България

Интервю

Между оставката и еврото - как българите разпределят коледния си бюджет?

сряда, 17 декември 2025, 15:19

Между оставката и еврото - как българите разпределят коледния си бюджет?

СНИМКА: БГНЕС-архив

Размер на шрифта

Агенцията за пазарни проучвания JTN представи резултатите от национално представително изследване за коледното потребителско поведение на българите през 2025 г. То е реализирано сред 400 респонденти, а резултатите сочат, че празникът остава приоритет, но подаръците все по-често отстъпват място на трапезата и събирането с близки.

 

Проучването показва, че 60% от българите купуват коледните си подаръци в последния момент.

 

Пред Радио София Даньо Димитров - управляващ партньор в Агенцията обясни, че проучването прави паралел с аналогични изследвания от 2020 г.

 

"На първо място ни прави впечатление, че хората, предвид и доста сериозния ръст на цените, продължават да спазват бюджета за подаръци, който домакинството си е определил. Малко над 60% посочват, че до 250 лева ще изхарчат за подаръци тази година. Имаме почти двоен ръст за коледната трапеза, сравнено с 2020 г. Много позитивно впечатление прави, че хората се ориентират към това да са с най-близките си, отколкото да се свръхфокусират върху материалното“, посочи Димитров.

 

Проучването сочи още, че хората остават силно предпазливи – 72% очакват допълнително повишение на цените по празниците, а 66% се подготвят за евентуални измамни практики от страна на търговци.

 

Около две трети от анкетираните ще покрият разходите си от заплата, както е било и през 2020 г. 11% през 2025 г. ще разчитат на кредити или заеми, спрямо едва 3% през 2020 г.

 

Даньо Димитров добави, че въпреки удобствата, които предлагат големите хипермаркети, все повече потребители предпочитат да пазаруват от специализирани магазини.


Резултатите от националното представително изследване за коледното потребителско поведение на българите през 2025 г. показват още, че онлайн пазаруването расте, но част от хората се отказват от подаръци.

 

"Има лек ръст на онлайн търговията. Това, което виждаме от други проучвания правихме последните 5-6 месеца, има видимо недоволство от куриерските услуги. Това се оказва една лека спънка онлайн търговията да расте така, както трябва", каза Даньо Димитров.

 

41% от анкетираните планират да купят коледни подаръци онлайн, докато 10% заявяват, че изобщо няма да купуват подаръци тази година.

 

Подробности можете да чуете в разговора на Елена Пъневска с Даньо Димитров.