Петър Мутафчиев и Кристиян Кръстев пред БНР

Добрите и лошите страни на избора на "Соф Кънект" за концесионер за Летище София

| обновено на 18.07.19 в 16:58
Интервю на Диана Янкулова с Петър Мутафчиев за предаването “12+4“ по програма “Хоризонт“

Председателят на Балканския форум за транспорт и инфраструктура – Петър Мутафчиев, бивш министър на транспорта, коментира пред БНР добрите и лошите страни на избора френско-германския консорциум "Соф Кънект" за победител в избора на концесионер за Летище София:

“Не мисля, че трябва да говорим за притеснение и съмнение – държавата, когато е предприела определена процедура - дали ще е за концесия и приватизация, тя трябва да е направила ясно равносметката си за това по какъв начин ще гарантира държавния интерес и интереса на българските граждани…“.

В  предаването “12+4“  по "Хоризонт" той коментира и дали, според него, сделката е изгодна за страната:

“Това, което вчера обяви министърът, звучи наистина доста оптимистично, на пръв поглед. Колко са в момента приходите, които се реализират  на Летище София – от такси и съответно от търговска дейност са около 140 млн., което означава, че 16 млн. са търговската дейност, другите приходи са от такси, държавни такси за летището. При тези 50 млн. ще бъдат част от тези държавни такси, които ние ще дадем възможност на концесионера да събира и това ще бъде един задължителен приход за българската държава. Плюс тези 10-годишни, т.е 550 млн., които трябва да влезнат като концесионна такса, още в самото в самото начало… Спорен е въпросът дали тази такса е най-изгодната, но да се надяваме, че след като Комисията е преценила, това е в интерес на българската държава“.

Мутафчиев коментира и каква е връзката между броя на пътниците и разчетите в сроковете за инвестиции. И означава ли, че ако пътниците не достигнат желаните бройки, инвестициите няма да се правят или ще се направят скромно:

“Това е и моят въпрос. С договора, който ще се подпише с концесионера, ще се обвързва ли съответно пътникопотока с бъдещите инвестиции, което означава не задължително 608 млн. да бъдат инвестирани. Кои са задължителните инвестиции и това ще бъде ли описано в договора като конкретни времеви периоди, до които трябва да бъде извършена тази инвестиция… “.

Бившият транспортен министър Кристиян Кръстев коментира:

“Геополитиката трябва да се съобразява, от тази гледна точка френско-германския тандем, мисля че е добра комбинация“.

В предаването “12+4“ той оцени и възможността летището да стане толкова привлекателно, че да достигне 17 млн. пътници годишно:

“Мисля, че всъщност цялостно предложението на Мюнхен, доколкото имам информация, е доста атрактивно, с оглед на това, че да привлечеш нови пътници и авиокомпании най-вече, това е следствие. Летищният оператор сам по себе си нищо не може да направи, ако няма пътникопоток. Пътникоипотокът се превозва от авиокомпаниите. Съответно, тяхното предложение, доколкото знам е с намаляване на летищните такси, а конкурентните оферти са свързани с увеличаване на летищните такси – това е огромно предимство, което ще стимулира не само лоу-кост компаниите, които по принцип генерират ръста на Летище "София" в последните години, но и на стандартните авиолинии. Най-вече смятам, че това ще бъде в интерес на националния превозвач…“.

Интервютата на Диана Янкулова с Петър Мутафчиев и Криситян Кръстев можете да чуете от звуковия файл.



Още от 12+3