Диригентът Георги Димитров за музиката на Бетовен, която го съпътства през цялата му кариера

Интервю на Ирена Гъделева с маестро Георги Димитров

На 21 януари един от най-уважаваните български диригенти - Георги Димитров - застана на пулта на Софийската филхармония. Концертът беше посветен на 250-годишнината от рождението на Лудвиг ван Бетовен, затова публиката чу две негови творения - Концерта за цигулка и оркестър със солистка Лия Петрова и Осмата симфония.

В интервю за предаването "Алегро виваче" по "Хоризонт" маестро Димитров - носител на приза за изключителен принос към българската култура в анкетата "Музикант на годината 2018", разказа, че още на дипломния си концерт като студент в класа на проф. Влади Симеонов той е дирижирал музика на Бетовен - неговата Симфония №3 "Ероика". През годините е имал много ангажименти, включващи творби на виенския класик. А сега често започва да работи със своите студентите именно с някои от Бетовеновите симфонии, "понеже всичко е по-квадратно и по-лесно за обучение на започващи (диригенти)."

Осмата симфония обаче е нещо по-особено, според диригента:
"Аз правя един паралел между Шостакович - Девета симфония - и Осма на Бетовен. Шостакович, Девета, е много крива усмивка - злобна, изкривена физиономия. Същото представлява и Осмата симфония - тя е наследство на Седма, а същевременно с жанрови, танцувални елементи, но в нея има една много ужасна подигравка с класиката изобщо. Поне аз така я виждам."

Какво още сподели маестро Димитров за прочита си на това произведение на Бетовен и документален запис от изпълнението на Софийската филхармония под негово диригентство чуйте в звуковия файл.

Още от Алегро Виваче