След това изказване Радио ВИДИН се обърна към Пътната агенция със следните въпроси:
Агенция "Пътна инфраструктура" извършва всички необходими действия трасето на скоростното направление Видин – Ботевград да бъде изградено. Строителни дейности се извършват в близо половината от трасето. За останалата част от направлението се работи по проектирането, отчуждаването на засегнати от строителството имоти, извършване на всички необходими административни дейности по теренното осигуряване на трасето.
На бъдещото скоростно направление Видин - Ботевград се изпълняват строителни работи в близо 88 км от 190 км трасе. През 2019 г. работата започна от едни от най-сложните отсечки - Мездра - Ботевград и Видин - пътен възел "Макреш", с обща дължина 62,4 км. В участъка от път I-1 Мездра – Лютидол в края на миналата година е готово едното платно и трафикът в отсечката се осъществява двупосочно по него с временна организация и временна пътна маркировка. Строителните работи продължават паралелно в съседното платно, както и по целия километраж на обекта. През май тази година стартираха строителните дейности в още два участъка – от пътен възел "Макреш" до пътен възел "Бела" /с дължина 13,6 км/ и от пътен възел "Бела" до пътен възел "Ружинци" /с дължина 11,1 км/. Срокът за изпълнение на тези близо 88 км по договор е краят на 2023 г.
На трите участъка от Ружинци до Монтана е налице пълна проектна готовност. Отчуждителните процедури са в ход, одобреният Подробен устройствен план – Парцеларен план /ПУП-ПП/ се обжалва. След приключване на съдебното производство, Агенцията ще се съобрази и изпълни всички указания, дадени от Административен съд – Монтана чрез влязъл в сила съдебен акт. Одобреният ПУП-ПП за обекта ще е основание за стартиране на отчуждителната процедура, обезпечаваща теренно бъдещия път.
За участъка Монтана – Враца е изработен идеен проект. След неговото одобряване от Експертния технико-икономически съвет (ЕТИС) на АПИ бяха предприети действия и стартира процедура по реда на Закона за опазване на околната среда (ЗООС).
В началото на 2015 г., при съгласуване на Заданието за обхват и съдържание на ДОВОС, Министерството на околната среда и водите информира АПИ, че вариантните решения на трасето на новия скоростен път в участъка Монтана – Враца преминават в близост до складова база за взривни вещества "Ливадски дол", на оператор "Видекс" АД. Базата е класифицирана по реда на глава седма от ЗООС като предприятие с висок рисков потенциал, за което не е постъпила информация в процеса на изработване и съгласуване на разработените вариантни решения.
Разстоянието между складовата база и проектното трасе по единия от разработените варианти, който съвпада със съществуващия път I-1 (Е-79) е около 30 м, а между базата и проектното трасе по другия вариант, разработен по нов терен, южно от съществуващия път, е около 350 м. Съгласно Наредба № 2 от 10.07.2000 г. за проектиране на строежи, предназначени за производство и съхранение на взривни вещества, огнестрелни оръжия и боеприпаси, за складове с взривни вещества до 100 тона, каквито са три от складовете в предприятието, минималното допустимо взриво и пожаробезопасно разстояние до пътища от I-ви и II-ри клас е 1200 м.
Във връзка с установения проблем АПИ инициира множество срещи и осъществи кореспонденция с МОСВ, МРРБ и Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС), като го постави на вниманието им, с молба за оказване на съдействие за разрешаването му.
МОСВ проведе процедура за преразглеждане на Разрешително № 68/31.07.2007 г., в резултат на което беше издадено Решение № 01-68/17.02.2016 г. за изменение на Разрешително № 68/31.07.2007 г., с което на оператора "Видекс Инженеринг" ЕАД са наложени изисквания за намаляване на капацитета на базата. Последва жалба на оператора във ВАС против Решение № 01-68/17.02.2016 г. на МОСВ. Повече от две години продължи съдебната процедура срещу постановеното решение на МОСВ за редуциране капацитета на складовата база. В средата на март 2019 г. беше постановено окончателно решение на Върховния административен съд, с което се отменя Решението на МОСВ.
Към настоящия момент АПИ предприема действия за разработване на допълнителен вариант (различен от разработените идейни варианти) на проектното трасе, ситуирано на безопасно разстояние от складова база "Ливадски дол", съгласно изискванията на Наредба № 2 от 10.07.2000 г./Наредба № РД-02-20-1 от 19.01.2017 г. за планиране и проектиране на строежи, предназначени за производство, съхранение и търговия на оръжия, боеприпаси, взривни вещества и пиротехнически изделия.
След постановяване на Решение по ОВОС ще се процедира ПУП-Парцеларен план за участъка от Монтана до Враца.
В рубриката "На раздумка с Яна Маринова" днес ви срещаме с едно трудолюбиво българско семейство. Това са Звезда и Викенти Водови от видинското село Гъмзово, които са пример за един щастлив и хармоничен съвместен живот. Звезда е работила като счетоводител, Викенти по професия е енергетик, също така е и инструктор по плуване. Те са от тези..
Приключи едномесечно почистване на Видин, което започна на 22 март- Световния ден на водата и приключи на 22 април- Денят на Земята, обясни видинският еколог Богомил Петров: "За един ден не може да се почисти, то и за един месец не може, но все пак в училищата изпратихме известие и в детските градини и всичко започна на 22 март от детска..
В парка в центъра на село Търнава, община Бяла Слатина, децата от местното училище отбелязаха Световния ден на Земята. Показаха постери с послания, засадиха дърво, говориха за Земята и мястото на хората. "Децата на Търнава определиха Деня на Земята за неин рожден ден. Така съвместно кметство, училище, читалище проведохме един чудесен детски..
Въпреки че са надживели динозаврите, днес есетрите са най-застрашената от изчезване група животни в света. От шестте вида есетри, които са се срещали в Дунав, вече са останали само четири. Чигата е застрашена от изчезване, а моруната, пъстругата и руската есетра са със статус на критично застрашени. Oпазването и възстановяването на техните популации..
Нови археологически проучвания на Гушовския манастир край Чипровци сочат за по-ранната история на светата обител. След извършени няколко сондажа и стратиграфски наблюдения около черква на манастира са открити множество фрагменти от стенописи с доста сериозни запазени изображения. Благодарение на стенописите и последващото им проучване е установено,..
С доброволен труд и дарение ремонтираха покрива на храм "Възкресение Христово" в подножието на Алботинския скален манастир. Идеята е на кметството на видинското село Градец, откъдето са договорили местна строителна бригада, която да извърши безвъзмездно нужните строителни дейности. Финансовата подкрепа за материалите е на Видинската митрополия,..
"Грозното патенце" ще оживее на сцената на видинския куклен театър. Своя оригинален прочит на любимата приказка от Ханс Кристиян Андерсен ще представи Никола Стоянов. Това е режисьорският дебют в кукления театър на популярния кино и театрален актьор. "Видинската публика ще я изненадаме с нашето различно грозно патенце. Един много симпатичен..