Програма О.R.E.L. на ЕК срещу измамите с километража на автомобилите

Измамите с километража на автомобилите е общоевропейски проблем, който очаква своето решение с въвеждането на единна информационна система за обмен на данни в страните членки на Европейския съюз. Така манипулирането на километража ще се обезсмисли и търговците на коли вече няма да могат да заблуждават клиентите си. Програмата, която цели пресичане на съществуващата порочна практика е българска инициатива - на евродепутата Андрей Новаков. 

Предложението на стойност 1 милион 250 хиляди евро, с наименованието О.R.E.L., беше одобрено и финансирано от Европейската комисия. В единната информационна система данните ще се събират след засичането на пробега на всяка кола по време на годишния технически преглед. От пунктовете са задължени да подават до компетентния орган на съответната държава членка информация за техническата изправност на автомобилите, включително и показанията от километража. Така данните за пробега на всички употребявани превозни средства ще бъдат обновявани ежегодно и ще бъдат достъпни на платформата, обясни вносителят на предложението Андрей Новаков.

"Това ще бъде приложение на телефона, в което като видиш някоя кола в автокъщата, можеш да й напишеш номера на рамата и да видиш миналата година на колко километра е била в Германия, докато е минала на преглед. Или по-миналата или още по-миналата. И така, ако някой се опита да ти продаде кола на 100 хиляди километра, а ти си извадиш телефона и видиш, че миналата година е била на 300 хиляди, или цената няма да е такава, или няма да я купиш. И когато минат трима такива, практиката да превърташ километража просто няма да съществува. Защото когато дадеш силата на информацията в хората, дори да не преследваш този, който пренавива километража, ще се обезсмисли неговата работа", коментира Новаков. "Първо – манипулирането на данните за пробега ще бъде криминално деяние, второ – всеки ще може да види какъв е бил пробегът на колата", допълва той.

Проучвания показват, че данните от километража на над 30% от всички употребявани автомобили в Европа са манипулирани. Това включва както големите износители – Италия и Германия, така и големите вносители – България, Полша и Румъния. Фалшификацията ощетява купувачите, а щетите от съществуващата порочна практика за бюджета на ЕС са за около 9.6 млрд. евро годишно. 

Друг важен аргумент в подкрепа на мерките срещу измамите в тази сфера е сигурността на пътя. Проблемът е особено значим за България, където автомобилите са предимно стари. Десетина държави членки вече са заявили желание да участват в програмата за обмен на информация, в това число и износители на коли втора употреба, включително към България, което е важно, заяви още евродепутатът Андрей Новаков. 

Той посочи, че по изграждането на платформата вече се работи. С информационния масив са ангажирани специалисти от Главна дирекция „Транспорт“ на Европейската комисия. 

"Отнема време, представете си колко коли има в Европейския съюз, колко от тях всеки ден преминават технически преглед. Това е огромен обем от информация и изисква много усилия и немалко средства. Очаква се реално да започне обменът на данни, поне пилотно, в края на тази година или в началото на следващата", уточни Андрей Новаков.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!