Шофьорът никога не трябва да прави умишлени нарушения на пътя

Цвятко Цвятков

 В това вярва и на това учи своите ученици варненският преподавател и инструктор Цвятко Цвятков, който днес е на 68 години.

Той е родом от Горен Чифлик, но живее във Варна от 1964 година. Книжката си взима 4 години по-късно от първия път и до днес е преподавател и инструктор в една от големите школи за шофьорски курсове в морската столица.

Започнал е предимно с обучение на професионални водачи, но от 20 години обучава и B категория. Така зад волана и преподавателската маса минават 46 години.

Държи много на правилата и в неговата зала цари строга дисциплина, такава, каквато трябва да има и на пътя. И обича работата си.

Срещаме го по повод Спасовден - професионалният празник на шофьорите.

Защо избрахте професията инструктор?

Харесва ми, обичам работата си и да обучавам младите - на дисциплина и ред най-вече.

Нуждаят ли се младите от дисциплина и ред?

О, да. Когато ги обучаваме възприемат бързо, стараят се да покрият норматива за изпит, но за съжаление след това започват да карат произволно. А това е така, защото трите месеца, за които ги обучаваме, са недостатъчни. Малко е времето да създадеш навик в някой, който е свикнал да нарушава. Нужно е повишаване на броя на часовете, повече тренировки е по-добре.

Какво Ви притеснява в младите хора?

Не могат да се подчинят на Закона. Мислят, че може да не се спазва и това най-много ме притеснява. И не отделят време за четене.

Кое е най-важното, на което се стремите да научите вашите курсисти?

Да изучат правилата перфектно, да се стараят да ги прилагат и никога да не правят умишлени нарушения. Първата ми задача е да науча начинаещите да овладеят автомобила - потегляне и спиране от всякаква позиция. След това да прилагат правилата, т.е. да управляват безопасно. Стремя се да ги науча да управляват икономично и предпазно.

Личи ли си още от самото начало кой ще стане добър шофьор и кой не?

Да. Има такъв показател. Човек, на който веднъж обясниш какво да прави и не се налага да обясняваш втори път - това е перфектният водач по-нататък. А който тръгне трудно, не се занимава, не изучава правилата, не иска да посещава часовете за теорията -  така не става. Теорията е задължителна по закон. Старая се да ги стягам тук, има присъствени списъци, подписи, чекиране и им търся отговорност постоянно. И някои ми се сърдят и казват: "В други школи не е така." При мене е така! На това държа много! И залата ми е пълна.

Освен сериозното, което е в основата на вашата работа, сигурно има и забавна част. Кога се забавлявате и на какво?
Снимка
По време на часа време за забавления нямаме. Но след кормуването започваме да коментираме и тогава вече има най-различни ситуации, включително и смешни. Примерно имаше едно момиченце, Мартина се казваше, на едно и също място минаваме 8 пъти през знак СТОП. Тя все не спира. Накрая пита: "Господине, защо се въртим тука на едно и също място?" Аз не й отговарям. Пак отива към СТОП-а,  минава и никога не спира. И изведнъж аз натискам спирачките, вече на осмия-деветия път, и я питам: "Защо не спираш на СТОП-а? Знакът ни задължава да спрем." И тя се обръща към мен и вика:" Ами този СТОП за мен ли се отнася?".

Кои шофьори са по-добри - мъжете или жените?

Може да се каже, че има жени, които са много добри шофьори и мъже, които са много слаби шофьори.

Какъв съвет ще дадете на всички шофьори?

На пътя трябва да се уважава всеки човек. Никога да не мислиш, че си по-хитър от другия, да има уважение и вниманието изцяло да е насочено към движението. И никога умишлено нарушение на пътя!

Чуйте повече в звуковия файл.

Още от БНР уеб