Европейският съюз одобри нови правила за аудио-визуалните медийни услуги: с мерки за по-добра защита на децата от вредното съдържание в интернет

Телевизия, видео споделяне, стрийминг, видео по заявка ... Къде и как гледаме любимите ни филми и предавания се промени драстично през последните години. За да се справят с предизвикателствата на новите технолигии, евродепутатите актуализираха правилата, като ги подложиха на стриктна регулация. Само преди дни Европейският парламент одобри нови правила за аудио-визуалните услуги. Новите предложения включват мерки за защита на децата от насилствено или сексуално онлайн съдържание. Когато потребителите сигнализират за вредни или неподходящи материали, видео платформи и уеб сайтове ще носят в бъдеще отговорност за премахването на нарушаващото съдържание.  Досега Директивата за аудио-визуалните услуги беше валидна само за класическата линейна телевизия и за услуги като Netflix. Но с приетите от Европарламента изменения се включват всички  аудио-визуални медии - в това число платформите за видео споделяне, видеа на вестникарските интернет страници или аудио-визуалните съдържания, които се разпространяват в социалните мрежи като Фейсбук - поясни един от докладчиците на измененията Петра Камериварт от  "Прогресивен алианс на социалистите и демократите":

"Защото вярваме, че е време да регулираме една област, която до момента не беше регулирана и бихме искали да направим така, че притежателите на тези платформи да поемат съответната отговорност по отношение на защитата на непълнолетните, но и по отношение на потребитеслките регламенти, като регулиране на рекламни излъчвания."

Доставчиците на аудио-визуални медийни услуги следва да разполагат с подходящи мерки за борба със съдържанието, което подбужда към насилие, омраза и тероризъм, докато безплатното насилие и порнография ще бъдат предмет на най-строгите правила. Платформите за споделяне на видеоклипове вече ще бъдат отговорни за бързото реагиране, когато съдържанието се съобщава или маркира от потребителите като вредно.
Законодателството не включва автоматично филтриране на качено съдържание, но по искане на Европарламента платформите трябва да създадат прозрачен, лесен за използване и ефективен механизъм, който да позволява на потребителите да докладват или да сигнализират за съдържание.
Евродепутатите прецизираха ограничения на рекламата, съгласно които максимум 20% от времето за излъчване в най-гледаното време, от 18 часа - до полунощ, трябва да бъде заделено за реклами.  С измененията в Директивата се заложи изискването и от 30% европейско съдържание в каталозите на доставчиците на услуги за видео по заявка.Това според Европейския парламент ще подкрепи и насърчи европейските продуценти и художници.
Новата директива включва строги правила относно рекламирането и пласирането на продукти в детски предавания, както и достъпното съдържание в платформи за видео по заявка - оповести докладчикът от "Европейската народна партия" Сабине Ферхайнен:

"Всички съдържания, които са вредни за непълнолетните, трябва да бъдат класифицирани. Това може да стане със самоконтролиращи се механизми. В Германия, например, направихме добър опит с въвеждането на възрастовите групи. Те определят от коя възраст нататък могат да бъдат гледани определени съдържания. В този случай така наречените доставчиците на интернет услуги могат да помогнат на родителите да инсталират филтриращи софтуери. Но също така те могат и сами да си създадат една възрастова идентификация, позната от страниците за продажба на тютюневи изделия и алкохол. По-добрият вариант, който вече се използва от някои платформи, e задаването на код или парола. Естествено, че детето може да запомни зададения от родителите код и да гледа в тяхно отсъствие, но мисля, че тук трябва и родителите да поемат отговорност по отношение на медийната консумация на децата си. Но при всички случаи трябва да има знак или указание, че съдържанията не са подходящи за деца и за малолетни."

За "Евранет+": Виолета Ашикова



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!