Европейският туризъм и превози в условията на продължаваща пандемия

Европа е водещата туристическа дестинация в света. Пътуванията, транспортът, хотелиерството, ресторантьорството, обектите за отдих, културните забележителности и тесните връзки с други икономически сектори генерират повече от 10% от брутния вътрешен продукт на ЕС. Те са важен източник на доходи и заетост за над 28 милиона души. 2 400 000 главно малки и средни предприятия са традиционните доставчици на ваканционни и туристически услуги в рамките на Европейския съюз. 85% от жителите на Европа прекарват лятната си ваканция в родината си или в друга страна от Евросъюза, но пандемията COVID-19 показа, че туризмът и транспортът са два от най-ощетените сектори. „Те са непреките жертви на коронавируса“, коментира по време на посещението си в София еврокомисарят по транспорта Адина Вълян.

Участниците в срещата представиха проблемите при пътническите, товарните, международните и вътрешноградските превози, като заявиха, че при пътническите превози щетите достигат до 80%.

Председателят на комисията по транспорт в Народното събрание Халил Летифов допълва: „Тежкотоварните превозвачи поставиха въпроса със свързаността и блокадите по границите. Комисар Валян коментира, че 25 години след Шенгенското пространство доживяхме отново всички страни да бъдат барикадирани по границите, вследствие на коронакризата. Акцентът поставен от комисар Валян е, че ние трябва да действаме като една общност на ЕС, а не като 27 страни, за да можем да разрешим този казус. Тестването и забавянето по границите допълнително изнервя ситуацията, а това пречи на графиците за доставка и почивка.“

Доставките на стоки и по-бързото предвижване на хората зависи от утвърждаването на зелените коридори, а въвеждането на здравна карта ще подпомага ваксинираните да не бъдат подлагани на допълнителни тестове по границите.

Евродепутатът Илхан Кючюк, заместник в Комисията по транспорт и туризъм е категоричен в позицията си, че „Туристът трябва да има усещането, че пътува свободно и безопасно. Това може да бъде осигурено чрез въвеждане на ясни критерии. За целта е необходима координация между местната и националната власт, между националната и европейската такава, защото към момента има разминаване на различните нива. Това влияе на вземането на решенията. Европа не трябва да бъде възстановена със сгрешени икономически и социални модели. Необходима е база с данни за хора прекарали COVID-19 и за ваксинираните. Това трябва да бъде база данни за обмен между държавите членки.“

Според Организацията за икономическо сътрудничество и развитие, за изминалата година, международният туризъм е намалял с 80 %, а това поставя под риск заетостта на 6 милиона работни места. Ситуацията налага всяка държава да представи пред ЕК своя план за възстановяване и развитие.

Към момента ЕК по туризъм и транспорт е принудена да пренаписва решенията си, но ЕС е готов да насърчава и сертифицира екологични, социално отговорни и икономически надеждни пътувания и туризъм. 

Парламентарната комисия по транспорт, през настоящата седмица, гласува препоръки за подкрепа на сектора по време на кризата и за преход към по-устойчиви форми на туризъм в дългосрочен план. На 25 февруари се очаква Комисията по транспорт и туризъм да гласува доклад, предлагащ идеи за по-ефективен и чист морски транспорт.   




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!