Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Защо е важно обучението по пътна безопасност да започне отрано

Снимка: Радио ВИДИН

В началото на улица "Райна Княгиня" във Видин, която започва от кръстовището до музей "Конака", има три пешеходни пътеки на близко разстояние една от друга- на светофара, до училище "Цар Симеон Велики" и до парк "Рова". Въпреки удобството за пешеходци, масово се пресича между маркировката.

"Не ни е страх, пазим се. Няма да ни блъсне никой. Спокойно... Неправилно е, помислих го това, но просто бързам за работа и затова го направих. Те на пешеходните пътеки удрят хора, така че тука е неоправдано", споделиха пресичащи неправилно пътното платно.

На една от пешеходните пътеки пресече възрастна жена с бастун и обясни, че винаги така минава, но:

"Колите не спират, някои. Някои пешеходни пътеки са изтъркани и не им се вижда сигурно на шофьорите."

На велоалеята в парк "Рова" възрастен мъж с колело умело лавира между пешеходците:

"Никога не правя забележка, защото знам, че ще си изпатя от грубости. Когато ми се налага да пътувам, винаги избирам по- безопасни места."

СнимкаДецата и възрастните хора са най- уязвимите участници в движението, а заниманията по пътна безопасност трябва да започват още от най- ранна възраст, категорични са експерти. Във видинската детска градина "Русалка" изучаваният материал е съобразен според възрастта на децата в групите.

"В тематичните разпределения се отделя внимание на тези теми, защото са извънредно важни. Децата са най- уязвимите участници в движението. Макар и да са мънички, те трябва да бъдат запознати с важните правила за движение по пътищата", каза главен учител Иванка Методиева.

В подготвителната група знаят основните правила:

"Трябва с възрастен1 да се огледаш наляво, надясно и после пак наляво. Защото може, ако не се огледаш, да те сгази кола... Пресича се на пешеходната пътека... Пешеходците се движат по тротоара, защото, ако ходят на пътя и кола идва, могат да ги сгазят... "

Снимка: СБА-ВидинСъюзът на българските автомобилисти има като приоритетна задача спазването на правилата, когато говорим за пътната безопасност. От 50 години книжка има Илия Рачев- ръководител "Учебен център" към СБА- Видин. По отношение на организацията на движението във Видин, масово шофьорите срещат трудности на кръговите движения:

"Кръговите движения може да кажем, че облекчават пътникопотока и автомобилния поток на водачите. Какво прави обаче впечатление? Много от водачите навлизат в кръстовището с много голяма скорост, което е нарушение на правилата. Освен това кръговите движения имат по две ленти за движение. Болшинството от водачите при навлизане в кръстовище с кръгово движение навлизат в лентата за движение наляво, а не се движат в лентата, която съответства на продължаване на посоката на движение. Това не се спазва. Ние предлагаме преди кръстовището да се поставят пътни знаци, които предварително указват лентите за движение, от които може да се продължи движението в съответната посока със съответните стрелки."

По отношение на светофарите:

"По мнение на нашите инструктори трябва да се засили яркостта или да се поставят по- силни крушки. При летния период, когато слънцето огрява, не се вижда кой сигнал свети."


За кръстовището на площад "8 март" автоинструкторите предлагат да се монтира светофар и маркировка. Проблемни в кварталите на града са дупките. На въпроса "Кои извършват по-често нарушения- пешеходците или шофьорите?" Илия Рачев отговори така:

"Нарушенията се извършват повече от водачите. Уязвими са обаче децата и възрастните хора. Това е въпрос и до възпитание, не само познаване на правилата."

609 са загиналите през 2018 година при пътнотранспортни произшествия в страната. Намаляване на убитите при катастрофи до 388 на година си поставя национална стратегия за подобряване на безопасността на движението по пътищата. Част от екипа, писал стратегията е Алекси Кесяков- секретар на Дъpжавно- обществената консултативна комисия по проблемите на безопасността на движението по пътищата.

"Тези, които са загинали, като бройка, те са много. Никой не трябва да загива. Защото животът и здравето е най- ценно и ние трябва да си го пазим. Освен това, когато се сравняваме с европейските страни, виждаме, че у нас показателят "Убити на 1 милион жители" е два до три пъти по- висок. Това е отражение на поведението на хората, което е свързано с обучение, знания, поведение, култура, състоянието на инфраструктурата, състоянието на автомобилния парк, качеството на медицинската помощ", коментира Алекси Кесяков.

Алекси Кесяков в студио на БНРТрябва да познаваме процесите на пътя и да знаем, че ние сме уязвими. Безопасността на движението е споделена отговорност:

"Споделена между участниците в движението и тези, които пишат законите, правят пътищата, поддържат автомобилния парк, указват медицинска помощ."

Инфраструктурата трябва да е така направена, че да дава ясни послания на шофьора, т.е. да не му задава гатанки, а да е ясно накъде се движи и къде иска да отиде. Когато избираме автомобил, трябва да търсим системите, които помагат на човека. Разсейването по време на шофиране също е опасно:

"Много е важно да следим обстановката. Защото като си изместим погледа за 1 секунда и като го върнем, вече обстановката е друга."

Когато човек избира скоростта, с която ще се движи, трябва да се съобразява със собствените си възможности- да знае времето си за реакция, да знае какви уменията има и да избира такава скорост, при която може да овладее автомобила. Завоите в България са места със силна концентрация на пътнотранспортни произшествия, защото всеки четвърти загинал по пътищата е загинал при катастрофа в завой.

"Сега се обръщам към всички радиослушатели- като наближи пред вас завой, намалете малко скоростта, за да преминете безопасно и да не станете част от тази статистика", призова Алекси Кесяков.

СнимкаДве трети от катастрофите са в населените места, една трета извън, но там броят на убитите е по- голям и последиците са по- тежки. Това е свързано със скоростта и времето, за което ще се окаже помощ на пострадалите. В населените места ранените са много, защото има смесено движение- пешеходци, велосипедисти и шофьори. Условията на движение в населените места трябва да са такива, че хората да бъдат предпазвани и да не загиват:

"През населеното място може да изскочи дете, каруца, там човек не знае. Трябва да управлява така, че да предвижда евентуално опасността. Ние обикновено към тази опасност сме слепи и не я очакваме."

Още по темата може да чуете в звуковия файл.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още
Калоян Велчев

Калоян Велчев: Предизборната кампания трябва да повдигне въпроса за изказа и приличието

Парламентът обяви първия мандат за неуспешен, с което безпрецедентната ротация остава в историята.  Малко вероятни изглеждат шансовете на втората политическа сила да състави кабинет.  Защо се счупи Сглобката?  Кои са причините за разваляне на отношенията между доскорошните партньори?  Какво следва на политическата сцена?  Правителствената криза..

публикувано на 28.03.24 в 10:00

Има ли бизнесът ресурс да повиши заплатите?

Представителите на бизнеса у нас бяха песимистично настроени за 2023 година, като с подобни опасения навлязоха и в новата 2024 г. Това показват резултатите от традиционното онлайн допитване до членовете на Българска стопанска камара (БСК), проведено сред 784 микро, малки, средни и големи предприятия от цялата страна и от всички сектори на..

публикувано на 27.03.24 в 10:45

Румен Гълъбинов, икономист: Очаквам към средата на годината да сме изпълнили всички критерии за еврозоната

Министерството на финансите публикува за обществено обсъждане проекта на Закон за въвеждане на еврото в Република България. Страната ни може да стане част от еврозоната още през 2025 г. Това каза председателят на Еврогрупата Паскал Донахю, който посети София. Единствено по-високата инфлация у нас спира към момента членството на България..

публикувано на 26.03.24 в 12:29

Социален фонд за климата– подкрепа на прехода към зелена икономика

Преходът към възобновяема и чиста енергия поставя за цел българската енергетика да се декарбонизира и да стане климатично неутрална до 2050 г. Това, обаче, не трябва да се случва по несправедлив начин, особено що се касае до енергийно бедната част от обществото и домакинствата, уязвими от цената на електроенергията и горивата. За тази цел от януари..

публикувано на 25.03.24 в 13:40

Село Рабиша - с прекрасна природа, но без работа за хората

Село Рабиша се намира на път, който води към известната пещера Магурата и към красивото Рабишко езеро.  Най-близкият град е Белоградчик, на 12 км, а на 38 км е Видин.  В миналото Рабиша е било голямо село. През 1946 година жителите са над 1200, с два големи площада и с еднотипни едноетажни къщи, с няколко големи сгради, в които се помещавали..

публикувано на 22.03.24 в 12:20

Тома Ушев: Сглобката е евтин заместител на луксозен продукт от китайски сайт

Бъдещето на властта зависи от извинение към Мария Габриел.  Ще бъдат ли подновени преговорите между партньорите, които не успяха до този момент да постигнат съгласие?  Предстои ли разглеждане на неодобрения проектокабинет?  Безпрецедентната политическа ситуация дискутираме с Тома Ушев , автор в дясната платформа Консерваторъ. Радио ВИДИН : Ако ми..

публикувано на 21.03.24 в 10:00

Намират ли успешна професионална реализация младите хора у нас?

Пазарът на труда в Европа става все по-динамичен, а по всичко личи, че тези процеси ще продължат и занапред. Първото голямо сътресение бе регистрирано с началото на COVID-19 пандемията, когато бяха освободени от работа много хора, а други бяха принудени да преминат към работа от вкъщи. Възстановяването и свързания с него недостиг на..

публикувано на 20.03.24 в 10:30