Зеленият пакт и модернизацията на железопътния транспорт

ЖП Гара Кърджали
Снимка: Божидар Чолаков БНР Кърджали

В съответствие с изпълнението на целите на Европейския зелен пакт, Евросъюзът обяви 2021 г. за година на железопътния транспорт, за да работи за постигането на неутралност по отношение на климата до 2050 г. С бюджет от около 8 млн. евро на европейско ниво ще бъде популяризиран този транспорт.

Усилията са насочени към драстично намаляване на емисиите въглероден диоксид от транспорта, а начинът - инвестиции в ж.п.- превозите за модернизация и безопасност и приобщаване на европейците към този вид транспорт.

Инициативите на Европейската комисия са основно в две посоки, обяснява българският евродепутат, Андрей Новаков от Европейската народна партия:

"Нискобюджетните влакове, които набират популярност в Европа, които да привлекат повече пътници във влаковете. От друга страна, нощните влакове, една инициатива, която бе подета между няколко държави - Италия, Австрия, Германия, Швейцария. Вижда се, че те набират скорост, може би, не толкова, колкото на мен ми се иска, но със сигурност е услуга, към която хората проявяват интерес".

След години на намаляваща популярност, интересът към нощните влакове се завръща и по преценка на Европейската комисия те имат своя принос за постигането на климатичната неутралност. 

Лизбет Ванденброк, която е редовен пътник, споделя:
"Има нещо романтично в пътуването с нощен влак. Събужда носталгията по миналото. Наистина е удобно, човек има време да почете или да разговаря със своите спътници".

Ж.п. транспортът в Европа е отговорен едва за по-малко от един процент от емисиите парникови газове. От друга страна обаче, ако гледаме транспортният сектор, той е единственият, който не променя генерираното количество замърсители от 1990-та година насам, посочва германският евродепутат от Групата на Европейския свободен алианс, Анна Дипарне-Груненберг:

"За съжаление транспортният сектор е единственият, който не успя да намали въглеродните си емисии от 1990 г. насам. Искаме да можем отново да пътуваме в бъдеще, но това трябва да стане по по-добър и по-екологичен начин".

Как може да бъде постигната целта на Европейския парламент - Андрей Новаков:

"То е съвсем простичко - по-привлекателен ж.п. транспорт означава по-малко овтомобили по пътищата, респективно по-малко вредни емисии също така. 

Според мен, най-тясно свързана със "зелената сделка" е именно инициативата за повишаване ефективността на ж.п. транспорта. Никой друг транспорт не може за толкова кратко време да донесе толкова ползи и в крайна сметка да намали отделянето на вредни емисии".

Европарламентът иска пътниците да са по-добре информирани за своите права, а възрастните хора и хората в неравностойно положение да не остават на заден план. Приоритет на евродепутатите е и свързаността на европейската железопътна мрежа.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!