Трябва да има политика за защита на пациентите

Интервю с адвокат Пламен Таушанов, член на НС на НЗОК и председател на БАЗП


Според адвокат Пламен Таушанов, член на Надзорния съвет на НЗОК и председател на БАЗП, идеите на министъра на здравеопазването д-р Стойчо Кацаров са известни отдавна и имат перспектива.  Той смята, че би следвало те да бъдат приети по-нататък.  

"Това което се предлага е да се премахнат  тъй наречените лимити на болниците. По тяхното безсмислие се е произнесъл и Административния съд и е казвал, че не може да има лимити. От тогава възникнаха и проблемите с така наречената надлимитна дейност, която също отпадна по решение на съда. Пациентите не могат да бъдат ограничавани в кое лечебно заведение могат да бъдат лекувани, а лечебните заведения са длъжни да лекуват всички пациенти 24 часа. Тук се въртим всички в един затворен кръг", обясни адвокат Таушанов.

По думите му трябва да има политика за защита правата на пациентите. Смисълът на здравната система е да се грижи за пациента. Болният трябва да има право да реши къде да се лекува -казва адвокат Таушанов.

Според него минус е че все още няма стандарти за качеството на лечение. Това, което ние предлагаме от 10 години е да се приеме така наречения протокол на поведение. В случая и протокол на поведение за ковид няма. 

"За да се твърди, че пациента е в центъра на системата, той трябва да определя "правилата на играта", а лекарите, администрация да търсят интересите на пациента. До този момент това не се прави. Досега няма закон за правата на пациентите. Дирекцията в МЗ за правата на пациентите е жест към това, че ще има някой, който няма да води едно бюро жалби, а ще създава една политика за правата на пациентите и цялото законодателство  и наредби, с които се занимава министерството, да минат през тази дирекция и по този начин ще има една минимална гаранция, че  тези права ще бъдат защитени, защото сега нямат такава защита", коментира адвокат Таушанов.

Той смята, че няма да има министър, който да закрие тази дирекция. 

"Смисълът на съществуването на здравната система е тя да се грижи за пациентите, а не пациентите да обслужват лекарите, здравната система и  администрацията. У нас всичко е сбъркано. Министърът трябва да служи на пациента. Въпросът е каква политика ще бъде възприета за защита правата на пациентите, допълни юристът.

Според него за да има реална реформа трябва да има приемственост в политиката, която да защитава пациента.

Цялото интервю може да чуете в прикачения файл.




Още от Точно днес