Решаване на спорове онлайн - платформа за потребители и търговци
публикувано на 20.09.16 в 11:20
-
Интервю на Светослава Кузманова с Игнат Арсенов, директор на Европейския потребителски център
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
Потребители и търговци вече могат да решават онлайн спорове, които са предизвикани от покупки, направени по интернет. Това ще става благодарение на новата платформа (http://ec.europa.eu/odr), която пусна Европейската комисия. Тя е лесна за управление, не само пред компютъра, но и през други мобилни устройства като телефон или таблет.
Платформата за онлайн решаване на спорове (ОРС) представлява общ портал за достъп, който позволява на потребителите и търговците в рамките на Европейския съюз да уреждат спорове, свързани както с национални, така и с трансгранични онлайн покупки. Това означава, че тази услуга не може да се използва, ако съществува проблем със закупена стока на място от магазин.
Контактна точка за онлайн платформата е Европейският потребителски център в България, който е към Комисията за защита на потребителите. До тази платформа може да се стигне и чрез сайта на Европейския потребителски център.
По данни на Европейската комисия към платформата вече са свързани 117 органа за алтернативно решаване на спорове от общо 17 държави в Европейския съюз. Алтернативното решаване на спорове е бърз и евтин начин да се намери споразумение между потребители и търговци. Тенденцията показва, че в такива случаи споровете се решават за максимум 90 дни§
Тази платформа, като един извънсъдебен механизъм, е доброволна, т.е изисква се доброволната воля и на търговеца, и на потребителя. Потребителят въвежда своя спор в платформата, въвежда имейл на търговеца, а търговецът на своя имейл получава запитването от платформата и трябва в десетдневен срок да отговори дали ще участва или не. Имат едномесечен срок да се разберат кой орган ще им разреши спора. Търговецът предлага кой орган да реши спора, обикновено в общите условия на търговеца пише кой е компетентния орган. В платформата и във всеки потребителски център можем да проверим, защото само нотифицираните са такива, които е гарантирано, че безпристрастни. Ако този орган го има в списъка, се гарантира, че правата и на потребителя, и на търговеца ще бъдат защитени в еднаква степен, каза Игнат Арсенов, директор на Европейския потребителски център.
Още европейски новини: www.euranetplus-inside.eu
Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!