Учител или учен… или и двете

Разговор на Венета Гаврилова с гл. ас. д-р Петя Петрова в „За думите“

Затъване в рутина, безкрайно повтаряне, опростяване на сложните материи, укротяване на буйни подрастващи… навярно учителската професия може да изглежда така. Може обаче и да е точно обратното – творчество, развитие, радост, стимулиращо предизвикателство. Зависи от много неща, но най-вече от човека, избрал или случайно попаднал в учителското поприще.

Едва ли има точна информация колко от важните за човечеството изобретения, открития, ценни идеи и постижения са дело на учители. Изобретателят на телефона Александър Греъм Бел е бил учител. На учителя по физическо възпитание Джеймс Нейсмит дължим така популярния баскетбол. Футболът става известен в България благодарение на швейцарския учител по физкултура Жорж дьо Режибюс и колегата му Шарл Шампо. 

Дали обаче учителските изобретения са минало? Може ли в съвременната изключително напреднала наука и технологии човек да съчетава преподаването в училище с пълноценна научна кариера. Не просто е възможно, но е и факт за д-р Петя Петрова, гл. ас. в Института по катализ на БАН, учителка по химия в 91 Немска езикова гимназия, методистка в Първа английска езикова гимназия в София.


Още от За думите (1001 защо – Ефир знание)