Европейската стратегия за страните от Дунавския регион

| обновено на 15.11.16 в 11:30

На петия годишен форум преди седмица в Братислава, посветен на предизвикателствата и перспективите за проучвания и иновации по поречието на река Дунав, всички участници се обединиха около три ключови момента: сътрудничество, координиране и комуникация. Образованието играе важна роля в прилагането и развитието на Дунавската стратегия, подчерта Тибор Наврачич – еврокомисар по образованието, културата, младежта и спорта.

Той подчерта, че има нужда от високо образовани млади хора с добри умения и е наложително сътрудничество между страните от Дунавския регион, за развитие на онези подходи, онези институции и онези компетенции, които могат да помогнат на младите хора да разполагат с по-добри инструменти за образование. Дунав е най-интернационалната река в света. По поречието ѝ се говорят 12 езика и преминава през територията на 14 държави. 9 са страни-членки на Евросъюза, три са в процес на кандидатстване за присъединяване (Сърбия, Босна и Херцеговина и Черна гора), а останалите две са Украйна и Молдова.

Всички трябва да работят с обща кауза, подчерта заместник-председателят на Европейската комисия за енергийния съюз Марош Шефчович. По думите му, река Дунав преминава през територията на една пета от населението на Европейския съюз и обединява над 110 милиона души, които са изградили солидна история заедно и имат за основна цел да си сътрудничат помежду си. Шефчович отбеляза, че на този пети форум, Дунавската стратегия чества 5 години от съществуването си и сега е моментът да се прецени кое работи добре и кое е редно да се промени. По време на петия форум по стратегията за Дунавския регион в Братислава, министрите на различните държави, отговарящи за иновациите излязоха с общо становище, че човешкият капитал е ключов елемент.

Словашкият министър на образованието, науката, изследванията и спорта Петер Плавчан, обобщи, че са обсъдени подпомагането на изследванията и иновациите по поречието на река Дунав и са коментирани мобилизирането на фондовете и различните методи на инвестиране и комбиниране на източници на средства. Потърсени са и нови пътища за по-добро сътрудничество за допълнителна подкрепа по отношение на така-наречената smart специализация на младите учени.



Галерия