Европейските институции с мерки за по-добра защита на потребителите

Снимка: архив

Европейската комисия обяви нова програма за потребителите до 2025 година, за да защити по-добре правата им по време на пандемията от Covid-19 и след това. В нея се предвижда  европейските граждани да получават адекватна информация доколко устойчив е даден продукт. Комисията ще разработи план за действие с Китай за повишаване безопасността на продуктите, продавани онлайн. Целта е правата на потребителите да бъдат защитени при всички обстоятелства, подчертава еврокомисарят по правосъдие Дидие Рейндерс:

"Комисията държи да обърне внимание на всички нелоялни търговски практики. Целта да изградим истинско доверие в потребителите за доброто функциониране на вътрешния пазар, за сигурността и устойчивостта на всички продукти, които се предлагат в Европейския съюз".   

Миналата седмица Европейският парламент прие резолюция, в която призова Комисията да предостави на потребителите така нареченото „право на поправка“. Давид Корман от групата на Зелените посочва:

"Например, една пералня да може да работи безотказно поне 10 години и да има гаранции за това. Ако определен апарат или машина е на ремонт, трябва да имаме право на заместващ продукт, за да може европейските граждани да предпочетат да поправят уредите си, а не да ги заменят с нови".

Ако един продукт е природосъобразен трябва да има екомаркировка. Арба Кокалари, депутат от Европейската народна партия:

"Трябва да се махнат всички тези безброй етикети, които потребителите виждат всеки ден. Те трябва да могат да се ориентират веднага - с един поглед - дали продуктът е екологичен или не".  

Евродепутатите настояват продуктите да бъдат етикетирани според тяхната дълготрайност. Биляна Боржан, депутат от групата на социалистите и демократите:

"Днешните уреди нямат толкова дълъг живот, както в миналото. Това увеличава финансовата тежест на всяко домакинство с около 110 евро месечно. Отговорът на промишлеността е, че хората предпочитат да си купят нещо ново. Това може да е вярно, когато говорим за обувки, но не мисля, че някой си купува нова печка или хладилник, само защото е излязъл нов модел. Трябва да се направи черен списък на компаниите, които злоупотребяват. Стигнали сме до точка, в която да  смениш батерията на телефона си струва по-скъпо от това да си купиш нов. За да променим модела: „Купувам, ползвам, хвърлям", е важно да се информират потребителите. Трябва да се въведат задължителни етикети с описание за очаквания жизнен цикъл на продукта, кога и как може да бъде поправен".

Според проучване на Евробарометър близо 80 на сто от европейците по-скоро биха дали на ремонт даден продукт, отколкото да го подменят. 



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!