Автоматизираното шофиране влезе в правилник за десетки страни

В Европейския съюз влиза в сила от началото на 2021-ва

Повече от 50 държави, между които страните членки на ЕС, Япония и Южна Корея, договориха общи разпоредби за превозни средства с автоматизирани функции на управление.

Наредбите изискват също така превозните средства да бъдат оборудвани със система за съхранение на данни за автоматизирано шофиране - така наречената „черна кутия“ - която ще записва, когато ALKS (Автоматизирана линия за поддръжка на системи) се активира.

Екраните за всякакви дейности, различни от шофирането, се изключват автоматично, веднага след като водачът възобнови контрола.

Наредбите установяват строги изисквания за ALKS, която може да контролира превозното средство само когато водачът зад волана е с включен предпазен колан.

Правилата установяват, че ALKS може да се активира само по пътища с движение в двете посоки, където е забранено за пешеходци и велосипедисти.

Те също така налагат ограничение на скоростта от 60 км/час.

Автопилотната система на „Тесла“ е ниво 2, при което се очаква шофьорите да поемат управлението при трафик.

При ниво 3 те могат да правят други неща, като например да гледат филм или да изпращат текстово съобщение.

Ниво 4 е, когато не е необходима бърза намеса на водача, поне в ограничени зони, докато при ниво 5 превозните средства са напълно автономни.

Мерките са приети на Световния форум за хармонизация на правилата за превозни средства на Икономическата комисия за Европа на ООН, който обединява 53 държави не само в Европа, но и в Африка и Азия.

Обвързващите правила относно ALKS влизат в сила от януари 2021 г.

Още от Трафик София