Българско национално радио © 2020 Всички права са запазени

Защо е важно обучението по пътна безопасност да започне отрано

Снимка: Радио ВИДИН

В началото на улица "Райна Княгиня" във Видин, която започва от кръстовището до музей "Конака", има три пешеходни пътеки на близко разстояние една от друга- на светофара, до училище "Цар Симеон Велики" и до парк "Рова". Въпреки удобството за пешеходци, масово се пресича между маркировката.

"Не ни е страх, пазим се. Няма да ни блъсне никой. Спокойно... Неправилно е, помислих го това, но просто бързам за работа и затова го направих. Те на пешеходните пътеки удрят хора, така че тука е неоправдано", споделиха пресичащи неправилно пътното платно.

На една от пешеходните пътеки пресече възрастна жена с бастун и обясни, че винаги така минава, но:

"Колите не спират, някои. Някои пешеходни пътеки са изтъркани и не им се вижда сигурно на шофьорите."

На велоалеята в парк "Рова" възрастен мъж с колело умело лавира между пешеходците:

"Никога не правя забележка, защото знам, че ще си изпатя от грубости. Когато ми се налага да пътувам, винаги избирам по- безопасни места."

СнимкаДецата и възрастните хора са най- уязвимите участници в движението, а заниманията по пътна безопасност трябва да започват още от най- ранна възраст, категорични са експерти. Във видинската детска градина "Русалка" изучаваният материал е съобразен според възрастта на децата в групите.

"В тематичните разпределения се отделя внимание на тези теми, защото са извънредно важни. Децата са най- уязвимите участници в движението. Макар и да са мънички, те трябва да бъдат запознати с важните правила за движение по пътищата", каза главен учител Иванка Методиева.

В подготвителната група знаят основните правила:

"Трябва с възрастен1 да се огледаш наляво, надясно и после пак наляво. Защото може, ако не се огледаш, да те сгази кола... Пресича се на пешеходната пътека... Пешеходците се движат по тротоара, защото, ако ходят на пътя и кола идва, могат да ги сгазят... "

Снимка: СБА-ВидинСъюзът на българските автомобилисти има като приоритетна задача спазването на правилата, когато говорим за пътната безопасност. От 50 години книжка има Илия Рачев- ръководител "Учебен център" към СБА- Видин. По отношение на организацията на движението във Видин, масово шофьорите срещат трудности на кръговите движения:

"Кръговите движения може да кажем, че облекчават пътникопотока и автомобилния поток на водачите. Какво прави обаче впечатление? Много от водачите навлизат в кръстовището с много голяма скорост, което е нарушение на правилата. Освен това кръговите движения имат по две ленти за движение. Болшинството от водачите при навлизане в кръстовище с кръгово движение навлизат в лентата за движение наляво, а не се движат в лентата, която съответства на продължаване на посоката на движение. Това не се спазва. Ние предлагаме преди кръстовището да се поставят пътни знаци, които предварително указват лентите за движение, от които може да се продължи движението в съответната посока със съответните стрелки."

По отношение на светофарите:

"По мнение на нашите инструктори трябва да се засили яркостта или да се поставят по- силни крушки. При летния период, когато слънцето огрява, не се вижда кой сигнал свети."


За кръстовището на площад "8 март" автоинструкторите предлагат да се монтира светофар и маркировка. Проблемни в кварталите на града са дупките. На въпроса "Кои извършват по-често нарушения- пешеходците или шофьорите?" Илия Рачев отговори така:

"Нарушенията се извършват повече от водачите. Уязвими са обаче децата и възрастните хора. Това е въпрос и до възпитание, не само познаване на правилата."

609 са загиналите през 2018 година при пътнотранспортни произшествия в страната. Намаляване на убитите при катастрофи до 388 на година си поставя национална стратегия за подобряване на безопасността на движението по пътищата. Част от екипа, писал стратегията е Алекси Кесяков- секретар на Дъpжавно- обществената консултативна комисия по проблемите на безопасността на движението по пътищата.

"Тези, които са загинали, като бройка, те са много. Никой не трябва да загива. Защото животът и здравето е най- ценно и ние трябва да си го пазим. Освен това, когато се сравняваме с европейските страни, виждаме, че у нас показателят "Убити на 1 милион жители" е два до три пъти по- висок. Това е отражение на поведението на хората, което е свързано с обучение, знания, поведение, култура, състоянието на инфраструктурата, състоянието на автомобилния парк, качеството на медицинската помощ", коментира Алекси Кесяков.

Алекси Кесяков в студио на БНРТрябва да познаваме процесите на пътя и да знаем, че ние сме уязвими. Безопасността на движението е споделена отговорност:

"Споделена между участниците в движението и тези, които пишат законите, правят пътищата, поддържат автомобилния парк, указват медицинска помощ."

Инфраструктурата трябва да е така направена, че да дава ясни послания на шофьора, т.е. да не му задава гатанки, а да е ясно накъде се движи и къде иска да отиде. Когато избираме автомобил, трябва да търсим системите, които помагат на човека. Разсейването по време на шофиране също е опасно:

"Много е важно да следим обстановката. Защото като си изместим погледа за 1 секунда и като го върнем, вече обстановката е друга."

Когато човек избира скоростта, с която ще се движи, трябва да се съобразява със собствените си възможности- да знае времето си за реакция, да знае какви уменията има и да избира такава скорост, при която може да овладее автомобила. Завоите в България са места със силна концентрация на пътнотранспортни произшествия, защото всеки четвърти загинал по пътищата е загинал при катастрофа в завой.

"Сега се обръщам към всички радиослушатели- като наближи пред вас завой, намалете малко скоростта, за да преминете безопасно и да не станете част от тази статистика", призова Алекси Кесяков.

СнимкаДве трети от катастрофите са в населените места, една трета извън, но там броят на убитите е по- голям и последиците са по- тежки. Това е свързано със скоростта и времето, за което ще се окаже помощ на пострадалите. В населените места ранените са много, защото има смесено движение- пешеходци, велосипедисти и шофьори. Условията на движение в населените места трябва да са такива, че хората да бъдат предпазвани и да не загиват:

"През населеното място може да изскочи дете, каруца, там човек не знае. Трябва да управлява така, че да предвижда евентуално опасността. Ние обикновено към тази опасност сме слепи и не я очакваме."

Още по темата може да чуете в звуковия файл.
Вижте още

Харчим повече, отколкото получаваме

През последните 5 години доходите на българите са нараснали с 30.7%, но разходите са скочили много по-сериозно - с 43%. Това е накарало населението да посяга по-често към спестяванията си и към тегленето на кредити. Освен това, с над 60% са нараснали редовните финансови трансфери между българските домакинства. Това показват данните от..

публикувано на 20.02.20 в 13:58

Ще ядем ли по-качествен хляб с въвеждането на нови стандарти

Въпросът с производството на по- качествен хляб отново стои на дневен ред, след като преди дни от Националния браншови съюз на хлебарите и сладкарите заявиха, че в края на март предстои да бъдат въведени нови стандарти за родните производители на хляб и тестени изделия. Какви ще са, обаче новите изисквания, изпълними ли са те и какво казват..

публикувано на 19.02.20 в 12:45

Ще бъдем ли по-добри?

Искаме да прекарваме повече време с близки хора, по-често да се усмихваме и да казваме "обичам те". Това показват резултатите от януарското представително за цялата страна изследване на "Галъп интернешънъл", в което агенцията попита какво си обещават българите в началото на 2020 г. "Данните сочат, че хората са склонни на прага на новата година да..

публикувано на 18.02.20 в 13:59

Каква ще е ролята на Съвета за развитие на гражданското общество

С електронно гласуване ще бъде избран първият Съвет за развитие на гражданското общество. На 20 февруари започва регистрацията на неправителствените организации, желаещи да участват в избора на първия у нас Съвет за развитие на гражданското общество /СРГО/. Съветът е консултативен орган към Министерския съвет за разработване и провеждане на..

публикувано на 17.02.20 в 12:16

Валя Берчева, кмет на Мизия: Формулата за успех на един кмет е диалог с хората, ясни правила и контрол

Тази сутрин в "Добро утро, кмете", се отправяме към Мизия, за да ви срещнем с местните хора, с новия кмет - младата и амбициозна дама Валя Берчева, с представителите на културните институции, с миналото и с днешното съвремие на града. Най-ранните следи за появата на хора в околностите на някогашното село Букьовци датират от преди 5000 г...

публикувано на 14.02.20 в 11:30

Разнообразие в световния ден на Радиото

На 13 февруари отбелязваме Световният ден на радиото. Отбелязва се от 2012 г. с решение на 36-ата сесия на Генералната конференция на ЮНЕСКО в Париж. Темата на деня за 2020 година е "Радиото и разнообразието" . За деветото издание на Световния ден на радиото - 13 февруари 2020 г., организаторите от ЮНЕСКО в партньорство с Европейския съюз за..

публикувано на 13.02.20 в 13:09

Видинска област продължава да изостава икономически

За осма поредна година Институтът за пазарна икономика представи "Регионални профили: показатели за развитие" - анализ на регионалното развитие в България. Изследването се основава на 62 индикатора, които оценяват икономическата и социалната среда в 28-те области в страната. Голяма част от индикаторите за икономическото развитие на област..

публикувано на 12.02.20 в 11:17