процента от пазарния дял на продажбите на нови леки пътнически автомобили и микробуси до 2030 г. и 20 на сто до 2025 г.

Докладът беше приет с 389 гласа "за", срещу 239 "против" и 41 "въздържал се". Европейските министри ще приемат обща позиция на 9 октомври. Преговорите с евродепутатите за постигане на споразумение на първо четене могат да започнат на 10 октомври.

Транспортът е единственият голям сектор в ЕС, в който емисиите на парникови газове все още се увеличават, се отбелязва в текста. За да се изпълнят ангажиментите, поети в Парижкото споразумение от 21-вата сесия на Конференцията на страните (COP21) през 2015 г., декарбонизацията на целия транспортен сектор трябва да се ускори по пътя към нулеви емисии до средата на века.

В същото време глобалният автомобилен сектор се променя бързо, особено при електрическите двигатели. Ако европейските автомобилни производители се включат късно в необходимия енергиен преход, те рискуват да загубят водещата си роля, се казва в доклада.