Правата на потребителите, ползващи уебсайтове за туристически услуги

Една трета от интернет потребителите в Европейския съюз правят резервации за пътувания и настаняване онлайн. За да  бъдат защитени правата на потребителите всяка година  Европейската комисия заедно с националните компетентни органи извършва тематични проверки. През 2013 г. проверката е в онлайн туристическите услуги. Проверени са 552 сайта в интернет, които предлагат самолетни билети и хотелско настаняване. Според получените данни около 70 процента от доставчиците на услуги не зачитат правата на потребителите. След извършената проверка националните органи са се свързали със съответните фирми поддържащи сайтовете с предписания, така че да бъдат предприети мерки, съобразени с европейското законодателство.

По думите на Невен Мимица, eвропейски комисар за политиката за защита на потребителите, след съвместните действия на Еврокомисията и на държавите членки, съотношението към момента е преобърнато: приблизително 70 процента от сайтовете за туристически услуги, спазват  потребителските права и са съобразени със законодателството на Евросъюза. Остават около 30 процента, които трябва да предприемат мерки, които гарантират правата на потребителите.

Според комисар Невен Мимица най-често срещаните проблеми,  с които се сблъсква купувачът на туристически услуги са липсата на информация за самоличността на търговеца. Често липсва адрес на живеене, електронен адрес или телефонен номер, от които да става ясно кой е търговецът и как потребителят може да се свърже с него. Също така в не малка част от сайтовете няма информация как да постъпят потребителите в случай, че възникне проблем. Не се дава нито съвет, нито полезна информация как да постъпят в подобен случай. В някои сайтове липсва информация за последващи допълнителни разходи, които ще се наложи да бъдат поети от купувача на услугата и, които са над договорената и платена от потребителя цена. Става дума за разходи, които са допълнително таксуване на багажа на самолетните пътници, застраховка или пък приоритетно качване на борда на самолета.

За да са сигурни потребителите на уебсайтове, че няма да  бъдат нарушени правата им, комисар Мимица препоръчва на всички предварително да се осведомят от националния специализиран орган - комисията или както се нарича в съответната държава - членка, кои са надеждните сайтове и  кои са тези, които са били приведени в съответствие след като са издадени предписания от Комисията за защита на потребителите или пък са били наред още от самото начало преди проверката. 

В случаите, когато потребителят има проблеми с търговец на некачествена стока, еврокомисар Невен Мимица е категоричен, че потребителят сам трябва да се опита да реши проблема с търговеца.  Ако става дума за дефектна стока - да я замени с нова, или пък да му върнат парите, или да получи обезщетение. Ако обаче проблемът не се реши, тогава съветът е потребителят да се обърне към националния компетентен орган. В България това е Комисията за защита на потребителите. Освен това може да се потърси помощта и на потребителска организация, която от името на потребителя да се застъпи за правата му и да търси решение.

В България такава потребителска организация е "Активни потребители". В случай, когато потребителят пътува в чужбина и там направи някакви покупки, или пък си купи пакет туристически услуги, тогава вече става дума за трансгранични покупки. При тях е добре потребителят да се обърне към европейския потребителски център. Такъв център има в София, както и във всяка  страна-членка. От името на потребителя, чиито права са нарушени, Европейският потребителски център безплатно ще се свърже с националния компетентен орган в държавата членка, където е направена покупката и, ще съдейства за решаване на проблема.





Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!