Да се страхуваме или да приветстваме технологиите за овладяване на пандемията

''Отвъд Хоризонта'' със Силвия Петрова за ''Политически НЕкоректно''

Изкуственият интелект навлиза все по-силно в здравеопазването, а пандемията даде тласък за развитието на стотици технологии, които пораждат както надежда, така и опасения. Могат ли здравните технологии да постигнат успех в контролирането на вируса или само в контролирането на носителите?

От дронове за засичане на температура до гривни за карантинирани – пандемията се оказа един от примерите, че човечеството се доверява на интелигентните приложения, чиято задача е да помогнат за решаване на даден проблем. А данните са за технологичните компании ваксината срещу коронавируса. Дали наистина обаче изкуственият интелект може да бъде част от овладяването на пандемията и връщането към живота отпреди коронавируса? В утвърдителния отговор е сигурен основателят на компания за изкуствен интелект в Билбао, който твърди, че алгоритмите му могат да предвиждат човешкото поведение:

„Изкуственият интелект има капацитета да реши спешните задачи, пред които са изправени човечеството и планетата ни. Дори и в настоящите кризисни времена се доказва, че изкуственият интелект е важен точно толкова, колкото и медицината, за да се спре пандемията и да се смекчат щетите.

Компанията използва ресурсите си, за да предвиди географското движение на коронавируса, огнища и бъдещи нужди от легла за интензивно лечение. Прогнозното моделиране с помощта на изкуствен интелект е предоставено и на властите. Д-р Микел Санчес, който беше част от ковид щаба в страната на Баските:

„Искам да ви информирам, че през последните седмици здравното министерство използва иновации, за да създаде сценарии, които пандемията може да причини и така да се осигури най-добро решение.”

Базирана в Канада софтуерна компания, която работи с фирми, правителства и организации от сферата на здравните грижи и използва големи бази данни, за да предвиди разпространението на инфекциозни заболявания, беше сред първите в света, които идентифицираха наличието на новия вирус посредством платформа с изкуствен интелект. По-късно същата компания предрече правилно 8 от първите 10 града, в които вирусът влезе от Ухан. Нейният основател обясни:

„Интернет се превърна във важен начин за събиране на информация за възможни епидемии, дори преди за тях да бъде съобщено официално. Нашите учени и инженери, които боравят с големи количества данни, и лекарите, създадоха платформа, която събира информация за повече от 150 различни заболявания и синдроми на 65 езика и прави това на всеки 15 минути 24 часа в денонощието.”

Редица технологични компании се насочиха към сферата на дистанционната грижа за пациентите. Разработени са устройства, които отчитат от разстояние едновременно пулс, кръвно налягане, кислородна сатурация, дихателна честота, ЕКГ, температура, брой стъпки, дали човек е в съзнание и в каква степен се изпотява. Най-често те представляват малко апаратче, което се прикрепя или залепя към тялото и предава данните по безжичен път. Освен това, последните проучвания показват, че умните часовници и фитнес гривните могат да бъдат система за ранно предупреждение за вирусни заболявания като Covid-19, казва д-р Дженифър Рейдин от Научноизследователския институт„Скрипс” в Сан Диего, Калифорния:

„Данните от фитнес гривните могат да помогнат в прогнозирането на огнища на грипоподобни състояния. Опитахме се да постигнем същото и с Covid-19. Миналата пролет в проучването се включиха над 30 000 доброволци. Те споделиха данните от фитнес гривните си и умните си часовници. Симптоми имаше при 4000 от тях, а над 300 се тестваха за коронавируса. Чрез комбиниране на данните от устройствата и симптомите успешно предсказахме кой ще е с положителен резултат за коронавируса, в сравнение само с информацията за симптоматиката.”

Данните, които „Гугъл” събира, за да подобри предлаганите на потребителите реклами, бяха преопаковани в контекста на пандемията и преимунавани на „Отчети за придвижване”. Те предлагат данни от 130 страни за движението на държавно, регионално и градско ниво на база ограничителни мерки. Янина Фойгт – софтуерен инженер и ръководител екип в Центъра за безопасност на „Гугъл” в Мюнхен:

„Тези доклади показват промени в моделите на придвижване, например – колко хора ходят на работа или в супермаркета в сравнение с преди началото на локдауна. Това са обобщени и анонимни данни.”

Докладите на „Гугъл” са безпрецедентни по обхват и показват мащаба от информация, с която разполага компанията и от която могат да се вадят заключения за поведението на големи групи хора.

Сред технологиите за съкращаване продължителността на пандемията се нареждат роботи за дезинфекция, японска предпазна маска преобразуваща гласа в текст в смартфона, гривни, които вибрират, ако докосваме лицето си или се доближаваме до някого на по-малко от метър и половина. А дистанционната работа изведе на преден план софтуерни продукти, с които мениджърите могат да следят продуктивността на служителите си, тяхната интернет история и дори местоположението им.

А полицаите в Дубай бяха оборудвани с интересна иновация, с която да налагат спазването на ограничителните мерки:

„За да се ограничи разпространението на коронавируса полицаите вече разполагат с „умни” шлемове, с които може да се измерва температурата на хората на обществените места от 5 метра разстояние, като данните от наблюдението се съхраняват в памет.”

Технологията на френска компания, чиято специалност е анализът на поведението на хората на обществени места посредством изображения от камери, беше използвана за установяване на хората, които не носят маски във френското метро, на пазарите в Кан и на концерти в различни части на страната. Бяха разработени и дронове, които от въздуха могат да отчитат температура, кашлица, пулс и дишане, както и нарушаване на правилата за социална дистанция и освен това да дават гласови инструкции на хората. Общинската полиция в Тревиоло, Италия, през април миналата година използва такива, като по улицата на града се чуваха призивите от високоговорителите на машината: „Внимание! Намирате се в забранена зона. Напуснете незабавно. Нарушения на правилата ще се глобяват с административни и наказателни санкции”.

Оруелски звучат и методите за налагане на карантина, използвани от Тайван и Израел. В Тайван т.нар. „дигитална ограда” представлява следене на сигналите от смартфоните на карантинираните и ако се засечеше напускане на адреса или изключване на устройството, полиция пристигаше на мястото до 15 минути. Подобни мерки предприеха и Хонконг, Тайланд, Южна Корея и Виетнам. Въпреки първоначалния нисък брой заразени и починали, Тайван в крайна сметка не успя да избегне епидемията. Израел пък даде възможност на гражданите си, които не желаят да прекарат карантината в специално пригодени за целта хотели, да използват технология на компания, в чието портфолио са системи за домашен арест, използвани в САЩ, Канада, Швеция, Дания, Чехия, България, Естония, Китай и Латвия, се казва на техния уебсайт. Изпълнителният директор на компанията Ордан Требелски обяснява:

„Комплектът е от три части – гривна за ръката или глезена, редиопредавател, който се поставя на стената и смартфон. Гривната е лека, ергономична и водоустойчива. Човек обикновено забравя за нея, няколко минути след като си я постави. И тя трябва да се носи постоянно през целия период на карантината. Когато тя изтече, гривната се срязва и се връща на властите и всичко приключва. Докато радиопредавателят и гривната са в близост, спазваме програмата.”

Във фокуса на всички нови технологии, разработени за справяне с пандемията е носителят на вируса и неговото наблюдение – за доброто на обществото и неговото лично здраве. И може би именно в този факт е разковничето – реакцията в технически аспект на пандемията, обхванала цялата планета, не е посветена толкова на разбирането на вируса, колкото на разбирането на човешкото поведение.

Снимки: pixabay.com, pexels. com и unsplash.com
Още от Политически НЕкоректно