Човешки отношения и елементарни частици в пиесата „Копенхаген“

Морал и квантова физика в блестящ диалог между двама големи физици на XX век

Интервю на Бояна Андреева с Валентин Ганев в предаването ''Сценична треска''

Остават само две представления на пиесата „Копенхаген“ от Майкъл Фрейн в „Сити Марк Арт Център“ в София – на 16 март и на 29 април. Общо за България са били договорени десет представления. 

20 години след създаването й тя излиза на българска сцена, за да разкрие пред зрителите паралели между природата на физиката и човешките отношения. Морал и квантова физика се преплитат в блестящ диалог между двама от големите физици на XX век – Нилс Бор и Вернер Хайзенберг.

Ролите изпълняват Валентин Ганев, Руси Чанев и Стефка Янорова. 

„Това е висока топка драматургия. Материал, много качествен и неслучайно толкова награждаван по света с драматургични награди и толкова игран по света“, каза в предаването "Сценична треска" актьорът Валентин Ганев.

„Има интерес. Както очаквахме – това няма да е спектакъл, който ще пръсне салоните по шевовете от публика, доколкото е един сериозен спектакъл, с чувство за хумор, типично английско.“

„Има едно успоредяване между човешките отношения и елементарните частици. Това успоредяване и оприличаване на човешкия живот с физиката и теорията на относителността е може би най-симпатичното в подхода на автора към тази проблематика“, смята Ганев. 

Постановката не е за физика и за физици, а за мотивацията на човешките постъпки, убеден е актьорът. „Как никога докрай не може да знаеш защо един човек взима едно или друго решение.“

Конфликтът между Бор и Хайзенберг се крие в моралната отговорност на учения докъде може да открива възможностите за практическа употреба на научните открития, допълва Валентин Ганев.

„С този конфликт се сблъскваме и в днешни дни, когато става дума за биороботи например. В момента учените са изправени пред подобен проблем – докъде да откриват възможностите, които може да има изкуственият интелект. Дали той в един момент няма да почне да взима решения, които биха били съдбоносни за човечеството, ако щете. Какъвто е случаят с практическата употреба на атомната енергия.“  

Скритият режисьор

Доколкото в пиесата „Копенхаген“става дума за теорията и принципа на неопределеността и допълнителността от квантовата физика, решихме, че е добре по-малко да се обяснява кой какво точно е направил в един спектакъл, казва Валентин Ганев, запитан защо спектакълът няма обявен режисьор.

Текстът на пиесата не е лек. „Трябваше да опресним знанията си или да ги развием, защото все пак не сме на това ниво, когато става дума за физика и особено за квантова физика. Трябваше да прочетем, да се запознаем и да се консултираме с хора, които са по-вещи от нас, които да ни въведат по достъпен начин в тази материя“, въвежда ни в кухнята на "Копенхаген" Валентин Ганев.

Предизвикателството си струва, защото това е драматургия от друг тип – т.нар. документална драма, в която се борави с много действителни факти, подчертава актьорът.

Цялото интервю слушайте в звуковия файл.
Още от Сценична треска