Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Пострадали сте при катастрофа- потърсете защита!

Снимка: Жоро Александров

От началото на годината в област Видин няма загинали при катастрофи. Ранените са 34, спрямо 31 за миналата година.145 е общият брой на пътнотранспортните произшествия. Има установени водачи, употребили алкохол или наркотици.

"Всички знаем, че употребата на алкохол и наркотици и след това управление на моторно превозно средство под влиянието на тези фактори, води до нарушаване на възприятията на водача, нарушаване на неговата адекватна преценка и съответно тези вещества не му позволяват да реагира адекватно в ситуацията, в която попада при управлението на моторно превозно средство и много често това е причината, за да настъпи пътнотранспортно произшествие... Често срещана причина за настъпването на пътнотранспортни произшествия и употребата на алкохол. По-често попадаме на водачи, участници в ПТП, употребили алкохол, отколкото наркотични вещества", съобщи главен инспектор Владимир Герасимов - началник сектор "Пътна полиция" във Видин.

От началото на годината до 3 юни са установени 34 водачи, управлявали МПС след употреба на алкохол и 13 водачи, управлявали МПС след употреба на наркотици.

При произшествията с причинена телесна повреда или значителни материални щети се образува досъдебно производство. Когато няма такива, се образува административно- наказателно производство. Според Наредбата за документите и реда за съставянето им при пътнотранспортни произшествия, член 2, са посочени документите, които се съставят за настъпило ПТП- констативен протокол за ПТП с пострадали лица, протокол за ПТП с материални щети и двустранен констативен протокол за ПТП.

"Изготвят се фотоснимки, които се съхраняват и могат да се предоставят на заинтересованите страни, изготвя се в протоколите схема, попълват се данните на всички участници", допълни Владимир Герасимов - началник сектор "Пътна полиция" във Видин.

Всички пътни инциденти, които са свързани със средна или тежка телесна повреда, както и смърт, са престъпления от общ характер и те се преследват от прокуратурата. Прокурорът и разследващите са хората, които събират всякакви доказателства, за да могат да бъдат реализирани отговорността на извършителя и правата на пострадалата страна. Същото важи и за реализирани материални щети в големи размери. В този случай пострадалият не е необходимо да се снабди с документи, освен тези, които удостоверяват направените разходи за лечение или лекарства. След това в съответното наказателно производство би могъл да предяви граждански иск за възстановяване на тези преки разходи, които са имуществени вреди, освен претенциите за неимуществени вреди.

"Ако се касае за лека телесна повреда, той би могъл да подаде частна тъжба, в която да опише случая, да приложи съответните медицински документи и евентуално да си приложи разходите, ако е направил, за издаване на това медицинско удостоверение или за някакво лечение. Това дали телесната повреда е средна или е лека, е от компетентността на съдебен медик, което се решава в хода на самото дело, но това се решава и в хода на разследването. Може да се получи преминаване от един вид телесна повреда в друг вид", обясни адвокат Пламен Стефанов.

Наказанията винаги са различни и наказателният кодекс определя широки граници при различните ситуации. Наказанията са от година до 8-10 години в най- тежките случаи.

Българинът не е запознат с правата си във всяка една сфера, смята Владимир Тодоров- председател на Българската асоциация на пострадалите при катастрофи:


"След пътен инцидент настъпват доста сложни юридически и правни казуси, които са свързани, на първо място, с образуване на досъдебно производство. Това досъдебно производство се образува в случаите, когато имаме пострадал човек със средна телесна или с тежка телесна повреда, или имаме смъртен случай. Това досъдебно производство се води от разследващ полицай, под надзора на наблюдаващ прокурор. Срокът обикновено е 6 месеца, но той се удължава, защото се назначават авто-технически и съдебно- медицински експертизи. Освен това участниците в ПТП-о задължително се разпитват. Има един ключов момент- когато приключи това досъдебно производство пострадалите или техните близки се запознават с материалите от това разследване. И тук е моментът да се правят някакви допълнителни искания или да се дадат някакви нови данни."

Ако се посочи кой е виновен за пътния инцидент, делото влиза в съдебната фаза. В случая държавата води наказателното дело. След произнасянето на съда има и втора инстанция. И ако има вече осъден водач, пострадалите могат да предявят претенции към застрахователната компания по гражданска отговорност на виновния водач. 

Още по темата може да чуете в звуковия файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още
Красимир Георгиев

Красимир Георгиев: Трябва да се промени философията на законодателството ни

България вече няма да бъде една от двете страни в Европа с максимално допустима скорост на движение от 140 км/ч по магистралната мрежа.  Скоростта по аутобаните ще бъде свалена до 130 километра със закон.  В правителствения законопроект се предвижда въвеждане на наказания за нарушаване на средната скорост.  Възможно ли е да се намали пътнотранспортният..

публикувано на 18.04.24 в 11:00

Звуци в тишината: Изчезващата роля на предмета "Музика" в училище

Спокойно можем да кажем, че музиката е една от основите на човешката култура. Още откакто хората са блъскали с кости по земята и по камъните, създавайки ритъм, тя е била олицетворение на общността и чувството за споделеност. Още оттогава човечеството е било наясно с това какво е музиката и какво носи тя, но в днешни дни изглежда, че това разбиране..

публикувано на 17.04.24 в 11:00

Един от трима съвременни българи би защитил родината във военен конфликт

На фона на няколко сериозни военни конфликта, дори близо до нас, едва 30% от българите заявяват, че биха се били за страната си, ако има война . 42% не биха, а останалите от запитаните се колебаят и не знаят как да отговарят. Ние се нареждаме по-близо в нагласите си до западните европейски държави, отколкото до източните. Това показват резултати от..

публикувано на 16.04.24 в 12:40

Северозападна България с трайно присъствие на туристическата карта

Седемнадесет проекта са одобрени за финансиране в конкурса "Развитие на туризма в Северозападна България и по поречието на река Дунав" на Фондация "Америка за България". Финансирането на всички тях е за 1 312 000 лева. Средствата ще подкрепят развитието на туристически продукти и услуги в регионите с цел да удължат престоя на посетителите. Над 150..

публикувано на 15.04.24 в 15:38
Цветан Ценков, кмет на община Видин

Цветан Ценков: С булевард "Панония" се случва това, което се случва и в държавата (видео)

До края на април се очаква да завърши ремонтът на първото платно на бул. "Панония" във Видин . Следващата седмица Народното събрание трябва да гласува окончателно останалите 3,5 млн. лева за завършването на проекта. Това обясни в "Посоките на делника" кметът на Община Видин д-р Цветан Ценков в отговор на въпроса "Какво се случва с бул...

публикувано на 12.04.24 в 13:03
Марая Цветкова

Марая Цветкова: Превърнахме демокрацията ни в елитарно хоби за глупаци

Кабинетът "Главчев" положи клетва и встъпи официално в длъжност, с което 103-тото правителство в историята на България е факт.  Президентът Румен Радев насрочи за 9 юни националните и европейските парламентарни избори.  Кои са причините, поради които отново ще се отправим към урните?  Може ли предизборната кампания да предложи решения, а не битовизми..

публикувано на 11.04.24 в 10:00

Проф. Светослав Малинов: При обща кампания евроизборите няма да бъдат видени и чути

Провеждането на избори 2 в 1 има както позитиви, така и негативи, коментира политологът и два мандата евродепутат проф. Светослав Малинов. Според него, от една страна може да се прогнозира, че сливането на двата вота ще доведе до рекордна за нашата страна активност на евроизбори, същевременно е възможно кампанията за евровота да бъде погълната..

публикувано на 10.04.24 в 15:21