Данък върху въглеродните емисии за вноса в Евросъюза: въпроси и отговори

Снимка: ЕПА/БГНЕС


Въпросът ще събере ли подкрепа "Европейската зелена сделка" на Урсула фон дер Лайен все повече набира скорост.

Този пакет от политики има за цел да насърчи декарбонизацията на европейската икономика и достигане на неутралитет на климата до 2050 г.

Извела климатичните промени основен приоритет в своята „Програма за Европа“, председателят на Еврокомисията предлага въглероден данък за всички сектори - авиационния, морския, пътния транспорт и строителството.

Коригирането на границата на въглеродните емисии може да бъде ключът за гарантиране на екологичната сделка на Европейската комисия и за бизнеса в ЕС, но има значителни препятствия по пътя на прилагането на такива мерки, едно от които е ценообразуването на въглерода. Възможен вариант е именно регулирането на въглеродните граници - например под формата на данък, основан на съдържанието на въглерод в вноса за ЕС.

Тази мярка вече набира привърженици в Европейския парламент.

Никола Данти от групата на "Прогресивния алианс на социалистите и демократите":

"Предложението за данък върху въглеродните емисии на търговско ниво е добра идея, която би могла да помогне на европейските предприятия, които играят основна роля в опазването на околната среда, да се конкурира с фирми в други страни, които не са ангажирани със същите мерки. Ние се ангажирахме с много амбициозни цели, с Парижката конференция, екологичните цели, които очевидно имат влияние върху фирмите, така че наличието на фискална система, която дава по-добри гаранции за европейските компании, е добро нещо".

"Зелените" подкрепят прилагането на въглероден данък основно поради екологични и климатични причини.
Белгийският евродепутат от групата на „Зелените/Европейски свободен алианс“ Саскя Брикмон:

"Изглежда, че има благоприятно мнозинство, така че мисля, че е дошъл моментът за по-технически дебат относно прилагането на такъв данък. Комисията обяви, че в първите 100 дни иска да приложи Закона за климата. Затова считам, че данъкът върху въглеродните емисии също е част от това мислене".

Анализатори обаче не виждат скоро да има светлина в тунела. Симон Таглипиерта от базиран в Брюксел мозъчен тръст:

"Това, че регулаторни механизми за въгледонните емисии като Механизма за корекция на границата, действат на теория, не означава, че те ще функционират и на практика. Не виждам в скоро време това да стане факт в Европа".

Експертът препоръчва усилията да бъдат съсредоточени върху другите стълбове на Зелената сделка и по-специално върху индустриалната политика на ЕС и съфинансирането на научни изследвания и иновации.

Дебатът тепъра започва, а имайки предвид, че Европейският съюз участва в реформата на Световната търговска организация, надеждите са да станем свидетели на по-широка дискусия относно данъчното облагане на въглеродните емисии.