ИАМА: "Вера Су" все още не се води потънал, може да бъде спасен, но през април

| обновено на 13.10.21 в 15:30
Началникът на ИА ''Морска администрация'' Венцислав Иванов

Корабособственикът все още не е обявил "Вера Су" за потънало имущество. Това каза капитан Валентин Енчев от ИА "Морска администрация", той посочи, че в четвъртък сутрин се очаква уреждане на правния му статус. Той може да бъде обявен за тотално погубен, тогава ще започне търг за избор на компания, която да го извади. Има и вероятност корабособственикът да предприеме действия по спасяването му, а такава операция не може да бъде извършена по-рано от април заради метеорологичната обстановка, уверили са от салвидж компанията. 

Няма изтичане на товар от “Вера Су” в концентрации, които биха замърсили морската среда и биха повлияли на флората и фауната в района, заявиха на брифинг представители "Морска администрация".

До утре сутринта ще стане ясно дали корабособственикът се отказва от кораба. Това каза Валентин Енчев - директор на "Морската администрация" във Варна, и обясни:

"Поради получената информация от днес следобед, че се водят преговори между адвокатите на застрахователите, корабособственика какъв да бъде статуса на кораба и дали да бъде обявен за тотално погубен, с което отиваме към друга процедура за изваждане на потънало имущество и провеждане на търг за компания за изваждане на кораба".

Държавата също може да се намеси пряко, ако корабът представлява заплаха за околната среда и водите. 

"Корабът се намира в суверенни води на Република България по силата на Конвенцията за изваждане на потънало имущество, което позволява също така и държавата да се намесва по-пряко в ситуацията, ако това потънало имущество представлява потенциална заплаха", каза Енчев.

Няколко са основните версии за наводняването на плавателни съд. Началникът на ИА "Морска администрация" Венцислав Иванов изключи това да е станало от дъното на кораба, тъй като той с двойна обшивка. Според данните от огледите 80 процента от водата е нахлула през тежката врата към машинното отделение, която не  е била добре затворена, но не може да се докаже дали това е било умишлено. 

Машинното отделение се е пълнило с дни. Второ предположение е, че е имало пукнатина на преградата между него и баластните танкове.

За да се провери дали вода е нахлувала само през не добре затворената врата, ще бъде извършен експеримент, като бъде изпомпено количеството от коридорите.

За да се спазят изискванията на Екологичното министерство, каза капитан Венцислав Иванов, се обмисля евентуално товарът да се изхвърли извън териториалните води на България: 

"Ще попитаме пак МОСВ, защото те са ни казали становище, когато товарът е бил такъв, а сега, когато не е такъв, защото ако в един момент кажат: "Това е безопасно", защо е необходимо да харчим сили и средства да ходим в зоната, където е определено да се извърши, като може да се направи по друг метод и начин, ако има такъв".

Представителите на компанията от Нидерландия, която е преговаряла с турския собственик на "Вера СУ"  за неговото изтегляне,  са напуснали България и са заявили, че преди април няма да имат благоприятно време за операцията.

Подробности чуйте в репортажа на Даниела Стойнова:



Още от БНР уеб