В митологичните лабиринти на легендите за Св. Георги с иконописеца Румен Москов

Тема на Марта Младенова в предаването „Изотопия“

Защо Св. Георги убива змея? Този въпрос повежда Марта Младенова в митологичните лабиринти на легендите, иконите и… Града на сънуващите книги на Валтер Мьорс. Неин спътник в това приключение е иконописецът Румен Москов, който най-много обича да рисува Св. Георги.

Св. Георги е роден в Кападокия, баща му е бил римски легионер – започва разказът на Румен Москов.

Св. Георги бил буден, амбициозен, прогресивен младеж, бързо издигнал се в армията. Конфликтът с римската култура и езически ритуали настъпва след императорската заповед за гонения срещу християните.

„И той отказва да изпълни заповед неговият подчинен легион да изтребва християни. Той е арестуван и заведен при императора на съд. Подлаган е на най-различни мъчения, но не се отказва от християнската си вяра. С името на Исус Христос той влиза във всяко изпитание или наказание, което му налага императорът и го преодолява.“

За чудесата на Св. Георги мълвата се разнася бързо. Пред тъмницата, в която бил затворен, се събирало множество…

Понеже Св. Георги бил изключително почитан и помагал на хората, това се свързва с приказката за ламята и златната ябълка. Някак са се преплели. Кой друг, освен такъв доблестен, героичен младеж като Св. Георги на бял кон с копие, да прободе змея и да спаси града и хората?

Католиците рисуват Св. Георги с рицарски доспехи, уточнява Румен Москов. „И го рисуват много по-реалистично, в духа вече на ренесансовото изкуство.“

Змей Митоблудни от Града на сънуващите книги вече е намерил точната страница в Речника на българската митология и там четем, че змеят е митично същество, което заема едно от главните места още от времето на славянското езичество. Наподобява змия, но е много по-голямо, често с криле, с повече от една глава и с различна семантична натовареност – предимно отрицателна.

Не липсват обаче и позитивни качества – змеят често е считан за стопанин, понякога дори закрилник, люспите му са лековити, но си е страшен – ако два змея се сбият, се появява гръмотевична буря, често отвлича новородени деца или пък влиза в домовете през нощта и се люби с млади моми – изобщо, сложен образ.

Едно от най-известните чудеса, извършено от Свети Георги, заради което често е изобразяван на иконите като конник, убиващ змей, се е случило близо до град Вирит в днешен Бейрут, недалеч от град Лида.

Там в голямо езеро живеел страшен звяр. За да бъде умилостивен, му давали по едно дете, както бил заповядал управителят. Когато дошъл и неговият ред, той накарал дъщеря си да облече най-красивата си премяна и да отиде при езерото. И тук сюжетите на приказката и на легендата за Св. Георги се преплитат. Вместо най-малкия брат от приказката се появява образът на Свети Георги, който пристигнал на бял кон и пробол змея с копието си.

Защо има икони, в които змеят е без крила? В статия от руски изследовател на каноничната живопис се отбелязва, че в най-ранните руски икони змеят е без крила, но след това те се появяват в по-късните изображения.

Икона на светеца без кон и змей

Това вече е въпрос на личностна интерпретация, казва иконописецът Румен Москов. Според него има значение и кога са рисувани иконите, защото има примитивни влияния, когато идеята била да не се наподобява нищо реално и да се изрази само духовното в образите на светиите.

„По-късно се появяват, в края на готиката, наченки на реализъм, които навлизат и в иконописта. /…/ Хората се обръщат повече към светското, не толкова църковните догми. Вкарват вече светски елементи – облекло, съдове, неща, които са били актуални за периода, в който е била рисувана иконата. Змеят дали е с крила или без крила е личностна интерпретация на самия иконописец. Канонът за Св. Георги не е толкова строг.“

Храбростта и силата на Свети Георги са в неговата вяра и във факта, че никога не отстъпва от собствените си убеждения, а не от убийството на змея, категоричен е иконописецът Румен Москов, който също вярва, че и в наши дни да бъдем себе си и да творим добро е най-храброто деяние. Румен обича да рисува и Свети Мина, но като че ли любимият му образ остава този на Свети Георги.

Смелостта на светците е в отстояване на християнската вяра – една ценност, която ни липсва в днешно време.“

Иконописецът е почитател на рока. За мнозина иконописта и рокът са несъвместими, не и за него. Отвъд препоръките зографите да спазват пост и молитва и да водят по-смирен живот, той слуша рок музика и рисува икони.

„Като рок музиката не ме прави агресивен, немарлив. Аз съм изключително прецизен в работата си. Рок музиката не влияе на рисуването, нито на мисълта ми.“

Цялата история за Св. Георги и змея от предаването „Изотопия“ е разгърната в звуковия файл. 

Снимки: Румен Москов