Нов пълен локдаун в Австрия – къде са музикантите

Кореспонденция на Боряна Йосифова от Виена

На 22 ноември австрийското правителство обяви 20-дневен пълен локдаун на национално ниво. Той е четвъртият тук от началото на пандемията Ковид-19 и за пореден път строгите ограничения засягат провеждането на всички артистични събития с публика в цялата страна. 

Австрийското правителство реагира своевременно и обяви серия от финансови мерки в подкрепа на засегнатите сектори. За индивидуалните творци и изпълнители на свободна практика в сферата на културата основна форма на подпомагане продължава да бъде Überbrükungshilfe (в превод: помощ за преодоляване на кризата от липса на доходи). Тази финансова подкрепа е актуална в Австрия от въвеждането й в началото на пандемията през 2020 г. и е в размер на 1000 евро месечно. Правителството потвърди, че нейното изплащане е гарантирано до март 2022 г., а при необходимост ще бъде удължено като период. 

Междувременно Държавният секретар с ресор “Култура“ в австрийското Министерство на изкуството, културата, спорта и публичните дейности Андреа Майер отчете като своя  заслуга и значим факт увеличението на държавния бюджет за култура на Австрия за 2022 г. с допълнителни 60 милиона евро. Тази сума представлява 12% покачване в сравнение с предходния период и бъдещият бюджет за култура в Австрия от 2022 г. ще възлиза на 557 милиона евро. При разпределението на средствата ще бъдат отделени 13 милиона евро повече за Държавния театрален  холдинг (Bundestheaterholding) – структура, която обединява три от водещите австрийски театри: Виенската Щатсопер, Виенската Фолксопер и драматичния Бургтеатър. По този начин общата годишна субсидия, която тези театри ще получат от правителството през 2022 г., е в размер на 176 милиона евро. Директорът на Държавния театрален холдинг Кристиян Кирхер потвърди необходимостта от това актуално увеличение, тъй като предвижда 3,5 милиона евро загуба на приходи поради актуалния 20-дневен локдаун от 22 ноември до 12 декември.

Настоящата ситуация е наистина нежелан обрат след един много успешен старт на есенния музикално-театрален сезон на културните институции в Австрия. Oт началото на септември до обявяването на четвъртия локдаун Виенската Щатсопер успя да представи при пълен салон всички предвидени спектакли в своя репертоарен афиш. Сред тях се открои премиерата на операта “Севилският бръснар“ от Росини в оригиналната трактовка на режисъора Херберт Фрич, която замени играната в продължение на 55 години предишна постановка. На пулта застана диригента Микеле Мариоти, а сред звездния състав на продукцията се откроиха тенорът Хуан Диего Флорес в ролята Граф Алмавива и басът Илдар Абдразаков като Дон Базилио. Успешна бе и възстановката на операта “Адриана Лекуврьор“ в легендарната сценична резлизация на сър Дейвид МакВикар с участието на Елина Гаранча в ролята на Принцеса де Буйон. Последваха и серии от спектакли на заглавията “Отело“ от Верди, “Сватбата на Фигаро“ от Моцарт, “Евгени Онегин“ от Чайковски с участието на впечатляващото сопрано Асмик Григорян в ролята на Татяна и др. 

Всички представления се провеждаха при спазване на актуалните за Австрия противоепидемични мерки и във Виенската Щатсопер се допускаха единствено зрители със “зелен сертификат“ като удостоверение за ваксинация или преболедуване. От началото на есенния сезон във Виенската Щатсопер бяха въведени и специални привилегии за публиката под 27-годишна възраст. Младите меломани имаха право да закупят 30 минути преди началото на спектаклите билети между 15 и 20 евро, независимо от ценовата категория на местата в салона. 

През октомври директорът на Щатсопер Богдан Рошчич обяви, по собствените му думи, най-значимия проект за неговия мандат, а именно - откриването на втора, допълнителна зала за спектакли към Виенската държавна опера, която ще се помещава в сградата на Künstlerhaus (Дом на творците). Планирано е новата зала да функционира от декември 2024 г. Тя ще разполага с 279 зрителски места, а за нейното адаптиране са необходими строителни дейности, чието финансиране възлиза на 21 милиона евро. Този проект е част от стратегията на Богдан Рошчич за инвестиция в бъдеща оперна публика и възпитаване на музикално-естетически вкус в подрастващата аудитория. В новата зала ще се представят минимум 100 събития за сезон - основно детски оперни спектакли, концерти на оперното училище, балетната академия и оперното студио към Щатсопер.

В момента, след обявяването на четвъртия локдаун в Австрия, Виенската държавна опера отново излъчва ежедневно като безплатен стрийминг заснети спектакли от своя богат архив. Най-новата премиера - “ Дон Жуан“ от Моцарт с режисьор Бари Коски и диригент Филип Жордан, която бе запланувана за 5 декември, ще се състои без присъствие на публика, в празния салон на театъра и ще бъде излъчвана директно за меломаните, както с лайф стрийминг, така и в ефира на Австрийската държавна телевизия ORF III. 

Актуалният локдаун във Виена промени и афиша на концертния комплекс Музикферайн. Неговият интендант Стефан Паули трябваше да анулира общо 65 музикални събития – 30 от тях вече имат нова насрочена дата, а останалите отпаднаха или ще бъдат проведени в празна зала без публика и излъчвани онлайн.

За съжаление пандемичната ситуация в Австрия осуети престижните гастроли на два водещи български оркестъра на виенска сцена тази есен. Турнето на Филхармония “Пионер“ се отложи за 2 и 3 юли 2022 г., а новата дата за дългоочаквания втори концерт на Софийската филхармония и диригента Найден Тодоров в Златната зала на Музикферайн е насрочена за 17 май 2022 г.

   


Още от Алегро Виваче
Подкасти от БНР