четвъртък 11 декември 2025 10:03
четвъртък, 11 декември 2025, 10:03
План на ЕК "Произведено в Европа"
СНИМКА: Алами/Ройтерс
Размер на шрифта
Европейските производители на автомобили предупредиха, че предложенията "Произведено в Европа", които определят нивата на съдържание на местни продукти, биха могли да причинят допълнителни смущения във веригите на доставки и да предизвикат забавяне на прехода към електрически превозни средства, съобщава "Файненшъл таймс".
Оливър Ципсе, главен изпълнителен директор на немската компания за луксозни автомобили BMW, заяви, че определянето на сложни правила за местно снабдяване е "много опасно", защото те биха били "изключително тромави" за изчисляване. Европа би рискувала да бъде "изключена от глобалната иновационна надпревара", добави той.
Плановете на ЕК да определи цели за местно снабдяване за части в продукти като автомобили и слънчеви панели разделиха индустрията и предизвикаха силно лобиране относно това какво ще се счита за европейско.
Целите ще варират от зависимостта на Европа от определени търговски партньори, по-специално Китай, и способността на блока да увеличи производството. Първоначално бяха обсъждани нива на местно съдържание до 70 процента за някои стоки, като например инвертори за слънчеви панели или автомобили, но сега е вероятно да бъдат намалени, отбелязва финансово издание.
Те ще бъдат част от набор от предложения, насочени към стимулиране на отслабващата индустриална база на ЕС, и са предмет на интензивни преговори в рамките на Европейската комисия. Планираното за тази седмица съобщение за политиката беше отложено и длъжностни лица предупредиха, че правилата за снабдяване все още могат да се променят, преди да бъдат представени на 28 януари догодина.
Франция е най-големият поддръжник на стратегията за местни доставки, но държавите членки и бизнесите са разделени относно това как правилата трябва да бъдат проектирани и прилагани.
Японските производители на автомобили, например, са загрижени, че "произведено в Европа" ще изключи дори приятелски настроени търговски партньори и са поискали разширяването на този план в писмо, изпратено до Европейската комисия миналата седмица, според лица, запознати с въпроса, цитирани от "Файненшъл таймс".
Кацухиса Окуда, президент на Honda Motor Europe, заяви, че прекалено рестриктивните изисквания за снабдяване рискуват "непредвидени последици, които биха могли да забавят прехода на Европа към чиста мобилност". Той призова за рамка "Произведено с общи ценности", която да включва фактори като "либерализация на търговията, статут на пазарна икономика и съответствие с общите политически и икономически ценности".
Други производители на автомобили, включително няколко в ЕС, искат страни като Обединеното кралство и Турция – където имат големи производствени центрове – да бъдат включени в праговете за местно съдържание.
Европейската индустрия, която е обект на строги климатични правила и високи разходи за енергия, изпитва трудности, тъй като китайските производители са настигнали или изпреварили техническата им експертиза, но са успели да поддържат ниски цени.
За разлика от самите производители на автомобили, техните доставчици твърдят, че мерките за местно съдържание са от решаващо значение за оцеляването им, особено след като по-високите тарифи на ЕС за произведените в Китай електрически превозни средства не успяха да забавят нахлуването на китайски конкуренти на стария континент.
Бенджамин Кригер, генерален секретар на CLEPA, която представлява доставчиците на авточасти, заяви, че ЕС не може да си позволи да чака с въвеждането на правилата, които биха "защитили работните места и биха намалили зависимостта ни от внос, докато не започнат по-задълбочени реформи".
Компаниите за възобновяема енергия също изразиха гласовита си в подкрепа за палана "Производено в Европа".
"Виждали сме какво се случи с чистите технологии в Европа в миналото - китайско свръхпредлагане и след това дъмпинг в Европа. Дяволът се крие в детайлите, но бихме били доволни от висок дял на европейско съдържание на ниво компоненти", посочи Константин Левоянис от норвежката компания Nel Hydrogen.
Миналата година ЕС предложи цели за местно производство в индустрии като слънчева и вятърна енергия, както и за термопомпи в отговор на Закона за намаляване на инфлацията (Inflation Reduction Act) на стойност 370 млрд. долара на бившия президент на САЩ Джо Байдън. Но много ръководители предупредиха, че те далеч не са изпълнени.
Илка фон Далвигк, генерален директор на Recharge Europe, която представлява компании във веригата за доставки на батерии, заяви, че тъй като проектите се отлагат или отменят, изискванията за местни източници ще осигурят "инвестиционна сигурност". Правилата обаче трябва да бъдат част от по-широка индустриална стратегия, която включва стимули и подкрепа, добави тя.
Валбурга Хеметсбергер, главен изпълнителен директор на SolarPower Europe, заяви, че изискванията за местно съдържание трябва да бъдат включени в обществените поръчки.
От друга страна обаче Фатих Бирол, изпълнителен директор на Международната агенция по енергетика (МАЕ), заяви, че Европа трябва да намери баланс между местното снабдяване и да приеме, че има технологии, които е "трудно за Европа сега да започне и в които да се конкурира".
"Европа трябва да разгледа областите, в които тя може да бъде конкурентоспособна", добави той.
По публикацията работи: Явор Римски