Още за новия европейски регламент за защита на личните данни

Задължително криптиране на данните, непрекъснат мониторинг и следене на пробиви в компютърните системи, задължително служител по сигурността на данните и правото на клиента да бъде забравен, след като и прекрати взаимоотношенията си с банка застраховател или друг вид търговец. Това са част от промените, които Регламента за защита на личните данни въвежда за бизнеса в ЕС и който трябва да стане факт от края на май догодина. Иначе, глобите са солени, част от тях стигат и до 4% от годишния глобален  оборот на фирмите или до 20 млн. евро, в зависимост коя от двете суми е по-висока. Към този момент обаче само една четвърт от европейските компании знаят какво да правят, за да въведат мярката. Не е известено каква част от 80 процента български фирми, засегнати от правилата, знаят какво ще правят. Боряна Манолова от КРИБ обяснява: 
Основните проблеми идват от това да се изучат всички клаузи и разпоредби, за да може бизнесът да ги изпълни. Има много въпроси, които бизнесът задава, притеснения от това, че новите разпоредби ще засегнат най-вече малките и средни компании, които нямат необходимите ресурси, както и служители, за да се справят с новите разпоредби.
Този скептицизъм не споделя еврокомисарят Вера Йоурова, чийто ресор са правосъдието, потребителите и равенството между половете. На срещата си с български компании тя обясни, че се надява и европейските фирми да успеят да спазят срока до май, така както и големите американски компании са я уверили, че са готови. 

През пролетта представителите на Гугъл и други големи американски компании ми казаха, че няма да бъдат готови до май догодина да се съобразят с изискванията на Регламента. Хареса ми, че европейски регламент е поставил под натиск подобни компании. Но наскоро ми обясниха, че са готови. Бих искала да чуя същото и от средните и малки европейски компании. Регламентът не е революция, а еволюция от съществуващата досега директива от 1995-та година - още отпреди дигиталната ера. Всъщност няма магическо законодателство, което да предпазва от злоупотреба с данните. Работа на хората е да се предпазват. И това ще бъде фокусът на кампанията, която ще стартира догодина. Второто нещо ще е как този регламент и националното законодателство ще гарантират защитата на данните. 
Засега Венцислав Караджов от комисията за личните данни успокоява, че европейският регламент няма да засегне най-малките фирми:  

Въвеждането на регламента ще стане, докато България е председател на ЕС. Но и България е още не е изцяло готова. Засега текстовете са във Вътрешното министерство, което трябва до месец да осигури публично обсъждане. Венцислав Караджов обясни, че промени трябва да се правят в десетина закона. В бюджета за догодина пък няма заложено финансиране на идеята за Национален тренировъчен център за служители по сигурността. Повече по темата чуйте от звуковия файл. 

Още европейски новини на: euranetplus-inside.eu