Учителят по музика Даниела Попова: Всички искаме да сме в училище

Репортаж на Добромир Видев в предаването ''Хоризонт до обед''

Ако не са били дигиталните технологии, във време на дистанционно обучение, е нямало как да има час по музика. Това стана ясно от разказа на учителя от пловдивското училище "Св. Патриарх Евтимий“ Даниела Попова.

Учителят по музика Даниела Попова разказва от опит, че с дигиталните ресурси става по-лесно преподаването. Далеч по-лесно отколкото в средата на 90-те години само с един касетофон: 

"С един касетофон предавах на дъщеря ми, трети клас започнах да й предавам. То това време доста продължи след това. Сега не мога да си представя такова нещо. От самото начало, в който навлязоха компютрите, на мен ми е много интересно да се занимавам. Нашето училище е най-голямото на територията на Пловдив и областта. Предавам на страшно много ученици. Обикалям общо взето от стая в стая. И си представете само с един касетофон. Да, в стаите, в които има компютър, мултимедия се случват добре нещата. Но когато ги няма, нещата стават много сериозни. И всъщност така ми хрумна идеята да направя сайт - учениците да ме намират, тъй като аз не мога всичките да ги намеря, защото са 900 човека. През този сайт по учебното съдържание от пети до десети клас има учебни ресурси. Презентациите са с вградена музика, интерактивни, с анимации, тестове. Освен това едно много интересно електронно табло Padlet се казва. Всяко от децата може да качва каквото е направило", допълни Даниела Попова. 

От 4 години учителят по музика Даниела Попова е направила със специална програма и караоке за песните на децата от пети до десети клас. Това е нещото, което тя счита за изключително полезно. Когато обучението е дистанционно, дигиталните платформи също помагат. 

"Единственото сложно нещо е това, че да пеят - абсурд. Пробвахме по време на дистанционното обучение да свирят. Аз по принцип си имам такава практика. Ние в клас свирим на различни музикални инструменти. Но задължително всяко дете трябва да има инсталирано на телефона си мобилно приложение - пиано или инструменти музикални. Но пиано задължително. И единственото нещо, което можахме да постигнем в Teams, е да свирим заедно. Дали сме в клас, дали сме извън клас. Когато учителят има достатъчно дигитални ресурси, това не е чак такъв голям проблем", подчерта Попова. 

Учителят по музика Даниела Попова разказва, че заради предварителното ориентиране на пловдивското училище "Св. Патриарх Евтимий“, преминаването към дистанционно обучение е било лесно. Училището имало регистрация в големите облачни платформи. Но за учениците предизвикателството е било от дома си да правят онова, което са правили в час, обяснява Даниела Попова.

"Защото няма как да ги контролираш. Аз, така, смях се един ден с колеги. И им казвам: „Добре, че родителите ни са много активни“. Защото ние си пишехме забележки в дистанционното обучение. И когато напишеш забележка, че детето ти три пъти не е внимавало в час, родителят се свързва с теб. И ти обясняваш. Аз три пъти искам детето да ми отговори, три пъти той не ми отговаря. Което означава, че той просто се е включил, логнал се е, но всъщност си прави нещо друго. Изобщо нито ме чува, нито ме отразява", подчерта Попова.

Без намесата на родителите не може, коментира учителят: "Ние правим едно и също нещо. Само че от две различни страни. По различен начин подхождаме. Те самите казаха е, че това, което ние сме направили по време на дистанционното обучение, те са впечатлени. Защото те не са очаквали, че децата толкова много ни вярват. Впечатлени са, защото, разбирате ли, в клас винаги си има едно наум от позицията на принудата".

Според Даниела Попова дистанционното обучение е показало нуждата от българска платформа за обучение по музика. Тя дава пример с чуждия опит, който до едно известно време е улеснявал преподаването по музика.

"Евала на унгарците. Те имат страхотна образователна платформа. Имам предвид Mozabook. Имахме възможността да ползваме толкова много интересни ресурси, които в момента не можем, защото „Просвета“ се отказаха от тази платформа. Аз мисля, че унгарците са намерили много точния път. И смятам, че и в това трябва да се случи в България. Когато работихме с Mozabook, те си имат едно инструментче - метроном. На песничка да си зададеш размера. Децата да изберат инструменти, на които да свирят и да си направим един ритмичен съпровод. Като искаме да направим съпровод на българска народна песен, която е в неравноделен размер. Еми не става! Защото унгарците не знаят какво е това неравноделен размер. И те не са го направили, защото не могат дори да им го обяснят какво означава. Това го няма. В тяхната музика, в тяхната култура то липсва. България има прекрасни специалисти - софтуерни и хардуерни, защо не се върви в тази посока, нямам представа". 

Макар и дистанционно учениците да са учили повече, за Даниела Попова е по-добре новата учебна година да започне присъствено.

"Всички искаме да сме си в училище. Нищо не може да замени живата връзка, социалния контакт. Това да сме си заедно за часовете по музика. Да си попеем това, което харесват децата. Което обичат да свирят заедно. Това не се случва, когато са от другата страна на екрана". 

Целия репортаж можете да чуете в звуковия файл.
Още от Хоризонт за вас