Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Ще остание ли на вода корабът- музей "Радецки"

    Малко история: Плаващият музей "Радецки" е открит в чест на 90-тата годишнина от гибелта на Христо Ботев. Ремонтът на плавателния съд е извършен с помощта на 1 200 000 български деца. Първият човек, подел кампанията по въстановяването му тогава, е журналистката Лиляна Лозанова. Тя открива на 6 ноември 1964 година текуща сметка със сумата от 2.50 лева. По тази сметка в следващите години всяко едно училище внася своя дан. Такава кампания тече и в момента- сега в основата на идеята са деца и младежи от Козлодуй. Официално разрешение за кампанията министърът на културата Вежди Рашидов дава през декември миналата година. Но в последните седмици министър Рашидов смени позицията си като заяви, че "Рацецки" е изживял своя живот, и не би искал корабът да последва лошия пример на "Илинден", който потъна в Охридското езеро с 15 души на борда. Лиляна Рашкова- сътрудник на РАДИО ВИДИН в Козлодуй, се срещна с младите хора, които настояват за лична среща с министър Рашидов и твърдо застават зад думите си, че няма да се откажат да продължат живота на единствения плаващ музей на България.
    Днес корабът- музей не е в добро техническото състояние, разказва неговият капитан Божин Божинов. Той припомня, че сегашният кораб е построен през 1952 година в Унгария като влекач. Преустроен е по-късно като реплика на оригиналния "Радецки", който още през 1924 година е нарязан за скрап. За да се види какво е реалното състояние на кораба, той трябва да се закара в Русе и да се вдигне на док. Само така ще може да се даде оценка за техническото му състояние- категоричен е капитан Божинов. Дори "Радецки" да остане само на пристан, пак трябва да мине на много сериозен основен ремонт и да се поддържа постоянно. Световната практика изисква всеки пътнически кораб даминава такъв преглед през 5 години. Капитан Божинов казва, че "Радецки" ще си остане със статут музей, докато не бъдат осигурени необходимите средства за неговия ремонт.
    В инвентарната книга на завод "Обуда", където през 1851 година е построен "Радецки", се съдържат всички технически данни за парахода, който е предназначен за пътувания по целия район на река Дунав. Скорост срещу течението- 8 км/час, по течението- 12 км/час, с пределен брой пътници- 300 души. Корабът е дълъг 57.40 метра и широк 17.50 метра. На 1-ви май 1966 година корабът е даден за заводски изпитания. Тържественото му посрещане на козлодуйския бряг става на 30 май същата година. След откриването корабът прави тържествен рейс и посещение във Виена и Будапеща. Заминава на 26 август със 126 деца на борда си и в 17 часа на 4 септември пристига във Виена. Датата 15 март 1973 година е фатална за "Радецки"- след силен снеговалеж и небрежност на екипажа, корабът потъва в Русенския лиман. На помощ пристига специализирана група от Измайл, бившия СССР. Взети са необходимите мерки и "Радецки" изплува на повърхността. Със заповед на министерството на транспорта е назначена 6 членна комисия от специалисти, която да изясни състоянието на парахода и неговата бъдеща работа. Изводът на комисията е, че едва след основен ремонт "Радецки" ще може да се експлоатира адекватно. През 1982 година възникват нови проблеми и през 1993 година на "Радецки" са монтирани дизелови двигатели.
    За да бъде на вода днес, дори и само като стациониран на пристан музей, корабът "Радецки" отново трябва да мине на много сериозен основен ремонт и да се поддържа постоянно, смятат специалистите. А според директора на националния исторически музей Божидар Димитров, вместо да се влагат средства в ремонт на стария кораб, икономически по-изгодно за държавата и по-сигурно за пътниците е да се построи нов "Радецки".
По публикацията работи: РАДИО ВИДИН


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още
Калоян Велчев

Калоян Велчев: Предизборната кампания трябва да повдигне въпроса за изказа и приличието

Парламентът обяви първия мандат за неуспешен, с което безпрецедентната ротация остава в историята.  Малко вероятни изглеждат шансовете на втората политическа сила да състави кабинет.  Защо се счупи Сглобката?  Кои са причините за разваляне на отношенията между доскорошните партньори?  Какво следва на политическата сцена?  Правителствената криза..

публикувано на 28.03.24 в 10:00

Има ли бизнесът ресурс да повиши заплатите?

Представителите на бизнеса у нас бяха песимистично настроени за 2023 година, като с подобни опасения навлязоха и в новата 2024 г. Това показват резултатите от традиционното онлайн допитване до членовете на Българска стопанска камара (БСК), проведено сред 784 микро, малки, средни и големи предприятия от цялата страна и от всички сектори на..

публикувано на 27.03.24 в 10:45

Румен Гълъбинов, икономист: Очаквам към средата на годината да сме изпълнили всички критерии за еврозоната

Министерството на финансите публикува за обществено обсъждане проекта на Закон за въвеждане на еврото в Република България. Страната ни може да стане част от еврозоната още през 2025 г. Това каза председателят на Еврогрупата Паскал Донахю, който посети София. Единствено по-високата инфлация у нас спира към момента членството на България..

публикувано на 26.03.24 в 12:29

Социален фонд за климата– подкрепа на прехода към зелена икономика

Преходът към възобновяема и чиста енергия поставя за цел българската енергетика да се декарбонизира и да стане климатично неутрална до 2050 г. Това, обаче, не трябва да се случва по несправедлив начин, особено що се касае до енергийно бедната част от обществото и домакинствата, уязвими от цената на електроенергията и горивата. За тази цел от януари..

публикувано на 25.03.24 в 13:40

Село Рабиша - с прекрасна природа, но без работа за хората

Село Рабиша се намира на път, който води към известната пещера Магурата и към красивото Рабишко езеро.  Най-близкият град е Белоградчик, на 12 км, а на 38 км е Видин.  В миналото Рабиша е било голямо село. През 1946 година жителите са над 1200, с два големи площада и с еднотипни едноетажни къщи, с няколко големи сгради, в които се помещавали..

публикувано на 22.03.24 в 12:20

Тома Ушев: Сглобката е евтин заместител на луксозен продукт от китайски сайт

Бъдещето на властта зависи от извинение към Мария Габриел.  Ще бъдат ли подновени преговорите между партньорите, които не успяха до този момент да постигнат съгласие?  Предстои ли разглеждане на неодобрения проектокабинет?  Безпрецедентната политическа ситуация дискутираме с Тома Ушев , автор в дясната платформа Консерваторъ. Радио ВИДИН : Ако ми..

публикувано на 21.03.24 в 10:00

Намират ли успешна професионална реализация младите хора у нас?

Пазарът на труда в Европа става все по-динамичен, а по всичко личи, че тези процеси ще продължат и занапред. Първото голямо сътресение бе регистрирано с началото на COVID-19 пандемията, когато бяха освободени от работа много хора, а други бяха принудени да преминат към работа от вкъщи. Възстановяването и свързания с него недостиг на..

публикувано на 20.03.24 в 10:30