Знакът "e-надежден" - гаранция за безопасно пазаруване онлайн
-
Новият знак ще се поставя като лого на интернет магазините в България
Новият знак ще се поставя като лого на интернет магазините в България, които успешно прилагат критериите за надеждност, свързани с информирането на потребителите, сигурността и опазването на личните данни, решаването на спорове и др. Знакът за качество "е- надежден” вече е активен и може да бъде използван от онлайн търговците за една календарна година, до подновяване на абонамента за следващата. Ориан Бринкман - президент на Европейската организация на потребителите коментира:
Вярваме, че проектът ще бъде много полезен за българите. Ние в Европейската организация на потребителите се подкрепяме като едно семейство, сега помагаме и на България със своя широк опит. Важно е да подкрепяме потребителските организации от Източна и Централна Европа, защото така подпомагаме и развитието на големите ни общи цели. В съвременния свят, с всички фалшиви новини и подвеждащи реклами е особено важно да спечелим доверието на потребителите в онлайн средата и да насърчим уеб търговията.
Знакът за доверие ще помогне това да се случи. Той ще покаже на потребителите, че сайтът отговаря на законовите изисквания и в същото време покрива допълнителни критерии, които са заложени от независима организация. Тази инициатива има позитивен аспект за икономиката на страната като цяло. Тя ще популяризира онлайн търговията и ще предостави защитена среда за потребителите. Знакът за качество се предоставя за определено време, за да не злоупотребяват търговците.
По данни от 2016 година, 27% от българите пазаруват онлайн, а страната ни се нарежда на първо място в ЕС по поръчка на дрехи и спортна екипировка. Най-големите страхове на пазаруващите онлайн са, че няма да могат да заменят продукта, ако той не е точния размер, че продуктът ще бъде повреден или грешен, че данните им ще бъдат откраднати. Те се оплакват също от дълги срокове за доставка, недоставяне на стоката, несъответствие на получения продукт, с описанието му в уеб сайта.
Знакът създава сигурност на хората. Задължително условие е използването на криптирана връзка. Тоест рискът някой да открадне данните ви е преодолян - коментира д-р Богомил Николов, изпълнителен директор на Българската национална асоциация на потребителите изтъкна позитивите от новия знак
Президентът на Европейската организация на потребителите Ориан Бринкман сравни новият знак с лекарство:
Ако трябва да сравним знака за доверие с вид лекарство - той не е хапчето, което взимаме, когато вече сме болни. По-скоро е витаминът, който служи за превенция. Знаците за доверие променят онлайн пазара изцяло. Когато започнат да се използват и окажат своето позитивно влияние, все повече търговци изявяват желание да поставят знак за доверие. По този начин те повишават качеството на услугите си, а потребителите избират по-лесно на кого да се доверят.
Въпреки, че знакът за доверие е много разпространен в страните от ЕС, той не може да бъде универсален за всички държави. Той действа на национално ниво.Българската национална асоциация „Активни потребители” и Европейската организация на потребителите се надяват, че „е-надежден“ ще спечели доверието на търговците и потребителите и че знакът ще окаже позитивно влияние върху онлайн търговията в България.
Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!