ЕВРАНЕТ - 29.08.2013

Европейските граждани са изправени пред нови проблеми свързани със защита на личните данни. Това важи с пълна сила и за България, където банки, мобилни оператори и държавни институции работят по старите правила и изискват копие от лична карта и ЕГН.

Какво обаче се случва с тези данни, в чии ръце попадат и защитени ли са личните данни? Въпроси, които са водещи и за Европейската комисия, която ще гледа нов законодателен пакет, целящ именно спазването на основните човешки права – защита и свободното движение на личните данни.

Европейският комисар по правосъдието Вивиан Рединг призна, че американската програма „Призма” е пробудила европейците за необходимостта от подсилване на защитата за използване на лични данни. Дебатът тепърва предстои, но немският канцлер Ангела Меркел вече поиска единни правила на защита в целия Европейски съюз.

Българският евродепутат Светослав Малинов обясни, че целта е новите правила да важат за всички 27 държави от Европейския съюз, чрез създаване на нов регламент, който да се опира на три основни пункта. „Първото е правото да бъдеш забравен, когато става дума за личните ти данни. На второ място е нуждата от лично съгласие при използване и прехвърляне на лични данни. И трето - изработване на цяла нова система от санкции при нарушения и злоупотреба”, обясни Светослав Малинов. ;

Според него приемането на единни правила за защита на личните данни на ниво Европейски съюз, ще задължи и българските институции да ги спазват, което ще даде и по-голяма сигурност за българите. Евродепутатът обаче не скри, че това е двустранен процес. От една страна е необходимо да се постигне добра информираност за правата на самите граждани, а от друга – и на самите държавни институции, които продължават да работят по стари методи от преди 20 години.

В света на интернет, когато социалните мрежи са част от ежедневието ни, всеки трябва да мисли с една стъпка напред, подчерта още българският евродепутат. Той предупреди, че качването на лична информация във Фейсбук може да се използва в ущърб на всеки един потребител. Светослав Малинов допълни още, че защестяват случаите, когато работодатели, банки и застрахователи използват личната информация срещу хората, които имат профили всоциалните мрежи.