Призив за създаване на извънреден фонд за подпомагане на медиите в условията на Covid - 19. Евродепутатът Иво Христов: въпрос на пари ли е борбата с фалшивите новини

media_fridam

Създаване на извънреден фонд  за подпомагане на медиите - за това настояха пред Европейската комисия евродепутати от комисията по култура и образование в Европейския парламент. Получиха подкрепа и от редица други свои колеги, за които е важно да се осигури финансова помощ на електронните медии и печата, с аргументите, че в условията на панденията от Ковид - 19 медиите играят решаваща роля в предоставянето на точна информация, задълбочен анализ и са гарант в борбата срещу фалшивите новини. В условията на здравната криза приходите от реклама намаляват с до 80% - това е друго обективно обстоятелство, което посочват в защита на искането си пред Европейската комисия. 

Българският евродепутат Иво Христов, излъчен от БСП и част от  Групата на Прогресивния алианс на социалистите и демократите в Европейския парламент обръща внимание, че мотивацията за апела за създаване на извънреден фонд  за подпомагане на медиите е двояка:

"От една страна, е икономическа, тъй като има реален отлив на реклами, предвид спадналата икономическа активност, която неизбежно води до орязване на рекламните бюджети - те са последни по веригата. Втората мотивация е политическа и тя се е прихванала и оплела с първата, като смесва темата с дезинформацията с темата за медийното финансиране. Двете не бива да се смесват, според мен. Като говорим за дезинформация, има ли дефиниция на дезинформация? Когато някой каже, че трябва да пием дезинфектант, това какъв тип информация е? Според мен е информация, но някой изобличава ли я, някой дамгосва ли я, както дамгосва обичайно публикации на трети страни? Не! Значи, опасявам се, че можем да се хлъзнем по обичайната плоскост и да се дадат едни пари, които да бъдат усвоени по уталожени отдавна канали".

Евродепутатът Иво Христов подчертава, че достоверната информация е обществена необходимост, но постави под съмнение твърденията дали тя е въпрос на пари в Европа:

"Това не е въпрос на пари, има два начина да се подходи в борбата с фалшивите новини - най-напред да се възпитават хората в медийна грамотност, сиреч да могат критично да прочетат информацията, да отличат достоверната от недостоверната, да не се поддават на дирижирани психози. Това се учи чрез възпитаване на критична мисъл още от училище".

и е убеден, че това е верният подход, а не изсипването на средства:

"Както и не е и създаването на различни нови структури, тъй като онзи, който държи печата "дезинформация", е изкушен да се превърне в цензура".

Евродепутатът Иво Христов изразява съмнения и дали кризисното състояние на медиите в условията на пандемията е само въпрос на финансиране или е дълбоко закодирано в нивото на свободата на словото  - с поглед към състоянието на медиите в България и в други европейски страни:

"Тъй като националният ни проблем е в липсата на свобода на словото, знаете, че заемаме стабилно 111-то място и не напредваме с нито стъпка напред вече  няколко години. Разбира се, има страни, в които има критичен подход към всички теми, да речем Франция е страна, която се слави с критични медии, Германия също има авторитетни източници, ако сте във Великобритания знаете, че Гардиън ще ви поднесе проверена информация, а у нас Българското национално радио остава последен стожер на някаква обективност, но виждате какво представляват българските медии - 111 - то място не е случайно". 

За "Евранет +": Виолета Ашикова 



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!