Започна общественото обсъждане на промените в Закона за обществения транспорт

Посоки

Новина

Едва 61 населени места в България имат адекватно транспортно обслужване

понеделник, 1 декември 2025, 14:40

влакове

влакове

СНИМКА: BNR

Размер на шрифта

Нов Закон за обществения транспорт, предложен от транспортното министерство, дава приоритет на железниците. Предложенията бяха вече представени на Сдружението на общините. Предстои среща с превозвачите.

Едни от най-радикалните промени са свързани със създаването на единен електронен билет. Който да гарантира, че дори и да ползвате различни видове транспорт по маршрута, няма да ви се налага да купувате "на части". За това трябва да има интелигентна система за управление на транспорта с мониторинг в реално време на превозите, осигуряване на данните и алгоритмите за дейността.

Разписанията на различните превозвачи трябва да са такива, че да гарантират възможност за прекачване на пътници с време за престой не повече от 15 минути в точките за прекачване. Превозвачите ще са задължени да използват определени автогари и автоспирки, да спазват разписанията и да гарантират равнопоставен достъп до инфраструктурата, отчита председателят на Конфедерацията на автобусните превозвачи у нас Магдалена Милтенова. Но за превозвачите остават неясни серия въпроси.

Милтенова препоръчва новият закон да се насочи към това - всяка точка в страната да има транспорт. Това може да стане само при ясно финансиране, за да могат превозвачите да имат стимул и интерес да предлагат тази услуга. Но при масовото обезлюдяване на райони в страната, превозвачите едва ли биха имали интерес, признава Милтенова. Друго притеснение, за което говори председателят на автобусните превозвачиу е преимуществото, което се дава на БДЖ.

Само една от трите частни компании с лиценз за пътнически жп превози подаде оферта да вози пътници по железниците през 26-а. Собственикът и от дълги години има и автобусен бизнес. Възможно ли е още автобусни превозвачи да проявят интерес към железопътната услуга. И така да стане част от една интегрираната система?

Магдалена Милтенова вижда в предложенията за цифровизацията на транспорта нуждата и превозвачите да вложат „огромен финансов ресурс“ и очаква анализи в тази посока. Защото превозвачите обясняват – държавата трябва да даде парите за системите.

И за тази година има 24 милиона лева недостиг на средствата, които се дават за финансиране на пътуванията с намаление на пенсионери и ученици, казва Магдалена Милтенова. С мащаба на новата транспортна схема парите за субсидираните пътувания трябва да се удвои.

Нужно да има повече време за общественото обсъждане на предложенията, смята още Милтенова. А много от въпросите превозвачите ще изясняват с транспортното министерство на среща идния вторник. Националното сдружение на общините пък вече се срещна с транспортното министерство. От думите на председателя на сдружението Силвия Георгиева става ясно, че предложенията се посрещат положително.

От сдружението на общините припомнят, че за тях е било изключетилно важно да има правна уредба за междуобщинско сътрудничество в сферата на транспорта.

Силвия Георгиева обяснява, че сега предложете текстове в проектозакона за обществения транспорт не предлагат подробни правила за междуобщинско сътрудничество. Няма заложени и минимални стандарти за финансиране на онези общински превози, които се субсидират от държавата заради тяхната нерентабилност, но и необходимост.

Цялостно становище по закона Сдружението на общините ще даде, след като до 12-и декември и членовете дадат своето мнение, уточнява още  Георгиева. Тя припомня, че законът е част от поетите реформи по своя Плана за възстановяване и устойчивост, по който страната ни получава пари от ЕС.

Само преди дни, на срещата с общините министърът на транспорта Гроздан Караджов е отчел, че у нас 738 населени места нямат нито автобус, нито влак Още 601 населени места са с неадекватно обслужване – разписания само на хартия, нередовни линии и липса на връзки.

Едва 61 населени места в България имат адекватно транспортно обслужване. Общественото обсъждане на Закона за обществения транспорт е до 17-ти декември.


Още по темата в репортажа на Добромир Видев за "Хора, пътища, автомобили".