Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Защо се бави строителството на пътя Видин-Ботевград?

Снимка: Радио ВИДИН, архив

Участъкът на международен път Е-79 между Видин и Монтана е един от най-натоварените както в България, така и в Югоизточна Европа, тъй като по него преминава тежкотоварният трафик от и към Дунав мост 2. Ясно е, че в момента капацитетът на пътя от Видин до Ботевград не отговаря на съвременните условия. Това е естествената и най-кратка връзка на Република България с мнозинството държави от Европейския съюз и е от стратегическо значение както за националната ни сигурност, така и за икономическото ни развитие. Безкрайното и неоснователно отлагане на строителството на този коридор освен до човешки жертви, води и до допълнително влошаване състоянието както на демографията, така и на икономиката на Северозапада. Това се казва в Декларация от Община Видин, подкрепена единодушно от местния Общински съвет. Тя е адресирана до премиера, министрите на регионалното развитие и благоустройството, на транспорта и на вътрешните работи, както и до народните представители от видинския многомандатен избирателен район. Поводът за написването й е тежката катастрофа край Видин на 15 февруари, която отне живота вече на 5 души, а други петима бяха приети за болнично лечение. С декларацията местните власти настояват пред централните за спешно финализиране и приключване на строежа на автомагистралата Видин-Монтана и на скоростния път Монтана-Ботевград. 



В момента строителството и модернизацията на международен път Е-79 от Видин до Ботевград е почти спряло по неясни причини. 2027 година е последният обявен пусков срок за дълго чаканата магистрала, но дори тогава тя ще бъде готова без участъка Монтана-Враца, се казва още в Декларацията. Авторите ѝ напомнят, че строителството на най-големия инфраструктурен проект в Северозападна България започна след протестите в началото на 2018 година, когато стотици жители на Северозапада няколко поредни седмици блокираха основни пътни отсечки с искане за магистрала до Видин и тунел под Петрохан. Тогава правителството обеща, че този проект ще бъде приоритетен за държавата, ще се строи с бързи темпове и жителите на региона ще имат нов, широк и скоростен път до 2021 година. Днес, седем години след това обещание, реалностите са съвсем различни. В експлоатация е само 13-километровата отсечка Макреш-Бела от новия път. На различен етап от строителство е по-малко от половината от близо 200-километровото трасе, а крайният срок за завършването на целия път непрекъснато се удължава в неопределено бъдеще. 



Радио Видин изпрати официално запитване до Агенция "Пътна инфраструктура" какво се случва със строителството на новия път Видин-Ботевград, на какво се дължи забавянето на проекта, има ли проблеми с финансирането и кога се очаква да бъде завършен най-важният за Северозапада инфраструктурен проект. Отговор засега нямаме. 

Междувременно народният представител от Видин Любен Иванов използва правото си на парламентарен контрол и входира въпрос към регионалния министър Иван Иванов какъв е напредъкът и какво предстои през 2025 година по строителството на магистралния път Видин-Ботевград. Във въпроса се посочва, че след назначаването на кабинета на Росен Желязков работата по трасето изцяло е спряла и докато на пътя за ГКПП Калотина има стотици работещи строителни машини, то на "строящата се" отсечка Видин-Макреш няма нито една и видимо не се работи. 



Агенция "Пътна инфраструктура" работи усилено за осигуряването на по-добра свързаност и достъпност на републиканската пътна мрежа в Северозападния регион и за реализирането на проекта Видин-Ботевград, твърдят от Министерството на регионалното развитие и благоустройството в отговора си и обясняват на какъв етап са строителните дейности:

Първият участък Видин-пътен възел "Макреш" е 33 километра и е изпълнен на 52%. През тази година в участъка от 3-и до 10-и километър на трасето предстои процедура по промяна на одобрения технически проект и изменение на разрешението за строеж поради искане на Община Видин за изграждане на локални платна, пътно осветление и надлез. Предстои изменение на разрешението за строеж за укрепване на свлачище при 18-и километър, осигуряване устойчивост на откоса при 19-и километър, укрепителна стена от 20-и до 21-и километър, осветление на пътен възел "Дунавци" и пътен възел "Кула", както и в зоните за почивка. В останалата част от обекта продължават строително-монтажните дейности. 

От пътен възел "Макреш" до Монтана трасето е разделено на пет участъка. Първият е близо 14 километра - до пътен възел "Бела". Той е единственият въведен в експлоатация. Напредъкът на следващия 11-километров участък до Ружинци е 31%. Предстои подписване на Акт образец 11 и възобновяване на строителните работи. Участък 3 Ружинци - Белотинци, с дължина 15,4 километра, преминава изцяло по протежението на съществуващия път E-79, без да го пресича и без да навлиза в регулациите на населените места. За Участък 4, пътен възел "Белотинци" - пътен възел "Винище" с дължина 12 километра, и участък 5, пътен възел "Винище" - обход на град Монтана, с дължина 13,7 километра на 5 декември миналата година е подписан протокол за откриване на строителна площадка, с което започва изпълнението на строително-монтажните работи. 

За най-изостаналия участък от новия път - между Монтана и Враца, както и за модернизацията на обходния път на Враца и участъка Враца-Мездра, регионалното министерство не съобщава за напредък. 

За Лот 2 на участъка Мездра-Ботевград са изпълнени 7,5 километра, за които има подписан Акт 15. Строителните дейности са изпълнени на 86%. Завършени са пътните възли "Мездра" и "Дърманци", както и новостроящото трасе при обхода на село Лютидол. Изпълнено е обезопасяване и укрепване на две свлачища и на два нестабилни скални откоси, като едното от свлачищата е част от пътна връзка на пътен възел "Ребърково". 

Лот 1 от пътя Мездра-Ботевград е 20 километра. Дейностите са изпълнени на 81%. По договор крайният срок за завършване на строително-монтажните работи е 10 октомври тази година. По време на строителството на обекта са възникнали 6 свлачища. Предстои процедура по възлагане, изготвяне и одобрение на проекти за укрепване на нововъзникналите свлачища.

Прогнозната стойност на средствата, заложени в проекта на бюджет на Агенция "Пътна инфраструктура за 2025 година за финансиране на цялото направление на пътя Видин-Ботевград е около 117 млн. лева, съобщават още от Министерството на регионалното развитие и благоустройството.



Преди дни министърът на регионалното развитие Иван Иванов събра на среща в министерството представители на ръководствата на АПИ и на фирмите, ангажирани със строителството на пътя Мездра - Ботевград. „Безбройни са оплакванията от граждани, кметове, народни представители и превозвачи. Търпението на всички е изчерпано. Това е приоритетен път и настоявам работата по него да се активизира, за да има значителен напредък и ясен план“, е заявил Иванов. Представителите на пътностроителните фирми са обяснили, че има над 2 години забавяне поради административни и политически причини, а допълнително затруднение е и сложната геология на трасето. 

Тази седмица министър Иванов ще инспектира на място напредъка на участъка.

Повече - в прикачения звуков файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Има ли път за младежите от приемни семейства след училище

Последният звънец в училище е началото на пътя към сбъдването на мечтите за Деница, Огнян и Марио . Отраснали са в приемни семейства и имат тяхната подкрепа, за да направят своя избор. Деница завършва Гимназията с преподаване на чужди езици "Йордан Радичков" във Видин. Заедно с Огнян тя е сред младежите, включени в президентската инициатива..

публикувано на 20.03.25 в 12:21

Успя ли бойкотът на хранителните вериги?

Държавата ще се намеси в пазарната икономика и ще определя минималните и максимални надценки между фермери, изкупвачи и търговски вериги, като тепърва ще се фиксират надценки от 10 до 20% за 22 хранителни продукта. Това стана ясно от заявка за Законопроект на аграрното ведомство. Наред с това правителството ще се опита да въведе задължителни..

публикувано на 19.03.25 в 10:45

"Синя България": Само обединена десница може да оттласне българската политика от дъното

Преформатирането на състава на Народното събрание разтърси за пореден път политическия живот у нас. Доверието в изборния процес и в политическата класа в България удари дъното. Това коментира във Видин д-р Петър Москов , лидер на партия "КОД" и представител на коалиция "Синя България":  "Ако до този момент в българското общество имаше абсолютната..

публикувано на 18.03.25 в 13:57

Андрей Вълчев: Решенията на КС и ЦИК по никакъв начин не повишиха доверието в изборния процес

Близо пет месеца след парламентарните избори, Народното събрание увеличи броя на партиите в състава си . "Величие" влиза в 51-ия парламент с 10 депутати, реши Централната избирателна комисия (ЦИК) след постановление на Конституционния съд, което променя резултатите от изборите за Народно събрание проведени на 27 октомври 2024 г. Парламента напускат..

публикувано на 18.03.25 в 12:28

Промяната на потребителското поведение- гаранция за повече и по-достъпни блага

Потребителите трябва да бъдат уверени и подкрепени в своята централна роля за нужните още днес промени, които да гарантират наличието на достатъчно и достъпни за всички ресурси в утрешния ден. Необходима е фундаментална трансформация в начина, по който произвеждаме, разпространяваме и консумираме храна. Това заяви Габриела Руменова от платформата..

публикувано на 17.03.25 в 13:54
Ивайло Иванов, кмет на с. Долна Вереница

Кметът на Долна Вереница: Болно ми е, че се изгуби връзката със селото

Долна Вереница е малко, живописно село, едно от близките до Монтана, само на около 7 км. Това, че е близо до града, е и причината много млади семейства да си закупуват къщи и да избират спокойствието на селския живот, пред шума на града, дори към момента, броят на местните е по-малък, за сметка на придошлите в последните години. Животът в Долна..

публикувано на 14.03.25 в 12:04
Павел Петков

Павел Петков: Нужни са промени в Изборния кодекс, за да се сведат до минимум грешките

Необходими са промени в Изборния кодекс, за да се сведат до минимум грешките при преброяването на резултатите. Това коментира Павел Петков, бивш председател на Районната избирателна комисия във Видин по   повод делото в Конституционния съд за законността на изборите за 51-во Народно събрание. Павел Петков обясни и възможните причини за..

публикувано на 13.03.25 в 15:10