Експертът: Говоренето "по махленски" от трибуната на НС девалвира политическото послание

Даниел Киряков, експерт по комуникации, Център за анализи и кризисни комуникации


Няколко са причините 46-тото народно събрание да си иде с почти никаква свършена работа, коментира в предаването на Радио Кърджали, „На чаршията, в чата“, експертът по комуникации Даниел Киряков от Центъра за анализи и кризисни комуникации. „Сложната конфигурация, която се повтори от 45-то към46-то НС, с едно изключение „Има такъв народ“ станаха първа политическа сила, накара една голяма част от партиите да заемат позиционна война, ако мога така да се изразя, защото беше дадена ясна заявка, че определени партии с други не биха могли да се коалират. Ясна беше формулата, че при такова фрагментирано общество, при такъв фрагментиран резултат на парламентарните избори има недопустими съюзи. Урокът за партиите на протеста е, че време за исторически компромиси няма, по-скоро за твърдата игра“, коментира експертът. От една страна беше невъзможността на ГЕРБ да състави самостоятелно правителство, защото е компрометирана партия. От друга страна „Има такъв народ“ заеха изключително сърдитата позиция – ние сме първи, вие ще ни слушате, доведоха до серия от патови ситуации и взаимни изключвания, които доведоха до късия живот и на този парламент, обясни Киряков.

Труден е преходът от едно авторитарно управление, можем спокойно така да наречем управлението на ГЕРБ през последните не само 4 години с техния първи изпълнен изцяло мандат, макар и с изключително лъкатушене и с изключително напрежение особено в последната година и половина. Същевременно липсата на зрялост у „Има такъв народ“ и усещането, че някакъв вид прийоми, които са характерни в частния им бизнес, нямат нищо общо с политиката, която трябва да се прави през XXI-ви век, допълни специалистът.

Максимата „Да слушаме суверена, народа“ е изключително важна, но не трябва да се преминава тънката граница между реализъм и популизъм. Това е проблем, характерен не само за България, но и за други европейски държави.

Политиците изпращат послания тип „махленско говорене“, когато видят, че този тип послания работи, счита експертът по комуникации. В последните 11-12 години този вид комуникация е станала приемлива, един вид норма, по подобие на чалгата, на ниската култура, по подобие на изхвърлянето на боклук през балкона, неспазването на знаци по време на движение по пътищата.

„Говоренето по този начин от най-високата трибуна с махленски изрази, обиди и епитети, принизява общественото говорене, „разкъсва“ обществената тъкан, защото вместо да се стремим към по-голям идеал, книжовност, грамотност, политическа зрялост, говорим не само за политици, но и за избиратели, контрастира с реалността, когато тези гласове проехтят в публичното пространство. Нищо добро не ни дава този род комуникация, защото тя възпитава“, допълни Киряков.

Образованието е нишката, която е била скъсана. Като се припокрие и с други глобалистични тенденции – навлизането на социалните мрежи и технологиите, достъпът до лесна и некритично възприета информация, същевременно движението на множество слухове в публичното пространство, както в ежедневното общуване на хората, така и през социалните мрежи и липсата на желание за четене на книги, води до степента на лесно възприемане на определени популистки тези и оттук до девалвация на публичната комуникация и култура.

Като се има предвид целта – достигане на посланието до по-голяма аудитория, този подход на говорене през социални мрежи е удачен. Въпросът е в дозата, в посланията и защо се ползват толкова на често. Има и друга тенденция – капсулирането на електората. За да може редовно да бъде обгрижван, облъчван, с правилните послания и примери на мъжество, на народняшко веселие или пък критики спрямо властта, в зависимост кой е на власт и кой е в опозиция, социалните мрежи започват да се преекспонират, дори израждат в тяхната употреба, но явно има желаещи да ползват такъв вид съдържание. Притежаването на собствена телевизия, та дори и интернет базирана, е част от постмодернистичната епоха, в която живеем, каза още експертът по комуникации.

По повод новопредставения политически проект на бившите служебни министри Кирил Петков и Асен Василев „Продължаваме промяната“, Киряков коментира: „Това, което имат като биография през последните не само 4 месеца, но и през последните 14-тина години ги кара да имат тази добра разпознаваемост и някакво очакване. Шаблонът, печатът „месия“ за момента се използва и по техен адрес. Те се опитват всячески да избягат от него. По-скоро залагат на прагматизъм“.


Още от Сутрешен блок "След първото кафе"