Автор:
Венета Гаврилова
Новина
понеделник 8 декември 2025 13:25
понеделник, 8 декември 2025, 13:25
СНИМКА: Венета Гаврилова
Размер на шрифта
На 28 ноември в София се проведе конференция под надслов "Имат ли място възстановителните практики в училище", организирана от фондация "Партньори България" съвместно с Националната асоциация на медиаторите. По време на събитието беше представена работата по проекта на фондацията "Изграждане на безопасна училищна среда чрез въвеждане на възстановителни практики". Учители, психолози, педагогически съветници и други участници в проекта споделиха опита си от прилагането на възстановителния подход в работата с ученици.
В рубриката "Всичко за образованието" д-р Даниела Коларова, изпълнителна директорка на фондацията, пояснява: "Възстановителните практики не само имат място в училище, но са един много ефективен инструмент за превенция на насилието и тормоза сред учениците. Има много данни, които потвърждават, че там, където възстановителните практики са станали част от училищните процеси и култура, конфликтите се разрешават много по-лесно, агресията, насилието и други рискови поведения са сведени до минимум…"
"Самият термин идва от възстановителното правосъдие, където фокусът е върху разрешаването на проблема, върху отговорността и задълженията, погледът е върху бъдещето и на практика се обръща внимание много по-малко на дисциплинарните мерки, отколкото на това отношенията да бъдат възстановени, да се идентифицират нуждите на засегнатите от конфликта и най-вече да се поправят щетите, тоест един много конструктивен, но също така и щадящ страните подход, при който цялата общност е ангажирана…"
В звуковия файл можете да чуете целия разговор с д-р Коларова и с участници в конференцията - Валери Панджаров, програмен мениджър във фондация "Работилница за граждански инициативи", Мария Стаматова, педагогическа съветничка от Гоце Делчев, Даниела Стоилкова, учителка от Благоевград и Антон Тошев от Местната комисия за борба с противообществените прояви на малолетни и непълнолетни в община Вършец.
По публикацията работи: Росица Михова