Отпуснатите 60 милиона лева за сектора авиация не помагат на бранша

Интервю на Добромир Видев с Анелия Маринова в предаването ''Хора, пътища, автомобили''

Авиационният бранш изпрати до институциите, включително и до президента призив, че е подминат от помощите за Covid-19. Те смятат, че между двете четения на актуализацията на бюджета са били променени условията за финансиране, без това официално да е съгласувано с представители на сектора. От Асоциацията на Българската авиационна индустрия казват, че осигурените 60 милиона лева за погасяване на задължения към банки, оперативен лизинг и други са от добрия им период преди 31 декември 2019 година.
Анелия Маринова   Снимка: личен архив

"Поводът за писмото беше тази изненадваща промяна в критериите за разпределяне на държавната помощ за бизнеса. Ние месеци наред се опитваме да договорим някаква финансова подкрепа за авиационния бранш, който в световен мащаб е сред най-пострадалите сектори като резултат от коронакризата. След много срещи с министерството на  финансите, министерството на транспорта  беше определена първоначално една сума от 30 милиона лева. В процеса на обсъждане и гласуване на проектозакона в Народното събрание между първо и второ четене е взето решение сумата да бъде 60 милиона лева, т.е. цялата сума, намираща се по сметките на Летище София да бъде отделена в помощ на въздушния бранш, но изненадващо критериите, които са записани отнасят тази помощ към плащане на задължения към края на  2019 година", каза за БНР Анелия Маринова – представител на Асоциацията на Българската авиационна индустрия и на един от превозвачите..

По думите ѝ това означава, че държавата отпуска средства на авиокомпании, които да покрият свои задължения, възникнали в предковидната 2019 година.

„Проблемите в сектора започнаха в началото на 2020 година,  тя беше катастрофална и на практика така записани критериите в закона дават възможност на авиокомпании, които по някакви търговски ли други причини са натрупали задължения към края на добрата 2019 да покрият тези задължения, но по никакъв начин не помага на бранша за всичко, което се натрупа и което доведе почти до фалит по-голяма част от фирмите в сектора“.

Асоциацията настоява тази помощ да бъде отнесена към реално настъпилите драматични последици, които са в рамките на 2020 и 2021 година.

.

Цялото интервю можете да чуете в звуковия файл.
Още от Хора, пътища, автомобили