Авиокомпаниите решават как да обещетят клиентите си заради отменени полети
От началото на пандемията от коронавирус Европейските потребителски центрове бяха засипани от жалби от клиентите на авиокомпаниите в добавка на останалите потребителски казуси. Соня Спасова - директор на Европейския потребителски център в София, описва ситуацията в центровете така:
"Месец март е бил най-натоварения месец в цялата 15 годишна история на мрежата. Основните проблеми, за коти охорат асе обръщат кам нас са свързани с невйзможност да се лети, дали може да се върнат парите, дадени за билети или какво да правят хората, ако искат да си канселират пътуванията."
Затруднената връзка с авиокомпаниите е изнервяща за много потребители, особено за тези, които вече са загубили работата си и нямат финансова стабилност. С оглед на безпрецедентната ситуация, с която се сблъсква Европа поради епидемичния взрив от Covid-19, Европейската комисия публикува разяснения относно правата на пътниците.
"Закнодателството предвижда или парти да бъдат върнати към потребителя или той да бъде премаршрутиран, т.е. да му се предложи друг вариант за полет. Накои от авиокомпаниите връщат парите директно, други предлагат ваучери или друг вид връщане на парите."
Стефан де Керсмекер говорител на европейската комисия по въпросите на транспорта изрази мнението на комисията по темата
Правата на пътниците са защитени от законодателството в Европейския съюз. Авиокомпаниите трябва да предложат на пътниците възможност да изберат между връщането на парите или това да бъдат премаршрутирани. Заради обстоятелствата напоследък премаршрутирането не винаги е възможно. Така, че в тази ситуация пътниците трябва да си получат парите. Авиокомпаниите имат възможността да предложат ваучери за бъдещи пътувания, вместо връщане на парите, но пътниците трябва да бъдат съгласни с възможността да получат ваучери .
Загрижеността за състоянието на авиокомпаниите Стефан де Керсмекер коментира така:
"Някои от страните направиха ваучерите по-атрактивни за потребителите и ги защитиха срещу несъстоятелност. Европейската комисия наблюдава и ще продължи да наблюдава развитието на ситуацията и всички мерки, които се взимат на национално ниво. Ние разбира се сме загрижени за безпрецедентните трудности, пред които са изправени авиокомпаниите и тяхната нужда от ликвидност. Нека да насоча вниманието ви към някои инициативи, които бяха предприети - като измененията в слот регулациите, правилата за компенсации на пътниците в контекста на спрените полети, които последваха ситуацята с коронавируса."
Междувременно списъкът от държани, в който е и България, с искане към Европейската комисия да отмени правилата, принуждаващи авиокомпаниите да възстановяват пълните суми за отменените полети се увеличава. Държавите поискаха временна промяна на правилата за обезщетение. Идеята е Ваучерите да важат за определено време, а потребителите да имат право на парично обезщетение, ако не ги ползват до края на този период, което би било в помощ на фирмите, които имат затруднения с наличността на пари в брой, а също би защитило правата на клиентите им.
Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!