ЕВРАНЕТ - 02.05.2013

Европейският съюз започва създаването на единен пазар на екологичните продукти. Целта е най – ефективно използване на ресурсите и най – малко въздействие на околната среда при производствата – обяснява Албена Симеонова от Българска асоциация „Биопродукти”.

„При нас където и да отидете на пазарите, навсякъде ще видите табелки „еко” и „био”. Европейската комисия иска най – сетне подобни продажби да бъдат прекратени и екологичната и биологичната продукция – в България е приет терминът биологичен, да бъде с единни стандарти и всеки един продукт да бъде придружен със съответния сертификат.”

В момента се изработват наредби, определящи стандартите и специфични правила за отделни продукти и сектори, а Еврокомисията обявява тригодишен период на изпитване:

„Аз, например, като производител на биологично вино и представител в Международната асоциация на биоземеделските движения „Айфоам”, участвам в разработването на наредбата за стандарта за биологично винопроизводство. Всички производители на биологично вино са длъжни да спазват определени стандарти за използване да речем на сулфити. За останалите продукти също се изработват подобни наредби, които ще бъдат с абсолютно еднакви стандарти за оранжерийните зеленчуци, за плодовете, за сладката, за конфитюрите, за млека и млечни продукти, за хляб и хлебни изделия.”

Проучване на Евробарометър показва, че 48 % от европейските потребители се объркват от потока от екологична информация, която получават. Многото етикети с информация затрудняват сравняването на продуктите.

„В големите градове и хората младите, майките все повече се замислят какво слагат на трапезата си и все повече четат етикети. В които гледат да няма използвани химикали, да няма използвани пестициди, да няма използвани химически торове, да няма използвани ГМО. А в нашата страна това в момента гарантира единствено биологичният продукт.”
В Брюксел са сигурни, че изграждането на единния пазар на екологични продукти ще доведе до предлагането на съпоставима и надеждна екологична информация и създаването на атмосфера на доверие сред потребителите, бизнес партньорите, инвеститорите и други заинтересовани страни сред стопанските предприятия.

„Затова ние започнахме да се интересуваме от изложенията, от търговските договаряния, които се случват в другата част на Европа, и да ходим и да се представяме, и да показмаве, че и в България има вече такава готова преработена продукция.”

Европейската комисия предлага валидни за целия Евросъюз методи за измерване на екологичните характеристики на продукти и организации и насърчава държавите членки и частния сектор да ги прилагат. Единният пазар на екологични продукти ще допринесе за осъществяването на Пътната карта за ефективно използване на ресурсите в Европа, по-специално в раздела, отнасящ се до устойчиво потребление и производство.