Водородната енергия ще играе важна роля в европейската енергийна система в следващите 20-30 години


Водородната енергия е нова тип енергия, която от енергия на бъдещето може да се превърне в използваема енергия на настоящето. 

В отчета на рамковата програма 7 за финансиране на наука за периода 2007-2013г., който излиза в края на 2015 година се споменава, че  ЕС е подкрепил 374 проекта, финансирани с 1,9 милиарда € в областта на изследванията на енергията в областта на възобновяемите енергийни източници като вятър, слънце и биомаса, както и проекти, които се обръщат към представянето на материалите и съхраняването на водорода, с цел подобряване на енергийната ефективност и сигурността на доставките и намаляване на замърсяването.
 
В реч пред авиационен форум в Сингапур за бъдещето на авиацията в ЕС и Азия европейския комисар по транспорта Виолета Булц споделя, че е особено щастлива, че вече има планове за хибридни самолети. Европейските авиопревозвачи зала гат на иновации, които да предвидят използването на водородно гориво с нула вредни емисии и това ще спести 50 хиляди тона гориво и свързаните с него въглеродни окиси и вредни емисии.

Мога само да си представя следващите стъпки... каня ви заедно с ЕС да работите върху новите решения за авиацията, създаване на работни места и забава същевременно, казва Булц.
 
Оттук цапочва разговорът с един френски и един български учен за енергията на бъдещето, възможен благодарение на поредицата от събития "Срещи на бъдещето" на Френски институт в София. Проф. Пол Люкез, експерт към Комисариата по атомна енергия е в България именно за такава среща

Германия започва да създава станции за зареждане с водород, а Франция е заложила на разработки на хибридни коли с водород и електрическо, които да обслужват пощите.

Връзката между възобновяемите енергийни източници и водородната енергия е много съществена, защото ще може да се съхранява и тогава, когато има нужда от складирана енергия. Водородът ще осигурява връзката между различните видове енергия в интелигентна енергийна система на близкото бъдеще в ЕС.

Важното е още отсега да се действа заедно за да се уеднаквят стандартите на зарядните станции, а подобна глобана енергия на бъдещето каквато е водородната енергия може да съществува само в наднационални мащаби. Цената пък задължава да се търси форматът на публично-частното партньорство.  
 
Затова е важен и въпросът как две различни страни като Франция и България могат да подкрепят алтернативните енергии и развитието на новите технологии като се има предвид различната енергийна ситуация в която са двете страни и разбира се дефицитите в публичните бюджети.
 
В момента е налице иновативна разраборка на нов тип твърдооксидна горивна клетка с много активното участие на българския екип:  Разработката започва от патентована идея на френски колеги, доказва се в рамките на европейски проект и в момента е на ниво лабораторна клетка. Работи се по усъвършенстване на развитата от българскияекип идея (клетката работи и като горивен елемент, и като електолизьор) с колеги от Италия и Франция.  В момента има интерес от инвеститор от Южна Африка за разработването й до пазарен продукт.

Проф. Дария Владикова, ръководител на отдела по електрохимични методи към Института по електрохимия и енергийни системи на БАН изясни за какво служат горивните клетки и как работят (популярно) -конвертират енергията съхранена във водорода в електричество и топлина. Могат да заменят батериите в електромобила, да осигурят автономно захранване на сгради с електричество и топлина, да балансират електрическата мрежа.

Трудностите за въвеждане на Водородната енергетика са свързани с незнанието на хората за възможностите им и това изглежда е по-голяма бариера от технологичните ограничения (време на експлоатация и цена, защото използването им ще понижи цената). В Япония и Корея благодарение на единна политика на всички нива горивните клетки станаха пазарен продукт. През 2015 г. 130000 къщи са получили автономно захранване с горивни клетки.

Двамата учени смятат, че няма противопоставяне в концепциите за електромобил на батерии и на горивна клетка  (батериите са добри за по-малки разстояния, т.е. градска кола;  за по-големи разстояния горивните клетки са по-подходящи - зареждат се като обикновените - на зарядни станции за 5 мин и минават 500 км.).

Ключов елемент е съхранението и преноса на енергията и тъкмо в това водородът ще се яви като свързващ елемент, който ни дава основания да говорим че водородната икономика, ще бъде икономиката на бъдещето, казаха учените.

Още европейски новини:
www.euranetplus-inside.eu


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!