Пандемията като възможност? Мисия възможна

Проф. Станислав Иванов

Само за броени седмици, а на места по света и дни, хората започнаха и дори свикнаха да носят маски, да отменят социални и бизнес събирания, да отменят планове за пътувания и да работят от домовете си и да разчитат все повече и повече на технологиите.

Със сигурност следите от тези навици, провокирани от пандемията от коронавирус, ще останат и след него. Ще се променят начините на работа и обучения, начините за доставки, снабдителните вериги. Сред най-засегнатите ще са освен малките и средни производители и търговци, но и туристическият сектор. В световен мащаб, той и свързаните с него индустрии дават работа на един от всеки десет души.
В България туристическият бизнес обяви за срив и поиска помощ от правителството, а според Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти, почти 60% от фирмите са обявили, че ще съкращават персонал, до 75% е спадът в записванията за екскурзии и почивки, над 90% достигат анулациите на направени резервации, над 70% спад в продажбите отчитат хотелиери и ресторантьори.

Затова браншът предлага отсега държавата да вземе мерки, за да се ограничат последствията. Сред предложенията са държавата да поеме от 1 април за 12 месеца осигуровките на работещите в туристическия сектор, за да се запазят работните места. Също се предлага с година да се отложи плащането на дължимия ДДС, както и местните данъци и такса смет и да се отложи за година влизането в сила на Наредба 18.

Всяка криза обаче е и възможност. В конретния случай за тестване на системи за автоматизация, за повече дигитализация, за нови форми на заетост или комуникация в туристическия сектор, убеден е зам.ректорът на Висшето училище по мениджмънт във Варна проф. Станислав Иванов.

Цялото интервю с него може да чуете в звуковия файл.





Още от Startup!